Nytt turbobygge

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hej alla fartglada dårar. Tänkte med er hjälp bygga en turbohoj baserad på en Honda sp1. Liknande mcm´s projekthoj men fan så mycket hårigare.
Har redan börjat med att rejka ramen 7 grader å sänkt bakfjädringen 4 cm.
Kommer att lägga upp bilder så ni fattar vilket stuk som jag e ute efter. Några av er kommer säkert att garva läppen av er pga massa idiotfrågor från mig, men det bjuder jag på !!!
Tanken med mitt bygge är att ha ett trevligt tidsfördriv å att lära mig en jävla massa av er under tiden.
Har skaffat en Garrett gr 17 till bygget å önskar nu lite experthjälp på lösningar så som:
Lämpliga spridare.
olja till turbon- befintilg oljekylare eller en extra.
storlek på plenum.

Tacksam för alla svar 1 :huvet

pucken skrev:
Hej alla fartglada dårar. Tänkte med er hjälp bygga en turbohoj baserad på en Honda sp1. Liknande mcm´s projekthoj men fan så mycket hårigare.
Har redan börjat med att rejka ramen 7 grader å sänkt bakfjädringen 4 cm.
Kommer att lägga upp bilder så ni fattar vilket stuk som jag e ute efter. Några av er kommer säkert att garva läppen av er pga massa idiotfrågor från mig, men det bjuder jag på !!!
Tanken med mitt bygge är att ha ett trevligt tidsfördriv å att lära mig en jävla massa av er under tiden.
Har skaffat en Garrett gr 17 till bygget å önskar nu lite experthjälp på lösningar så som:
Lämpliga spridare.
olja till turbon- befintilg oljekylare eller en extra.
storlek på plenum.

Tacksam för alla svar 1 :huvet

Bra initiativ! :Bugar :Bugar

Älskar när någon drar igång projekt med stor möjlighet att vara en av de första i världen att lära sig å lösa några hittills oupptäckta problem.
Ett av de viktigaste drivkrafterna för att få ett projekt i mål är ett måldatum.
Börja därför med att skriva upp dig på Turbo-Bike Meet! Snart spikar vi datumet! :tummenupp

//Kurgan

Last edited:
20060122.jpg
20060129-005-.jpg
20060129-002-.jpg

Lite bilder...........
Det blir ju lite marigt att få till lika långa rör från cyllarna men d ska nog gå.
Förslag på utformning av plenum ?
Separat oljekylare till turbon eller......

Skönt bygge!! Måste dock fälla en liten tår då jag själv åker Spetta och eg tycker synd om din när du bygger om chassit. Men, men...

Angående plenumstorlek kan jag starkt rekommendera att du skaffar ett program som heter BOOST till datorn. Här i kan du simulera din motor och genom att definiera motorkonfig. turbostorlek, bränsleblandning, mm mm kan man få reda på det mesta som tex plenumstorlek, längd på grenrörspipor, insugsrörlängd osv. Du har även möjlighet att "bänka" motorn virituellt och kan på så sätt laborera med olika parametrar för att optimera motorn på det sätt som du själv vill gällande vrid/effekt-kurvor.

Ska bli något i stil med en sänkt v-max men fan så mycket vassare !!!!
Kommer med bilder någon gång under helgen så får ni se mina planer.
Nu ska jag ta en fredagsbira skål! :yoparty

ändrar du tank sadel o såna grejer?
vad bli de?
jag vill veta :banana

heliac skrev:
Intressant bygge...men varför ändra gaffelvinkeln?

har du sett en v max med sporthojsvinkel på gaffeln?
ska ju bli en hybrid..
lite glidare som jag skrev upptill..
tro jag iaf...jag chansar hejvilt :banana

Nu e bilderna tagna. Finns det någon vänlig människa som kan tipsa om ett bra nerladdningsprogram. Förra bilderna som jag la in blev ju åt helvete för stora. :huvet :Bugar

Nu e bilderna tagna. Finns det någon vänlig människa som kan tipsa om ett bra nerladdningsprogram. Förra bilderna som jag la in blev ju åt helvete för stora. :huvet :Bugar

Javisst. Javisst! Du menar nedtagningsprogram, dvs för att skala ned storleken på bilderna?

Leta reda på en gammal version av Paint Shop Pro (t.ex. 4.0) så kan du enkelt skala ned formatet. Ladda bilden, tryck SHIFT-S och välj storlek, "Save as..." och välj "Options->Compression" till 50% och OK och sen "Save".

PSP4 http://junior.apk.net/~jbarta/pgtut/psp412.zip
PSP6 http://www.5star-shareware.com/Windows/Graphics/Image-Editors/psp-download.html

pucken skrev:

pucken skrev:

eller Image resizer.
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

sen är det bara att högerklicka på bilden du vill ändra och resize...

javascript:openFileWindow('2bjavascript:openFileWindow('49336239569ea2309c69f19eb28599aa', '520', '190')6djavascript:openFileWindow('2b6db33c4eb00d7a5abb35fd8e60976b', '520', '190')b33c4eb00d7a5abb35fd8e60976b', '520', '190')

javascript:openFileWindow('2b6db33c4eb00d7a5abb35fd8e60976b', '520', '190')
Bild014-wge.jpg
'190')[/IMG]

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien