Nytt turbobygge

pucken skrev:
javascript:openFileWindow('2b6db33c4eb00d7a5abb35fd8e60976b', '520', '190')
Bild014-wge.jpg
'190')[/IMG]

Håller du på att provar fram placering av turbon, eller blir det 2 st turbosar?

ozeo skrev:
har du sett en v max med sporthojsvinkel på gaffeln?
ska ju bli en hybrid..
lite glidare som jag skrev upptill..
tro jag iaf...jag chansar hejvilt :banana

Ahh då är jag med. Men i så fall får du inte glömma att bredda bakfälgen :tummenupp

Kan fan inte vänta längre !!!!
Ramen, svingen och min nya kylare kommer på fredag. Ska bli så kul att börja sätta ihop grunden så jag kan börja forma till tank, kåpor och skärmar. :yoparty :lol

Hoppas turbon kommer funka bra på v-twinen, även om jag tror kompressor hade funkat bäst på en v-twin

Lam-Kaka skrev:
Hoppas turbon kommer funka bra på v-twinen, även om jag tror kompressor hade funkat bäst på en v-twin

Problem e till för att lösas !!! Fan kunnde man skicka ut gubbar i rymden för 30 år sen så ska de nog gå att sätta turbo på en v-twin.

Lam-Kaka skrev:

Jasså det är en v twin ändå

Jag va lite osäker om det va en 4a eller twin

Min gissning är att den turbon blir på tok för liten

Bara 2 cylindrar ger stöddiga pulser , vilket inte gynnar flödet genom turbin

Jag skulle helt klart sattsa på större turbo

Jag delar garage med en kille som har hur många turbo som helst. hur stor tycker du vore lämplig?

Ett mitsubishi td 04-16T skulle nog funka
men kanske lite för litet ändå
Ett KKK k24 skulle nog sitta fint

Att hålla upp plenumvolymen så mycke de går
är nog ett hett tips med

Stökiga pulser med få cylindrar gör att turbon måste va större för att klara flödet

tackar för tipset ! :tummenupp :tummenupp

det här är en såndär tråd som man bara måste följa så man får se slutresultatet!! :D

Lycka till med projektet! :tummenupp

Ja ha. Efter att läst igenom alla trådar om turbo så e d ju som vanligt att andersson har rätt. tack. Så nu e jag på jakt efter ny turbo. Någon som har någon som ligger och dammar? Har två mindre getrret och två kkk om någon behöver.

2 st kkk k 04. Har suttit i audi.

bromsklossen skrev:
Skönt bygge!! Måste dock fälla en liten tår då jag själv åker Spetta och eg tycker synd om din när du bygger om chassit. Men, men...

Angående plenumstorlek kan jag starkt rekommendera att du skaffar ett program som heter BOOST till datorn. Här i kan du simulera din motor och genom att definiera motorkonfig. turbostorlek, bränsleblandning, mm mm kan man få reda på det mesta som tex plenumstorlek, längd på grenrörspipor, insugsrörlängd osv. Du har även möjlighet att "bänka" motorn virituellt och kan på så sätt laborera med olika parametrar för att optimera motorn på det sätt som du själv vill gällande vrid/effekt-kurvor.

jaha, och var får man tag i ett sådant litet "läcker program" :D
Några känningar :Bugar

Vad tror ni om den här snurran då !!!
Kom gärna med förslag och vilda ideer om utformningen av plenumet. :yoparty :yoparty

Bifogat

• PICT0005.JPG
    PICT0005.JPG
    131.2 KB · Visningar: 242
  • PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    116.6 KB · Visningar: 158
pucken skrev:
Vad tror ni om den här snurran då !!!
Kom gärna med förslag och vilda ideer om utformningen av plenumet. :yoparty :yoparty

Vad är det för aggregat? tycker det ser tämligen litet ut ändå

Du bör nog ha ett inlopp på minst 46mm ( kompressorn)

Utformning av plenum? Det bestäms väl för det mesta av mc ns övriga geometri , det som får platts helt enkelt (2 cylindrar= stor volym )

Riktiga trattar är absolut nödvändigt , tänker man bara sunt så brukar det bli bra
Inga konstiga veck och flödes försämringar
Rikta aldrig inloppet direkt mot någon av trattarna
blås hellre underifrån och upp i taket (sneställ taket)
Detta för att fylla plenum utan att favorisera någon av cylindrarna

andersson turbo skrev:
Vad är det för aggregat? tycker det ser tämligen litet ut ändå

Du bör nog ha ett inlopp på minst 46mm ( kompressorn)

Utformning av plenum? Det bestäms väl för det mesta av mc ns övriga geometri , det som får platts helt enkelt (2 cylindrar= stor volym )

Riktiga trattar är absolut nödvändigt , tänker man bara sunt så brukar det bli bra
Inga konstiga veck och flödes försämringar
Rikta aldrig inloppet direkt mot någon av trattarna
blås hellre underifrån och upp i taket (sneställ taket)
Detta för att fylla plenum utan att favorisera någon av cylindrarna

Gerrett. inlopp 54mm. utlopp 60 mm.
tb 0360 från en MB buss.

Tänkte köra med befintliga spridare plus 2 extra. Tror inte det finns plats att vinkla dom. Tacksam på svar om lämplig placering.

Gerret 54mm inlopp. Har suttit i MB 2,5 td. Tb 0360. Nummren på Kompressorn finns inte kvar då den e polerad. bling bling.
Stort avgashus mer 60 mm utlopp.
Tänkte köra med orginalsprut plus 2 extra spridare. Vettig placering av dessa ? Kan nog bygga stort plenum, men får svårt att rikta extraspridarna snett neråt som dom bef. Funkar rakt in över trattarna ? :va

pucken skrev:
Gerret 54mm inlopp. Har suttit i MB 2,5 td. Tb 0360. Nummren på Kompressorn finns inte kvar då den e polerad. bling bling.
Stort avgashus mer 60 mm utlopp.
Tänkte köra med orginalsprut plus 2 extra spridare. Vettig placering av dessa ? Kan nog bygga stort plenum, men får svårt att rikta extraspridarna snett neråt som dom bef. Funkar rakt in över trattarna ? :va

Ja ha ja där ser man vad bilder kan ljuga hehe :D

Stort blir smått ,å smått blir?
ja va fan blir de av smått , nästan inget :va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...