Obalans över 145km/h

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Först obalans för att framdäcket var slitet, och obalans när jag bromsa för att skivorna var vinn.

Nu har jag nytt framdäck och nya bromsskivor. Allt är frid och fröjd tills jag kommer över 145 - 150 km/h. Då kommer en "burrande" obalans så ruta, instrument, backspeglar och en del annat vibbrerar jätte mycket.

Jag är lite less.. nån med svar på varför? Blackbird från -98

Mvh Patrik

Kåpan sitter inte fast ordentligt? :va

Var det "obalans" i hojen så skulle det vibrera i allt; styre, fotpinnar, etc.

Om det även vibrerar i styret så får du börja leta fel på hjul, fjädring o chassi.

Har du balanserat fälgarna efter däcksbytet, inga fälgvikter som trillat bort?
Har fälgen fått sig en snyting någon gång o e skev?

Sitter gaffelbenen lika högt i kronan, är alla fjädringsinställningar lika på båda gaffelbenen?
Har gaffeln fått sig en smäll någon gång så gaffelbenen inte är raka?
Eller att de sitter "i spänn" så du behöver lossa gaffelbenen o dra åt dem igen?

Även fälg o balansering bak kan ha betydelse, beror på hur det känns i hojen.

Lycka till.

Känner vibbrationer även i styret. Nyss bytt olja i framgaffel enligt alla konstens regler. Alla vikter sitter kvar. Vibrationer över 145km/h börja efter jag bytt bromsskivor. (Wawe) Har inte kört ner i nån grop hårt vad jag minns. Riktigt irri :mad:

Blev så glad när jag kunde bromsa utan vibbrationer men så kommer detta...

Mvh Patrik

Har besikta hojen idag u.a. Har kört 24mil också och verkligen tänkt på hur det beter sig. Helt vibb fri till runt 140km/h, då börja man ana. över 150km/h så känner man vibbrationerna tydligt och som nämnt så vibbrerar instrument, ruta, speglar, styre. Känns än tydligare ju fortare jag kör. Känns även när jag bromsar men bara tills jag kommit under 145km/h.

Så skumt!

Mvh Patrik

Har besikta hojen idag u.a. Har kört 24mil också och verkligen tänkt på hur det beter sig. Helt vibb fri till runt 140km/h, då börja man ana. över 150km/h så känner man vibbrationerna tydligt och som nämnt så vibbrerar instrument, ruta, speglar, styre. Känns än tydligare ju fortare jag kör. Känns även när jag bromsar men bara tills jag kommit under 145km/h.

Så skumt!

Mvh Patrik

Finns ingen svensk väg man får köra fortare än 120. Så problemet är väll löst :D

jag fick vobbel tendenser när Freddy Papunen gav mig ett 190 istället för 180 däck.. fick en redig profil å de tyckte inte hojen om. han sa att jag skulle bli snabbare i kurvorna :P

EDIT: glömde, vid ungefär samma hastighet 140 till 150

Last edited:
Hade precis samma fenomen på min blackbird, under 140 gick det bra... över började hela intrumentpanelen vibrera. Inga vikter hade trillat bort, och obalansen var minimal. MEN det var en obalans i framhjulet, efter en balansering med en biltemabalanserare från scratch så var problemet borta. Kan vara att resonanseffekter uppträder vid just 140+kmh

Finns ingen svensk väg man får köra fortare än 120. Så problemet är väll löst :D

Hehe, så sant :rolleyes:

Hade precis samma fenomen på min blackbird, under 140 gick det bra... över började hela intrumentpanelen vibrera. Inga vikter hade trillat bort, och obalansen var minimal. MEN det var en obalans i framhjulet, efter en balansering med en biltemabalanserare från scratch så var problemet borta. Kan vara att resonanseffekter uppträder vid just 140+kmh

Har inte upplevt det direkt efter jag köpte dom nya däcken, då var allt kanon förutom bromsarna. Men kan ju ha blivit obalans efter att nu kört ca 250 mil. Ska lämna in till veckan så jag kan utesluta det iaf.

Mvh Patrik

Last edited:

Har inte upplevt det direkt efter jag köpte dom nya däcken, då var allt kanon förutom bromsarna. Men kan ju ha blivit obalans efter att nu kört ca 250 mil. Ska lämna in till veckan så jag kan utesluta det iaf.

Mvh Patrik

Blackbird är kända för att vara känsliga för viktfördelning. T ex rekommenderar man INTE topbox bak utan endast sidoväskor.
Prova att ev sitt längre fram på hojjen, kolla styrlagret.

Satt o lusläste men en tidigare skrev det, undra hur hojen beter sig med lite löst styrlager eller sleter, min hoj va yterst lite för mycke glapp men då kändes den knepig o svänga med o kändes inte stabil men ingen tendens till volbel i farter över 240, men gick ändå äver o spände till rätt tolerans o hojen känns som ny mot innan o farter över 260 känns säkrare utan glapp :)

Mvh Patrik

Har du balanserat om fälgarna efter de bytt bromsskivor? Styr och hjullager kan också vara värt att kolla.

P

Problem löst! Var på däckfirma idag. Däcket 15g fel efter att ha bytt bromsskivor. Trodde aldrig att nya skivor skulle ha så pass mycket obalans i sig. Dessutom wawe som väger typ hälften av orginal. Tack för alla tips

Mvh Patrik

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...