Obalans i framdäcket efter däckbyte

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har fått obalans i framhjulet efter ett däckbyte. Upp till 90-100 går det bra men sen börjar det wobbla.
Har läst många trådar som tagit upp detta ämne och fått fram att det kan bero på exempelvis glapp i styrlager, vikter som trillat av, däck som inte spårar, dåliga hjullager mm. Men eftersom jag inte hade några som helst problem med detta innan jag bytte så kan man väl utesluta lager och gaffelalternativen :va
Jag hittade även en tråd där det var någon som sa att det satt en märkning på mc-däck och den märkningen skulle sitta vid ventilen för att allt skulle vara rätt. Stämmer detta? Jag tog en bild på den enda märkning som jag hittade på sidan och den sitter inte vid ventilen.

Jag har givetvis snackat med däckhandlaren som krängde på det och jag ska dit imorn så ska han göra om det. Men jag ville kolla om det är nån som har mer kunskaper. Så himla roligt är det inte att skruva av/på framhjulet så jag vill helst inte göra det mer än en gång imorgon.
 

Bifogat

  • DSC00101.JPG
    DSC00101.JPG
    202.2 KB · Visningar: 232
Till att börja med ska pricken på däcket vara vid ventilen.
Är nog bara att balansera om så funkar det ändå.

Finns många som tävlar som aldrig ballanserar nått utav däcken
 
Men han balanserade ju hjulen förra gången. Borde han inte då kunnat kompensera för detta redan den gången?
 
Det är ju lite känsligt hur man sätter fast hjulaxeln genom gafflarna så man inte "drar ihop" gafflarna mot varann, eller att de för den delen spretar isär. Har man varit vårdslös vid montering kan man även skada hjullager.
Om nu däckkrängaren gjorde rätt och balanserade, så borde det inte bero på däcket. Får man "offset" i sidled fel, så kan även bromsskivor ligga an mot belägg med vibrationer som följd.
 
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.
 
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.

Tyckte jag också.

Pupmpa 4 kg som sagt och släpp ut till det du ska ha, provkör.
 
Ser ur o sitta rackarns massa vikter på fälgen:va Hade du så där många när du hade det gamla däcket monterat?
 
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.

Jag måste vara blind men var ser du det(nyfiken)?
 
Men jag stod bredvid när däckgubben gjorde det. Han fyllde på med ordentligt med luft så att det "poffade" till och däcket kröp ut. Menar ni att det ska mer ut. Givetvis hade jag ingen möjlighet att ta mig iväg till däckgubben idag :huvet
Får pröva att dra till macken och fylla på kg och sen släppa ut till rätt tryck.

Tack för tipset, om det nu hjälper

Ser ur o sitta rackarns massa vikter på fälgen:va Hade du så där många när du hade det gamla däcket monterat?

Nej, jag hade inte så många, men det var ju ett tag sen (och en dikeskörning) som dom blev balanserade sist.
 
Last edited:
Men jag stod bredvid när däckgubben gjorde det. Han fyllde på med ordentligt med luft så att det "poffade" till och däcket kröp ut. Menar ni att det ska mer ut. Givetvis hade jag ingen möjlighet att ta mig iväg till däckgubben idag :huvet
Får pröva att dra till macken och fylla på kg och sen släppa ut till rätt tryck.

Tack för tipset, om det nu hjälper



Nej, jag hade inte så många, men det var ju ett tag sen (och en dikeskörning) som dom blev balanserade sist.

Ok.. Hade du inte skrivit dikeskörning o med den att fälgen kanske fått en snyting så hade jag protesterat villt om nån försökt sälja på mej ett nytt däck där det behövs 9-10 vikter för o balansera det nya däcket om jag visste att det inte behövdes innan o fälgen va rak..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top