O2-eliminator

skörby

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2009
Ort
bålsta
Hoj
cbr1000rr 08
Har köpt ett slipon till bågen (cbr1000rr 08).Nu så har jag även köpt en 02 eliminator.Hur ska denna kopplas på? är det bara att klippa av trådarna från lamban,å koppla in dessa till 02 prylen?Kan fan ingenting om el....:arsele
tacksam för info
 
Kontaktstycket till lambdasonden, där stoppar du in o2 istället för kontakten till lambdasonden...
 
Varför vill man inte ha lambdasond?

Förmodligen finns det inget uttag för lambda på det nya avgassystemet.
Då måste man lura ECM att det fortfarande finns en lambda med ~220ohm (eller vad det nu är). Oftast när man byter avgassystem bör man mappa hojen med tex en PC3, och då kör man en fast mapp, och då kopplar man bort lambda för att inte den ska ligga och försöka justera den fasta mappen...i enkla ord!

skörby: Ska du mappa hojen med, eller fulköra med enbart annat avgassystem?
 
Last edited:
Kontaktstycket till lambdasonden, där stoppar du in o2 istället för kontakten till lambdasonden...

så långt e jag me, ska jag klippa kablarna och koppla trådarna till o2 eliminatorn?Tror det är 2 st kablar..

Förmodligen finns det inget uttag för lambda på det nya avgassystemet.
Då måste man lura ECM att det fortfarande finns en lambda med ~220ohm (eller vad det nu är). Oftast när man byter avgassystem bör man mappa hojen med tex en PC3, och då kör man en fast mapp, och då kopplar man bort lambda för att inte den ska ligga och försöka justera den fasta mappen...i enkla ord!

skörby: Ska du mappa hojen med, eller fulköra med enbart annat avgassystem?

sorry
jag tänkte endast byta, har inte ens tänkt på mappning
tack för snabba svar

Varför vill man inte ha lambdasond?

har ingen plats på nya sliponet, så man måste tydligen lura burken lite.
 
Last edited:
så långt e jag me, ska jag klippa kablarna och koppla trådarna till o2 eliminatorn?Tror det är 2 st kablar..
.

Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!
 
Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!

tack, jag får kolla imorn.....
 
Från lambdasonden går en kabel, följ kabeln och det kommer att komma ett kontaktstycke. Dela på kontaktstycket och montera sedan in din o2 i kontaktstycket med lambdasonden urkopplad. Troligen sitter kontaktstycket under sitsen runt batteriet skulle jag tippa på...men det är inte säkert!

Följ bara kabeln från lambdan och du kommer att hitta kontaktstycket!!!

fixat
Tack för hjälpen.............:yoparty
 
Min CB 1000r går ryckigt på låga varv. Mycket irriterande...
Har ett slip on men tänkte behålla originalfilter och katalysatorn så jag tänkte skippa Powercomander. Troligen kommer o2 eliminatorn fixa ryckigheten. Men finns det någon fara att koppla ur den?

/M
 
Min CB 1000r går ryckigt på låga varv. Mycket irriterande...
Har ett slip on men tänkte behålla originalfilter och katalysatorn så jag tänkte skippa Powercomander. Troligen kommer o2 eliminatorn fixa ryckigheten. Men finns det någon fara att koppla ur den?

/M

Troligtvis förefaller det viss risk att oavsiktligt elda upp katalysatorn om o2 sensorn kopplas ur
 
Troligtvis förefaller det viss risk att oavsiktligt elda upp katalysatorn om o2 sensorn kopplas ur
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp. Det jag undrar över är hur ECU fungerar utan impulserna från Lambdan. Om det finns en generell mappning som tar över eller om den blandar bränsle luft lite på en höft???:confused::confused: Med en Power Commander så är ju bränsle& luft "tvångsstyrt".

/M
 
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp. Det jag undrar över är hur ECU fungerar utan impulserna från Lambdan. Om det finns en generell mappning som tar över eller om den blandar bränsle luft lite på en höft???:confused::confused: Med en Power Commander så är ju bränsle& luft "tvångsstyrt".

