Världspremiär för unik satsning: ”Ingen annan som gjort det”
11 oktober 2026 05:00
Supersnabb och dessutom så vitt skaparen vet världens lättaste. P-O Rosenqvist från Pjätteryd har haft världspremiär för mångmiljonsatsningen Embryo X.
– Detta är ju ett embryo till något större, säger P-O Rosenqvist.
Entreprenören P-O Rosenqvist från Pjätteryd har i sitt eget företag tidigare tagit fram och byggt mini-motorcyklar från grunden. Han har även varit konsult åt sportbilstillverkaren Koenigsegg som gör de snabbaste bilarna i Sverige.
Nu har han uppfyllt sin stora dröm i livet – att bygga en egen supersnabb och så vitt han vet världens lättaste sportmotorcykel.
– Jag kan inte säga att det är världens bästa motorcykel. Det finns så många andra också som är fantastiskt bra. Men jag har inte hittat någon annan motorcykel i den här storleken i världen som är lättare än min, säger P-O Rosenqvist.
– Jag ville göra något som ingen annan någonsin gjort.
Motorcykeln är specialbyggd i material som kolfiber och titan. Även utformningen av motorcykeln är gjord för att vara superlätt.
Motorcykeln Embryo X väger bara 150 kilo, jämfört med en normal lättare tung sportmotorcykel på runt 180-200 kilo.
Fyra år har det tagit för P-O att uppfylla drömmen om super-mc:n Embryo X.
Det har varit blod, svett, tårar och kostat miljontals kronor.
– Jag har haft en del samarbetspartners, men har fått lägga pengarna själv, säger P-O.
Motorcykeln han tagit fram finns endast i ett exemplar än så länge och detta visades upp under högtidliga former på världspremiären på Live arena inför familj, vänner, lokal media och motorintresserade.
Har motorcykeln ett namn?
– Ja, den heter Eva efter min mamma. Hon vet inte om det ännu, säger P-O, innan den högtidliga avtäckningen på scenen.
– Livet börjar ju med ett embryo. Detta projektet är ju ett embryo till något större, säger P-O.
Planen är att i första hand ta fram 200 exemplar.
– Men ingen motorcykel tillverkas förrän den är såld. Den byggs ju från grunden i Pjätteryd.
Vad kommer motorcykeln att kosta?
– Priset ligger på 1,3 miljoner plus moms.
Är den snabb också, hur fort kan den gå?
– Jag tror den kan gå upp mot 400 kilometer i timmen, men vi säger 330, säger P-O med ett skratt.
– Jag har haft personer inkopplade som är högt inom Formel 1.
Om detta skulle bli en stor succé och du får bygga fler motorcyklar funkar det då?
– Ja, men alla kommer även då att byggas i Pjätteryd!
Nu väntar den stora och kostsamma processen att få motorcykeln som en typgodkänd produkt.
– Detta görs i Spanien och är väldigt dyrt. Jag behöver ha beställningar på den för att kunna göra det.