O2-eliminator utan mappning - how about that?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Påverkar den här på något positivt sätt om inte hojen är mappad egentligen?


Förstår inte detta: "The kit allows the bike's ECU to bypass the limitations of the oxygen sensor system and use the installed air-fuel map."
Den förbikopplar begränsningar och låter den förprogrammerade luft/bränsle-inställningen styra istället. Betyder det att O2-sensorn överrider mappningen vid exempelvis kraftigt gaspådrag...eller vad?
 
Påverkar den här på något positivt sätt om inte hojen är mappad egentligen?


Förstår inte detta: "The kit allows the bike's ECU to bypass the limitations of the oxygen sensor system and use the installed air-fuel map."
Den förbikopplar begränsningar och låter den förprogrammerade luft/bränsle-inställningen styra istället. Betyder det att O2-sensorn överrider mappningen vid exempelvis kraftigt gaspådrag...eller vad?
Nu har jag ingen djupare kunskap om just CF-Moto men generellt överrider sensorn snarare på låglast och jämngas. På fullt påslag brukar den gå på grundmappen. En O2-eliminator räknar med att grundmappen är lite väl fet och att lambdasonden magrar ut blandningen för att klara moderna avgaskrav. Detta stämmer i de flesta fall men är inte 100%-igt. Särskilt inte om man gjort några andra modifieringar.
 
En O2-eliminator räknar med att grundmappen är lite väl fet och att lambdasonden magrar ut blandningen för att klara moderna avgaskrav.
- Så när eliminatorn ersätter lambda-funktionen (som magrar blandningen) blir det en fetare blandning enligt grundmapp till slut?

Det borde vara positivt i mitt fall med väldigt öppet system då kanske?
 
- Så när eliminatorn ersätter lambda-funktionen (som magrar blandningen) blir det en fetare blandning enligt grundmapp till slut?

Det borde vara positivt i mitt fall med väldigt öppet system då kanske?
Men om du har ett väldigt öppet system kanske grundmappen är för snål och då fetar ju lambdasonden på blandningen i stället.
En mappning skulle vara bra utöver O2-eliminatorn.
 
Men om du har ett väldigt öppet system kanske grundmappen är för snål och då fetar ju lambdasonden på blandningen i stället.
En mappning skulle vara bra utöver O2-eliminatorn.
- Ja en mappning är ju alltid optimalt. Behöver hitta någon som kan mappa den här maskinen bara.
 
Asså, inte för att vara sån, men nyttan med den typen av mackapärer på den typen av hoj/motor torde vara marginell i bästa fall...
- Ja det tror jag också, men varje liten puff i rätt riktning känns ok. Och om det blir en mappning av hojen så kan den mackapären ihop med öppet utblås och generösare luftintag kanske kännas av.
 
Varför?
Vid låga varv justerar lamdan blandningen så den blir bra ( funkat även med öppnare system)…
Vid högre varvtal nyttjas inte lamdan ändå .Då sker blandningen enl . Färdig map👍
Då skulle jag tro att en booster plug funkar bättre. Den fetar på bränslet på alla varvtal , men justeras ner på låga varv med hjälp av lamdan👍

bättre att ha fetare blandning på höga varv än låga …
 
Varför?
Vid låga varv justerar lamdan blandningen så den blir bra ( funkat även med öppnare system)…
Vid högre varvtal nyttjas inte lamdan ändå .Då sker blandningen enl . Färdig map👍
Då skulle jag tro att en booster plug funkar bättre. Den fetar på bränslet på alla varvtal , men justeras ner på låga varv med hjälp av lamdan👍

bättre att ha fetare blandning på höga varv än låga …
- "So the sad news is that a BoosterPlugs for the "2021 and newer" motorcycles will sooner or later flash a permanent warning in the dashboard - so the only reasonable solution is to accept that we can no longer launch the BoosterPlug for the newest bikes ;-( "
 
- "So the sad news is that a BoosterPlugs for the "2021 and newer" motorcycles will sooner or later flash a permanent warning in the dashboard - so the only reasonable solution is to accept that we can no longer launch the BoosterPlug for the newest bikes ;-( "
Då är det bättre att behålla lamdan eller mappa om
 
Back
Top