(O)strypta hojar = Olagligheten på våra vägar

Känner ni till olagligheter på våra vägar


  • Antal röstningar
    0
Finns ingen begränsning på cc för mellankort

Okej, då kommer följdfrågan:

Går det att köpa en R1:a i Deutchland, ta in den, sätta i strypsats för att sen få den "ursprungsregistrerad" i schweden på 25kw och på så sett få en billig försäkring?:)
 
En annan betydligt bättre metod (om man har precis ett nytaget körkort) är att köra på 25 kw iallafall 1-2 månader då man fått lite känsla för motstyrning osv... åtminstone.
 
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?
 
Det är lagen som har fel, inte jag.

Att hojjen blir fullkommligt livsfarlig med strypningarna i är imo ett bra argument.
 
Det är lagen som har fel, inte jag.

Att hojjen blir fullkommligt livsfarlig med strypningarna i är imo ett bra argument.

Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.
 
Flera tonåriga mellanklassade medlemmar här på forumet har ju kört ihjäl sig ostrypta hojar, så jag vet inte vad som är mest livsfarligt.

Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.

Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.
 
Samma resonemang gäller för de med nytaget körkort och någon form av värstinghoj.

Jo jag vet, det finns flera såna i minneslunden också.



Svårt att sätta fingret på sådant... räcker med en 25kw hoj att köra ihjäl sig på. Kanske de som kör ihjäl sig på ostrypta hade gjort det på strypta också? Som sagt, svårt att avgöra.

Jag säger bara att det statistiskt sett sannolikt är mer livsfarligt med en ostrypt R6 på en 18 åring än en strypt. Det skiljer ju ca 100 hk. Sen tvekar jag inte en sekund på att det säkert finns exempel på de som kört ihjäl sig på en strypt hoj.
 
Last edited:
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?

+1

Har exakt samma erfarenhet. Alla FB går på urpsrungseffekt, även om man har reggat hojen som strypt.

Varför kan man väl spekulera i. Det är oftast trafikdelen på en försäkring som kostar pengar. Om du kommer och krashar din hoj i 100kmh, som en strypt/ostrypt båda är kapabla av, så blir det lika stora skador oavsett om den är strypt eller inte=kostar ditt FB precis lika mycket oavsett effekt.
 
Okej, då kommer följdfrågan:

Går det att köpa en R1:a i Deutchland, ta in den, sätta i strypsats för att sen få den "ursprungsregistrerad" i schweden på 25kw och på så sett få en billig försäkring?:)

Dom flesta bolag verkar upptäcka att det är en modell som är "farlig" och ge dig fullpris direkt, Länsförsäkringar upptäckte det inte på den automatiska offert som ges på hemsidan men väl när dom skickar hem pappren till dig.

Gällde min 600cc tysk-imp som tydligen hade fel i ursprungseffekten vilket jag inte ens märkte då jag inte har mellankort och utgick från att bolagen plockade korrekt effekt automagiskt, det är ju vad man har hört...

Jag tror definitivt att betydligt färre skulle köra ostrypt om effektbegränsningen låg på en mer rimlig nivå. Höj från 34 till 50-60 hk eller kanske ännu mer.

Bättre är väl att sätta en gräns på ursprungseffekten. Är ursprungseffekten säg 50-60 hk så fungerar en 25kW strypning troligtvis betydligt bättre...
 
Last edited:
Jag tog mitt mellankort 2006, 28 år gammal. Pga att jag ville börja på en 600 och köra upp privat=enda lösningen blev en mellanklassad (eller hyra tung vid uppkörning).
Reglerna att inte kunna köra upp på en ostrypt 600 å få tungt kort är ju bestämt av nåt politiker-skrivbordsbög som själv saknar körkort å åker buss till jobbet varje dag, men det hör väl till nån annan diskussion)

Hojjen jag hittade iallafall, en XJ600N fick jag inte ens med strypbrickorna till...
Året efter köpte jag en KTM 660 -05. 21kw på pappret, ostrypt från fabrik.

Nu har mitt kort gått över till tungt å jag har skaffat mig en ostrypt sporthoj, Kawa zx6r :)
Blev ingen literhoj för jag tror fasen inte jag är mogen för det än med bara de två gamla hojjarna i baggaget. Å jag tror jag kommer ha tillräckligt kul på denna 600an.
 
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?


Bilsport MC har en speciell försäkring, "Mellanklass". Fast då måste man vara mellan 18-21 år för att teckna den :)
 
Och ändringar i regelverket kommer sk EU-förslag som skall införas senast 2012-15. Dels höjs åldern för uppkörning för full behörighet till 24 år. Sen kommer höjning av effekt till 35kw(ungefär) för mellanklasshojar. Sedan finns det förslag på uppkörning för full behörighet oavsett om man har mellanklasskort, samt begränsing av cylindervolym för mellanklasshoj. Gå in och leta på t.ex SMC's hemsida så finns en del skrivet där om ämnet.
 
