O-Ring vs. X-D.I.D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag behöver en kedja till mina 17".

Kollade lite på kedjor och, djävlar vilken prisskillnad det är på D.I.D kedjor och O-rings kjedjor! :eek:


Behöver man verkligen DIDens extra fördelar, eller räckerdet med en O-rings kjedja?
Jag kör mest gata, lite grus och lite bana.
Otrimmad XR650R med 17".


Jag vet att DID är bäst, men är det värt dubbla priset? :confused:
 
PutteLiten skrev:
Jag behöver en kedja till mina 17".

Kollade lite på kedjor och, djävlar vilken prisskillnad det är på D.I.D kedjor och O-rings kjedjor! :eek:


Behöver man verkligen DIDens extra fördelar, eller räckerdet med en O-rings kjedja?
Jag kör mest gata, lite grus och lite bana.
Otrimmad XR650R med 17".


Jag vet att DID är bäst, men är det värt dubbla priset? :confused:

Man kan väl lika gärna köra standardkedja? Kostar en tredjedel av en o-ring,
då kan man byta till ny kedja tre gånger oftare istället?
Dessutom tror jag att det finns en (om än löjligt liten) effektförlust i en
o-ringskedja. Psykologisk fördel till standardkedjan... :)
 
Öh, å fan, trodde O-ring var standarkjedjan... :lol

Men jag funderade på att blinga till det med en guldkjedja till Motarden...
(Har inte bestämt på långa vägar, men någon har petat in idén i skallen på mig...)
 
PutteLiten skrev:
Öh, å fan, trodde O-ring var standarkjedjan... :lol

Men jag funderade på att blinga till det med en guldkjedja till Motarden...
(Har inte bestämt på långa vägar, men någon har petat in idén i skallen på mig...)

Well, det är ju mest o-ring numera. Smidigt pga lång hållbarhet.
Men som sagt, jag byter hellre till helt ny oftare istället.
Hm, vad ska vi kalla den då? Ingen-ringskedja?! :confused:

Samma sak med framgafflarna. Standardgaffel/konvetionell.... det är ju inte så
många hojar idag som inte har up-side-down.
XR 650 iofs.... :7peta
 
litet tips om skillnaden mellan o-ring & x-ring, den först nämnda har bara en tätande anlägningsyta medan X-ringen har två. Eftersom det nästan aldrig är fel på produkterna i sig, utan yttre omständigheter (smuts, smörja, fukt m.m.) så är X-ring kedjan av hög kvalitet den bästa. Men när man sen räknar in priset så är det inte ofta det bästa alternativet om man går på pris vs. livslängd.
 
håller på X ring, om man titar på hur de är uppbyggda ser man som ovan säger tat det är fler anläggningsytor på en Xring.

Oring och Xring tar lite effekt, så de som är väldigt pjålitiga med sånt köper vanliga klasiska kedjor.

Välj vilketsom, men tänk på att med kedjan ska dreven bytas varje gång, så en x eller o ring kanske inet totalt blir 3 ggr dyrare om du räknar in dem i priset.
 
Skadar inte vanliga kjedjor mer på dreven oxo? (dvs de man ska byta tre gånger på en O-rings) Isåfall måste du ju räkna in den kostnaden oxo.
 
Silwer skrev:
Oring och Xring tar lite effekt, så de som är väldigt pjålitiga med sånt köper vanliga klasiska kedjor.
Hur mycket effekt snackar vi? 0,1 hk på en 100hk maskin?
 
O-ring håller längre ( om man nu jämför samma märken)
Beror helt på hur mycket skit du kör i.
Själv köper jag på lösvikt.
 
x-ring rullar lättare än o-ring men inte lika lätt som no-ring.... :)
 
Bra tråd det blev ju! :)

Hade ingen aning om att "gummi" kedjorna snodde lite effekt.

X-ring hoppar jag nog över, de var faktist "lite" väl dyra för min smak.

Så det får nog bli en O-ring. Ska dock kolla vad en "orginal" kedja kostar oxå. Ibland är ju orginal rätt bra de oxå. :)
 
X eller O-ring väger mer och ger mer motstånd.
Klart man kör utan. :)

X och O-ring är dubbelt så dyra. Och för mig som inte kör på gatan så håller de ganska länge.
 
[Om man åker asfalt så får kedjan stå ut med mycket motstånd framför allt på en 4-takt, så man ska nog inte ha en för "billig" kedja, går den av så blir kedjan förmodligen den billigaste delen att ersätta
 
megagossen skrev:
[Om man åker asfalt så får kedjan stå ut med mycket motstånd framför allt på en 4-takt, så man ska nog inte ha en för "billig" kedja, går den av så blir kedjan förmodligen den billigaste delen att ersätta

En kedja med O- eller X-ring har väl inte högre draghållfasthet än en utan!?
 
Ska väll rätt fett mycket till om en XR ska dra sönder en 520 kedja, assfalt eller inte.
Jag har ju en 520 kedja på min TLR, och den har väll ca "dubblet + moms" extra hästar jämfört med XRen.

Eller är jag inne på fel spår? :va
 
PutteLiten skrev:
Ska väll rätt fett mycket till om en XR ska dra sönder en 520 kedja, assfalt eller inte.
Jag har ju en 520 kedja på min TLR, och den har väll ca "dubblet + moms" extra hästar jämfört med XRen.

Eller är jag inne på fel spår? :va

Det kan säkert hända om kedjan är dålig. Antingen av kvalitetsbrist eller
slitage. Som allt annat så bör man ju ha lite koll på den, ett ex. är om den
inte har "lineat" riktigt eller börjar bli sliten så den vandrar lite mot t.ex.
motorblocket vid motordrevet, ramen eller nåt annat och kedjan börjar
få små sprickor i sig. Det skadar inte att titta lite nära på kedjan då och då...
 
http://www.didchain.com/spec.html

Tensile Strength borde väl betyda vad den pallar.
Finns ju billiga ickeringskedjor och "dyra" som borde tåla alla hk...
Jag kör utan gummi!

PutteLiten skrev:
Jag behöver en kedja till mina 17".

Kollade lite på kedjor och, djävlar vilken prisskillnad det är på D.I.D kedjor och O-rings kjedjor! :eek:


Behöver man verkligen DIDens extra fördelar, eller räckerdet med en O-rings kjedja?
Jag kör mest gata, lite grus och lite bana.
Otrimmad XR650R med 17".


Jag vet att DID är bäst, men är det värt dubbla priset? :confused:
 
Var inne på Honda och tänkte beställt en orginal kedja att ha till motard hjulen.

Jag köpte INTE en orginal!!! :eek:
Fy fan i helvete vad de var dyra!!
1200kr (ungefär)! Det får man ju for fan en DID kjedja för!

När det får bli den "lite" billigare för 300kr, som var avsedd för XR650R.

Funderar mest på om den håller för asfalt?
Eller om man ska ha den som kostade 600 och kallades "Pro" någonstans i namnet... :hihi


Jag menar, jag tävlar ju inte, eller ens tänker tävla. Jag bara kör gata, och kanske lite bana ibland.
Då borde väll en lite billigare kedja räcka??
Tror dreven tar slut före kedjan i vilket fall som?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top