Nyvunnen respekt för trafiklärare!

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag borde ha förstått att det låg något i det där med "Man skall inte lära sin äkta hälft att köra bil"!
Det funkar precis lika bra(inte) med mc. Det är dessutom märkligt svårt att komma ihåg att det nog var lite svårt i början.:gnissla

Efter diverse steg fram och alldeles för många tillbaka var det dags för första lektion på körskola!
Låt säga så här...hustrun såg väl inte direkt fram mot det hela.
Inte för att jag vet vart han [trafikläraren] har lärt sig det han gjorde men han återställde hustruns självförtroende på några få minuter och använde resten av lektionen till att ta många och rätt stora steg framåt. :Bugar
Det var imponerande:tummenupp att se och fick min egen pedagogiska ådra att känna sig något usel:huvet.

För den som eventuellt undrar så gick det hela av stapeln på Körkortexpress i Hallstahammar.
Håller de stilen resten av vägen så är de väl värda också din uppmärksamhet.

Skall väl tillägga att hustrun var både gladare och mer entusiastisk efteråt.:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
:D

Visst är det härligt. Jag har dock kommit till flera insikter under mitt förhållande.

1. Det är inte så jävla lätt att sätta sig i situationen att man inte kan något.. Har försökt lära tjejen både att köra hoj och att segla. Hojåkat var ändå lättare rent pedagogiskt tack vare att hon ändå har bilkort, trafikvana och har ÅKT en hel del hoj. Seglingen däremot var svårare (vilket säkert kan översättas till de som ska lära totala noob-tjejer att köra hoj). Vissa självklarheter som att man vänder sig om och tar emot båten så att den inte glider in med glasfibret i berget med sina 3,5 ton, att man inte kan hålla rodret stilla och förvänta sig att båten fortsätter rakt fram osv var svåra att övervinna för min del.. Har man gjort nåt sen vaggan så är det självklarheter, inte lätt att "ställa om" till noob-mode då.

2. Att som sambo säga en sak, betyder inte att hon lyssnar eller ens hör. Kvittot kom när hon kom hem och berättade vad trafikskoleläraren hade sagt till henne, och det var EXAKT samma sak jag förklarade bara 2 dar tidigare.

3. Det käftas mycket mer mot nån man står nära än en extern auktoritet. (Trafikskolelärare vs egen fru eller barn är nog inte heller det lättaste).

4. Man lär sig. Vi har dansat tillsammans i typ 2 år nu och bråkat så jäävla mkt om vem som egentligen gör fel och vem som ska ändra vad osv.. Efter 2 år och 2000 bittert tysta bilturer hem från diverse träningar har vi faktiskt börjat lära oss både självkritik och att kommunicera så att den andre förstår (börjat lära är inte detsamma som att kunna).
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Seglingen däremot var svårare (vilket säkert kan översättas till de som ska lära totala noob-tjejer att köra hoj). Vissa självklarheter som att man vänder sig om och tar emot båten så att den inte glider in med glasfibret i berget med sina 3,5 ton

:) Seglarskola! :tummenupp Jag hade jättekul när jag för länge sedan var i Marstrand på läger. Segla på dagen, festa på kvällen. :yoparty Seglarskolan höll till i norra inloppet, och åtskilliga var de gånger elever kommit på avdrift och hamnat i P G Gyllenhammars brygga på andra sidan. :gnissla 606:eek:rna var duktigt lappade. :huvet Sedan ska vi inte glömma alla de gånger elevbåtarna körde på varandra. Speciellt när vi skulle lära oss köra triangelbana. :lol

Kvittot kom när hon kom hem och berättade vad trafikskoleläraren hade sagt till henne, och det var EXAKT samma sak jag förklarade bara 2 dar tidigare.

Skillnaden ligger i att trafikskoleläraren har lärt sig prata ett språk som kvinnor förstår. :7peta Ni bara tror att ni har sagt exakt samma sak. Efter kvinnlig avkodning av meddelandet, så blir det två helt skilda meddelanden. :lol:lol:lol

4. Man lär sig. Vi har dansat tillsammans i typ 2 år nu och bråkat så jäävla mkt om vem som egentligen gör fel och vem som ska ändra vad osv..

Killen har alltid rätt. :fakta Jag har aldrig haft fördelen att haft en egen kille som gillat att dansa. De bästa danspartners jag haft har varit arbetskamrater (2 var fd tävlingsdansare). Får man förmånen att dansa med en duktig partner så tjafsar man inte. Jag fick order om vad som gällde. Jag löd. :) ...och jag lärde mig njuta av att följa blint utan att ha en aning om vad jag höll på med. :banana :):):)
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
:D

Visst är det härligt. Jag har dock kommit till flera insikter under mitt förhållande.

1. Det är inte så jävla lätt att sätta sig i situationen att man inte kan något.. Har försökt lära tjejen både att köra hoj och att segla. Hojåkat var ändå lättare rent pedagogiskt tack vare att hon ändå har bilkort, trafikvana och har ÅKT en hel del hoj. Seglingen däremot var svårare (vilket säkert kan översättas till de som ska lära totala noob-tjejer att köra hoj). Vissa självklarheter som att man vänder sig om och tar emot båten så att den inte glider in med glasfibret i berget med sina 3,5 ton, att man inte kan hålla rodret stilla och förvänta sig att båten fortsätter rakt fram osv var svåra att övervinna för min del.. Har man gjort nåt sen vaggan så är det självklarheter, inte lätt att "ställa om" till noob-mode då.