/M

Blir katten FÖR varm kan den tex smälta iaf. (eller iaf beläggningen ta skada på dom, antar också att många hojkattar är metalliska)

ECUn har en mappning från fabrik som den kör på utan lambdan.
Detta varierar dock från tillverkare till tillverkare, tex aprilia funkar tydligen inte så bra utan lamda utan att ställa om ECUn till "race"-läge där den skiter i lamdan.
Har man lamdan inkopplad har ECUn ett visst soppa-tillägg/avdrag den maximalt får göra för att försöka kompensera Air/Fuel-förhållandet för att få lamda-värdet till 1.

Powercommandern läser bara in styrpulserna till psridarna och lägger sen på/drar av en specifiera procentsats, så ECUn gör fortfarande samma jobb.
 
Last edited:
OK. Men hur stor är risken att den blir för varm om man kör med originalfilter, har katten kvar och bara ett slipon?

Måste man ha en powercomander om man inte ändrar något utom slutburken och tar bort O2 sensorn? Eller funkar originalmappningen lika bra ändå utan risk att sabba nått annat?
 
Trodde inte att katten var brännbar:va?
Eftersom O2 givaren kopplas ur om man installerar en Powercommander, tror jag inte att det är någon fara på taket:tummenupp.

När man kopplar "ur" lambdasonden vid montering av en Powercommander monterar man ett motstånd istället som ger en konstant signal till ECU. Detta fasta värde som ECU nu erhåller från motståndet kanske inte är optimalt för din motor, och därför går motorn med fel förbränning som följd.

Det är NU anledningen till varför man monterar en Powercommander kommer in i bilden, för att finjustera så att motorn får en korrekt förbränning igen.
 
När man kopplar "ur" lambdasonden vid montering av en Powercommander monterar man ett motstånd istället som ger en konstant signal till ECU. Detta fasta värde som ECU nu erhåller från motståndet kanske inte är optimalt för din motor, och därför går motorn med fel förbränning som följd.

Det är NU anledningen till varför man monterar en Powercommander kommer in i bilden, för att finjustera så att motorn får en korrekt förbränning igen.

Det är inte hela sanningen heller, motståndet sitter faktiskt på 12-drivningen till lambdan, det är så ECUn avgör om lambdan är "hel".
Så motståndet är till för att ECUn inte ska tända FI-lampan och köra limphome-mode.

Min hoj gick iaf grymt fett efter att jag bytt till helsystem och tryckt dit O2-eiminatorn innan jag mappa om den, så jag skulle gissa på att ECUn krämar på max soppa den får göra för att försöka kompensera mot lambda=1 om sensortrådarna till lambdan hänger i luften.
Att hojen går för fett är ju iaf bättre än att den går för magert.
 
Vad är dte för skillnad på en O2-Sensor och en O2-Eliminator?

Som i mitt fal; Yamaha FZ1 07a med pc3,kn filter & yoshi slip-on. Har min O2-sensor gått sönder. Felmedd nr 24. En ny O2-Sensor kostar 4,200 kr!!! ( har hittat en begagnad för halva priset hos Bike Trollhättan)
Men har fått höra att det är en O2-Eliminator just jag ska ha / behöver.

Varför?? :)
 
Vad är dte för skillnad på en O2-Sensor och en O2-Eliminator?

Som i mitt fal; Yamaha FZ1 07a med pc3,kn filter & yoshi slip-on. Har min O2-sensor gått sönder. Felmedd nr 24. En ny O2-Sensor kostar 4,200 kr!!! ( har hittat en begagnad för halva priset hos Bike Trollhättan)
Men har fått höra att det är en O2-Eliminator just jag ska ha / behöver.

Varför?? :)

En O2-sensor är samma sak som en lambda-sensor. En O2-eliminator är alltså som skrivits ovan i tråden i princip bara en kontakt med ett motstånd som ska få styrboxen till insprutningen att tro att lambda-sensorn är ansluten. I ditt fall kommer det funka ungefär likadant med en O2-eliminator som nu eftersom du har en PowerCommander som oavsett lambda-värde ändå kör en fast mapp.
 
Varför låter inte powercommander Lambdasonden styra blandningen på jämn gas/fiskörning? Det borde ju vara dels lätt, man behöver inte göra en mapp för fiskörning, och dels ge en bra bränsle ekonomi när man kör lugnt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top