O-ring mellan huvudmunstycke och hållare

dieselhog

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2019
Hoj
HD Street Glide, HD Sportster, Yamaha Dragstar 650
Jag har rengjort förgasarna på min Dragstar 650 och i båda var det en hel del fasta gummipartiklar. Det kommer ifrån i liten jäkla o-ring som sitter mellan munstycket och hållaren. (nummer 19 i bilden)

Main Jet.JPG

Att det finns en o-ring under huvudmunstycket verkar skilja mellan olika årsmodeller på just Dragstar och jag har faktiskt aldrig sett det på någon annan hoj. Frågan är nu om någon vet om jag helt enkelt kan strunta i o-ringen eller om hojen kommer att gå kass utan.

Första gången jag ser det också. Jag kan omöjligt komma på en anledning till att det finns, verkar omöjligt att det skulle läcka

Sett liknande på flottörventilen på en RG. Där pissade det friskt med gammal O-ring. Förmodligen har nån konstruktör kommit på att dom sparade några ören på att slippa göra en fin tätningsyta. Min gissning är den ska ersättas. I mitt fall var det en standarddimension som till och med fanns i en biltemasats.

Jag ska kanske förtydliga ytterligare att o-ringen sitter inte i kontaktytan mellan munstycke och hållaren. O-ringen sitter snarare i hållaren så den hamnar någonstans mellan botten på munstycket och toppen av emulsionsröret som löper i hållaren. Jag kan inte se att det skulle finnas nåt behov av att täta mellan emulsionsröret och munstycket, men något har ju trots allt konstruerat det så. Mycket märkligt...

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back