Nytt turbo bygge!

Jag köpte två stycken nya TD04-hl15t (från 9-5aero med 250hk original) för 4000:-, alltså 2000:- styck. Blev erbjuden att köpa 16t istället men ett sådant skulle kosta 4000:- så det var roligare med halva priset för det dög till mina ändamål. Över disk kostar de runt 12000:- och uppåt. Du ska inte inte betala mer än 3000:- för ett 15t med inbyggd wg iaf, nytt.
 
Dee_cati skrev:
Jag köpte två stycken nya TD04-hl15t (från 9-5aero med 250hk original) för 4000:-, alltså 2000:- styck. Blev erbjuden att köpa 16t istället men ett sådant skulle kosta 4000:- så det var roligare med halva priset för det dög till mina ändamål. Över disk kostar de runt 12000:- och uppåt. Du ska inte inte betala mer än 3000:- för ett 15t med inbyggd wg iaf, nytt.

Jag håller med alla som förordar Mitsu TD04hl16T turbos till ditt bygge! De är relativt lätt att få tag på till rätt pris (nya dock med bristfälligt kvitto) eller lätt använda för 3000-4000skr precis Dee cati säger.
Jag kör precis med ett sådant med 7:ans avgashus (volvo T5R) 6:ans hus är lite mindre och sitter på Volvo T5 (som jag har förstått).. De är mkt lättdrivna och jag får laddtryck (börjar ladda) tidigt= runt 3500rpm och fullt laddtryck =0,9bar vid ca 7000rpm som håller i sig till 12300rpm, vilket jag upplever är ett mkt fint register.. Karraktären upplever jag som vild men fullt kontrollerbar. När jag passerar 0,5bar i laddtryck på 1-4:ans växel så är det dock stooora fästesbekymmer :arsele men då är det bara att fira lite på gasen och mjukt ta om (detta är MED passagerare på 100kg). Dock då jag kör utan passagerare så är det nästan omöjligt att trycka full gas någon gång iht. :tummenupp Min turbokonvertering har jag byggt helt från grunden själv och kör med megasquirt tilläggsinsprutning.
NÄÄ, som sagt så är turbo bland det fränaste som finns :kocko :D
Blir intressant och se hur det går för dig. :tummenupp
 
Hmmmm är väldigt inne på Färnbos aggregat!

Är lite dyrare än det ni säger...
Men får jag ur mer effekt med hans aggregat?
Ska kunna ge 400 hk enl utsago.
Är det också lättdrivet?

Är det värt några tusenlappar till?

Jag har tackat ja till att köpa det och kommer inte backa ur den affären men vill gärna veta om någon har svaren!
 
Kamikaze kid skrev:
Hmmmm är väldigt inne på Färnbos aggregat!

Är lite dyrare än det ni säger...
Men får jag ur mer effekt med hans aggregat?
Ska kunna ge 400 hk enl utsago.
Är det också lättdrivet?

Är det värt några tusenlappar till?

Jag har tackat ja till att köpa det och kommer inte backa ur den affären men vill gärna veta om någon har svaren!

När du börjar fingra på laddtrycket vilket du kommer göra :D

........då är det värt xtra-lapparna.
 
Nu har jag en fundering angående topp och kammar.

Jag har en topp som är portad för orginal botten.
Till det ett set Kent Cams steg 2...

Jag har även orginal kammar och orginaltoppar...

Vad passar sig bäst till turbo?
Något av alternativen eller en kombination av tex orginal insugs kam och ste2 utblås...

Eller något annat?

Ställbara drev kommer naturligtvis monteras och justeras enligt vad som krävs!
 
Kamikaze kid skrev:
I standard läge eller ska dom justeras?

Justeras till standardläge, för dom ändras ju när du sänker kompet med en tjockare packning eller distans.
 
Jag har inte ändrat mina något...ska dock fräsa upp dreven nu i vinter.
 
gixxer_1255 skrev:
Justeras till standardläge, för dom ändras ju när du sänker kompet med en tjockare packning eller distans.

Ok...
Men båda kammarna justeras ju automatiskt framåt (om jag nu tänker rätt) när man bygger på och lyfter toppen lite...
Hamnar dom så exakt som man vill ha dom på detta sätt?
Jag har ju inga kamtider att bolla med så jag har ingen aaaning...
Och som sagt tidigare så är inte turbo trimning min starka sida!
 
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Ketchup till maten är förnedring...Stor förnedring..

Så det vill vi inte ha!

Jag har inte heller nån aning..
Får diskutera med Heliac eller något annat turbosnille som säkerligen kommer med massa trevliga ideér! :tummenupp

Snacka med Ronny Nordgren (nc racing i enköping) här på sporthoj. Han kan det mesta om turbo byggen. Körde 8,39/402m i mumin land (har jag för mig att det var) på sin psb med turbo.
 
hulth skrev:
Snacka med Ronny Nordgren (nc racing i enköping) här på sporthoj. Han kan det mesta om turbo byggen. Körde 8,39/402m i mumin land (har jag för mig att det var) på sin psb med turbo.


Jag har hört talas om honnom...
Vi använder troligen samma Alu svetsare i Enköping när det gäller hojbyggen!
Har svetsat mitt förra bygge hos Tomas svets och smide i Enköping när det låg massa turbo pryttlar där ..
Var tydligen hans.

Ska se om jag hittar honnom när det börjar hetta till...
 
Jag kör med ett gammalt garret t-25 aggregat som har suttit i en nissan 300zx, det går hur bra som hellst, ketchup effekt är nog svårt att frångå med tanke på kompressions sänkningen och varven, vill man ha lite topp effekt får man räkna med en bångstyrig hoj. Men det är roligt att brottas med hojen och försöka övertyga den att det är en själv som bestämmer.

Kör så d ryker
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top