(o)ljud från yamaha trx 850

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag köpte en sån i början av sommaren, serviceboken var ifylld på dom större servicarna och den senaste skulle dom tydligen justerat ventilspel.

Tycker det verkar skumt, det tickar ganska mycket om den och då jämför jag med pappas gsx600f.

Jag har prövat att lossa kamkedjespännaren och dragit åt den igen(minst ett varv och dra åt) men det blev inte bättre, kan det vara så att mc-firman som gjorde senaste servicen inte justerat ventilerna?

Hur kan man lättast märka om ventilerna har för stort spel eller om det är kamkedjesträckeren som är trasig så det låter om kamkedjan?
 
sEiKo skrev:
Jag köpte en sån i början av sommaren, serviceboken var ifylld på dom större servicarna och den senaste skulle dom tydligen justerat ventilspel.

Tycker det verkar skumt, det tickar ganska mycket om den och då jämför jag med pappas gsx600f.

Den där motorn ska låta mys bara. KLAGA! E väl lag på 3 månaders garanti! Alla etablerade ger iaf det.....
 
Privatköp,
Är det jag som är känslig när det gäller "driftrelaterade ljud" Låter kanske pappas Suzuki mindre från början?
 
sEiKo skrev:
Privatköp,
Är det jag som är känslig när det gäller "driftrelaterade ljud" Låter kanske pappas Suzuki mindre från början?

Det ska inte vara några missljud från den där motorn över huvudtaget mer än Twinmullret tack vare 270-graderss kamaxeln. Hade en TDM 2 år (samma/lika motor) och det ända som lät va mysmullret och flickornas glädjerop när man passerade.....

Tycker du att det e nåt underligt så e det isf nåt underligt. Undersök innan det blir värre!
 
Den är ganska lurig att kolla oljan på, har du rätt nivå? Många TRX drar en hel del olja.

Troligen hör du även ventilerna mer på den än på Suzukin, speciellt om det är för lite olja i den. Det är iaf min erfarenhet efter 2 år med en TRX i garaget.
 
Last edited:
Tvärtemot vad RoLLer säger så tickar de flesta TRX markant om ventilerna så det är inget du behöver oroa dig för. Är du noggrann kollar du ventilspelt oftare för att se om det är några konstigheter men jag tror inte det. Håll koll på oljenivån så är det bar att köra.
 
Goodstuff skrev:
Tvärtemot vad RoLLer säger så tickar de flesta TRX markant om ventilerna så det är inget du behöver oroa dig för. Är du noggrann kollar du ventilspelt oftare för att se om det är några konstigheter men jag tror inte det. Håll koll på oljenivån så är det bar att köra.

Jag har då aldrig hört nåt missljud från TDM'en jag hade. Är iofs ingen stjärnmekaniker... Pratar bara utifrån egna erfarenheter.
 
Jag har lyssnat på en del TRX'er, samtliga har haft något litet tick/rassel ljud för sig. Förmodligen inget att bry sig om.
 
TLS skrev:
Jag har lyssnat på en del TRX'er, samtliga har haft något litet tick/rassel ljud för sig. Förmodligen inget att bry sig om.

Vad skönt, men jag river nog ändå av ventilkåpan i vinter och kollar spel.
Oljenivån är ok, den ska man om jag förstått rätt kolla med motorn igång, växeln i friläge och cykeln stående plant.
I så fall är den ok. Även med avslagen motor är det ok enligt fönstret.
 
vad jag vet så skall trx´arna låta lite skramligt......men det hör ju till på denna maskin
 
RoLLER skrev:
Jag har då aldrig hört nåt missljud från TDM'en jag hade. Är iofs ingen stjärnmekaniker... Pratar bara utifrån egna erfarenheter.

Det är ju inte direkt ett missljud utan mer ett svagt men tydligt ventilljud, dessutom kanske du hade en ovanligt tyst TDM.
 
Goodstuff skrev:
Det är ju inte direkt ett missljud utan mer ett svagt men tydligt ventilljud, dessutom kanske du hade en ovanligt tyst TDM.

Glömmer vi inte nåt nu ?

TRX har väl en spretig gitterram ? TDM har motorn mer eller mindre inbyggd i en låda med tanken som tak och deltaboxramens feta sidobalkar som sidor [1]. Klart man hör motorn mer på TRX:en.
Detta att samma motor låter helt olika i olika cyklar t ex med och utan kåpa är ju välkänt.

[1] Fel, fel, fel ! Det är ju några flärpar som hänger ner från tanken som skärmar av toppen, balkarna går ovanför. Hursomhelst är den ganska inkapslad.
 
Last edited:
sEiKo skrev:
Jag har prövat att lossa kamkedjespännaren och dragit åt den igen(minst ett varv och dra åt) men det blev inte bättre, kan det vara så att mc-firman som gjorde senaste servicen inte justerat ventilerna?

Om du lossar på bultarna som håller kamkedjespännaren så måste du lossa dom helt och hållet, återställa spännaren, och sen skruva fast den igen. Spännaren har en backspärr så om du bara lossar lite och drar åt så blir det för hårt spänn!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top