O-Ring vid vattenpump, Husaberg

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Husaberg fse 650
Hallo !

Äe det mer än jag som har några jävla problem med att få tätt o-ringen som tätar innanför vattenpumpen ?
Ringen skall vara 17,3*2,4 men det ser inte ut att passa riktigt.
Ser ut som den är för liten. Kanske skall vara så.
Får iallafall vatten i oljan 2 gånger nu.
Finns det nått speciellt tips ?

Alla packboxar o packade lager är bytta så det måste vara O-Ringen. Kommer inget vatten i dräneringsröret.

Tacksam för svar,

Tobias

Om du har haft isär motorn finns det ju risk att du inte fått det tätt vid dom små o-ringarna kanske.? Just packboxen vid pumpaxeln har jag haft lite prob med men inte att det läcker in i motorn utan att det kommer ut ur hålet i transmissionskåpan.

zaibot skrev:
Hallo !

Äe det mer än jag som har några jävla problem med att få tätt o-ringen som tätar innanför vattenpumpen ?

Hej,
Lite info om ditt problem.
O-ringen kan du utesluta. för att vatten skall kunna ta sig in baklänges, har du tappat "tätheten i packboxen i pumphuset. om du har helt tätt där kan du teoretiskt ta bort 0-ringen utan vatten läckage in i motorn. 0-ringen sitter där endast för att det skall gå att demontera transkåpan då du ej kan ha presspassning mellan pumpaxellager i transkåpan och pumpaxel, skulle ej gå att demontera transkåpan. o-ringen fungerar då som en tätning mellan axel och innerringen på lager i transkåpan. om o-ringen är sliten eller på annat sätt tätar dåligt kommer du endast att få ett litet oljejäckage ut genom "övertryckskammaren i pumphuset och inget vatten. o- ringen sitter naturligtvis även som en tätning andra vägen om åvan nämda packbox ger upp så att inte vatten direkt rinner in, utan ut genom hålet i tryckkammaren. Så som jag ser det så skulle det kunna vara som så att din motor kokat eller på annat sätt fått för högt tryck i kylsystemet då och endast då skulle det kunna tryckas vatten baklänges även med alla tätningar i funktion. Se till att få packboxen i pumphuset tät så är ditt problem löst.

Blev visst lite mycket text men hoppas att det hjälper någon!
//P

4-STROKER skrev:
zaibot skrev:
Hallo !

Hej,
Lite info om ditt problem.
O-ringen kan du utesluta. för att vatten skall kunna ta sig in baklänges, har du tappat "tätheten i packboxen i pumphuset. om du har helt tätt där kan du teoretiskt ta bort 0-ringen utan vatten läckage in i motorn. 0-ringen sitter där endast för att det skall gå att demontera transkåpan då du ej kan ha presspassning mellan pumpaxellager i transkåpan och pumpaxel, skulle ej gå att demontera transkåpan. o-ringen fungerar då som en tätning mellan axel och innerringen på lager i transkåpan. om o-ringen är sliten eller på annat sätt tätar dåligt kommer du endast att få ett litet oljejäckage ut genom "övertryckskammaren i pumphuset och inget vatten. o- ringen sitter naturligtvis även som en tätning andra vägen om åvan nämda packbox ger upp så att inte vatten direkt rinner in, utan ut genom hålet i tryckkammaren. Så som jag ser det så skulle det kunna vara som så att din motor kokat eller på annat sätt fått för högt tryck i kylsystemet då och endast då skulle det kunna tryckas vatten baklänges även med alla tätningar i funktion. Se till att få packboxen i pumphuset tät så är ditt problem löst.

Blev visst lite mycket text men hoppas att det hjälper någon!
//P

Vi pratar inte om samma o-ring.
Du menar 10*1,4 runt axeln.
Jag pratar om 17*2,4 som tätat mella transkåpa och motorblock vid vattenkanal och jo där kan vattnet komma in.
Tack ändå för visat intresse...

zaibot

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey