Bingo skrev:
Det är väl så de ofta gör i brittisk MC-press. De brukar visa dragkraftskurvor för varje växel. Dragkraften på Y-axeln och farten på X-axeln.
Jo, inte så dumt. Vad jag förstår så mäter dom motoreffekt och räknar sen ut dragkraften på olika växlar. Ett steg åt rätt håll, men inte ända fram. Dom får med effektkurvan och utväxlingarna, men inte vikt o luftmotstånd.
Jag puffar för två olika saker i samma tråd, dumt nog.
1) mät på hojen som en helhet.
Där tycker jag uppmätt ax på varje växel vora bra. Mäter hojen som den köps o körs, helt enkelt. Allt kommer med: effekt, vikt, luftmotstånd, utväxlingar; allt. Absolut viktigaste mätningen ! (För att göra kurvan mer lättläst kan man rita den som nettoeffekt/kg t.ex. men det är en detalj. Netto = kvar att axa med när luftmotståndet tagit sin del.)
2) Rita momentkurvor så man lättare kan se hur brett registret är på motorn.
Om man (som t.ex. jag) är speciellt intresserad just av motorn så vill jag se dess egenskaper, i detta fall bredden på varvregistret. Då tänkte jag mig att man räknar ut o ritar dragkraften med en påhittad (annars som engelsmännen) utväxling. T.ex. den som ger max.effekt vid 100 km/t. (Få motorer man drar så värst mycket förbi max.effekt.)
När man vant sig vid att se såna kurvor tror jag att rätt lätt kan se t.ex. 'den där xyz drar ända från 30, men krn bara från 50'. Vitsen är att då ser man att t.ex. en glidare som drar mellan 2- o 4500 varv har ett mycket smalare register än sporthojen som drar från 4- till 12000. Idag säger man 'oj, tom under 4000' och tror att den är högvarvig (rätt) spetsig (fel).
Lättkrokad; iaf m rätt bete....
/u