Jag kör inte med strypningen i.
Men vist håller jag med om att en 18 åring inte borde sitta på en sporthoj med full effekt igentligen.
Är 19 nu, så man ska väll vara glad att man klarade första sesongen med bara mindra incidenter.
Om man kollar statestiken så hade man ju odsen emot sej.

Seriöst 25 kw? en ostrypt 125cc går bra mycket bättre än en strypt sporthoj.

Och varför finns det ingen begränsning på bilar?
Är ju inte helt ovanligt att ungdomar kör ihjäl sej i bilar heller.

Borde det inte finnas en motsvarande gräns där också?

Sen vetifan om man kommer vara så mycket klokare när man är 21 än 18.

Kan även tillägga att det finns fler bolag än bilsport ovh mc som försäkra på 25kw :)
 
Känns som att jag e den enda som kör med strypningen i, men det finns nog en anledning till att vi ska ha det också, i regel så har ju vi hormonstinna tonåringar kanske inte riktigt fulll koll på vad vi pysslar med även om vi själva tror det, synd att folk plockar bort det bara men kan väl erkänna att om jag vetat hur man plockar bort skiten så hade jag också gjort det. Men jag tycker de går rätt okej att köra strypt ändå drevar man nr så blir det okej och med orginal drevning så gör iaf min 210 mätarfart med lite hemlängtan, medvind, nedförsbacke, skitnödig osv. Men snart får jag köra utan stypningen i trallala :)
Tror faktiskt att antalet dödsolyckor/allvarliga olyckor hade minskat om fler som ska ha styrpningar i faktiskt kört med dem i också.

// Pulkaskurk
 
Jag kör inte med strypningen i.
Men vist håller jag med om att en 18 åring inte borde sitta på en sporthoj med full effekt igentligen.
Är 19 nu, så man ska väll vara glad att man klarade första sesongen med bara mindra incidenter.
Om man kollar statestiken så hade man ju odsen emot sej.
jadajadajadajada

Du har inte statestiken emot dig, DU ÆR STATESTIKEN! :fakta
 
Seriöst 25 kw? en ostrypt 125cc går bra mycket bättre än en strypt sporthoj.


Då tycker jag att du ska prova min strypta hoj för den går fan bra, det är bara folk som inte kan göra det ordentligt! Jag lämnade min hoj till Papunens och jävlar vad den går fint utom i uppförsbacken på Midlanda, men klart där hinner man ju inte ta ngn fart uppför å blir då lite trött. Men Adde har gjort mer än att bara trycka i brickorna som alla andra gör.

//Pulkaskurk
 
Förstår inte allt snack om att regga hojen som strypt och få billigare försäkring. När jag skulle försäkra min hörde jag med flera olika försäkringsbolag och alla sa samma sak, att de går på ursprungseffekten och struntar i om hojen är strypt eller ej. Någon som kan förklara?

Japp, vissa bolag går bara på ursprungseffekten, med anledning av att det ändå inte är många som har strypningen i, även om den är reggad som 25kw.

Vissa andra bolag går dock helt på vilken kw hojen har... Ring runt o jämför.
 
Aldrig kört med strypningen i o gör det inte nu heller.
Även klotat o inge krångel med försäkringsbolaget.
 
Jag har nyligen köpt 25kw hoj, kollade på två olika, ena var strypt med nå skit i insuget eller vad det nu var och gick enligt ägaren så jävligt med strypningen att han kört utan. Jag ringde och kollade med några försäkringsbolag för att undersöka om jag kunde försäkra den med ursprungseffekt och således slippa krångel vid eventuell crash. Men enligt dem (även de där det står att det bara ger höjd självrisk på hemsidan) så gäller inte försäkringen vid olovlig körning.

Jag köpte därför alt 2 som är strypt till ganska precis 25kw genom att flytta en liten låsbricka på trottelnålen ("trottelstopp"). Jag tycker den går helt ok att köra, hade däremot tänkt kolla på om det finns några onödiga delar att plocka bort för att spara vikt. Samt göra en budget uppdatering av chassit, höja bak och "spänna" fjädrarna i framgaffeln.

Planerar åtminstone just nu att köra strypt den säsong + vår jag måste köra mellan.

Mellanklasskort: Minst 375cc vid uppkörning.
Mellanklasshoj: Max 25kw, effekt/vikt förhållande på max 0,16kw/kg tjänstevikt. För 25kw måste hojen väga minst 155kg (enligt trafikskoleboken för mc).
Kortet uppdateras automatiskt till tungt efter 2 år med mc-kort (vet ej om man kan köra lätt i två år), eller dagen man fyller 21år.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top