Imponerande om du fortfarande är sambo med samma kvinna efter att ha lärt henne segla:)
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Skulle lära ett ex att åka snowboard, då var man måttligt populär :D (Kanske därför det blev ett ex :va)
Tydligen blir tjejer extra glada om man fotar/filmar samtidigt :D

Med nuvarande fick det bli skidor istället :rolleyes:
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det där insåg jag efter att ha sett snowroller. Låter någon nära bekant lära frun då måste hon i alla fall försöka.
Ids inte försöka själv man får bara höra -Där ser du det går inte
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag försöker också lära donnan tjöra bil, det är fan svårare för mig att lära ut än för henne att lära sig...
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Var i liknande sits för snart ett år sedan då jag var handledare åt sambon när hon tog b-körkort.
Inte alltid det lättaste med tanke på hur mycket man utvecklas som förare med åren och framförallt hur mycket mc-kortet och racinglicensen har gjort för bilkörningen. Sånt som inte nämns i någon körskola eller teoribok. Den "extra" kunskapen man har när man har motorintresse som kan tyckas vara självklar för oss behöver inte alls vara självklar för "svenssons". En sån sak som att man tar det lite lugnt i början när motorn är kall t.ex. Sånt nämns inte i körskola eller teoriböcker.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Det finns säkert dåliga körlärare också, dåliga på att förstå kvinnor menar jag... men jag måste säga att jag gick på Dalens Trafiksskola nära Globen i stockholm för mitt A-kort, jag är bara SÅ nöjd! Och jag är svår, även för kvinnor, ibland behöver jag lite försiktigare uttalanden och pushning, ibland är jag mer i behov att "Kom igen nu, nu kör vi" på rakt killmanér och ja det lyckades i alla fall min körlärare perfekt med. Dessutom kände jag aldrig att jag var i underläge för att jag är tjej, inte kan o känner mig dum eller så, aldrig någonsin. Det är respekt det. Jag kunde fråga om och om igen om saker jag inte förstod och behövde en djupare förklaring till för att min hjärna skulle kunna omsätta det till praktik.

Mitt B kort tog jag i Norrköping och det var motsatsen till körlärare, minns hans "du kommer aldrig klara uppkörningen så det är inte nån ide att du försöker ens en gång" när jag hade sista körlektionen innan uppkörning. Klarade jag uppkörningen? Jajamensan men jag var så sjukt nervös att jag höll på att dö.

Respekt, lyssna, tålamod och anpassa budskapet efter situation och person - viktiga egenskaper som är viktiga om man ska bli en bra körlärare. Och så ska man inse att "Körlärare" är en yrkesprofession och inte vem som helst passar att bli det även om man kan lära sig en del av det säkert, men de måste vara duktiga på o ha högt EQ för att vara riktigt duktiga.

Stort tack till Thomas på Dalens trafiksskola som hade lite mer känsla för sitt yrke än min B-korts lärare :Bugar

...okej, blev 21 dubbellektioner dvs 21*2,5 timme och det är säkert way over vad snittet gör, men jag kände när jag åkte därifrån att jag faktiskt kan köra hoj (ja ja, nu var det någon det stack i ögonen, men köra tillräckligt bra för att ge sig ut på egen hand i trafiken då).

Kul att hon kom över "dippen" med självkänslan, jobbigt det där, vet precis hur det känns och det finns bara en sak att göra "ett jävlaranamma o kasta sig upp i sadeln igen" och "nu kör vi". Att bli en bra mc förare tar tid, köra köra köra är melodin :)
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
De i Hallstahammar är grymma.. :D
Jag tog mitt kort där och kan inte annat än lovorda dem..

Och nej.. man ska inte försöka lära sin partner att köra bil eller hoj.. :tungan
 

crassy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CB1000RA -09
Körkortexpress är grymma, tog mitt kort där. Tyvärr verkar inte min lärare (Micke) inte jobba kvar, men alla talar gott om alla deras lärare. Vem hade din dam?
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
En sak som alltid fascinerat mig när det gäller kvinnor & bilkörning är att de aldrig får känsla för bilens storlek, de vet inte var hörnen sitter när de ska fickparkera vilket i bästa fall leder till att de utnyttjar maximala marginaler & i värsta ännu ett besök på plåtverkstaden. Jag har en känsla för bilens storlek vilket frun saknar. Enl. en körskolelärare jag pratat med är just fickparkering & att backa in i en parkerings plats/ficka det tjejer har svårast för.
En egen iakttagelse är känslan för när det är dags att växla, jag går efter varv/motor ljud medan frun efter hastighet eller något annat, vilket ibland funkar för henne, men ibland blir galet.
Sen tror jag också att om man övningskör i sin egen bil blir man överkänslig för koppling & växellåde missar samt vansinniga manövrer just för att den är ens pärla (bil) som misshandlas.
Risken för gräl mellan makarna i trafik under körning är så stor att det lönar sig att skicka frun till körskolan både för husfriden & trafiksäkerheten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top