Nytt svenskt sporthojsmärke

Saab-vän

Sporthojsnörd
Gick med
28 Jul 2025
Hoj
Bmw nine t
Jag hittar bara en enda källa på det här men eftersom det är en välkänd svensk dagstidning och det inte är sista april så tror jag att det stämmer.

Embryo X, utvecklad av P-O Rosenquist, fd konsult på Koenigsegg i samarbete med andra som har erfarenheter från f1. Framgår inte vilken typ av motor drt är men den ska toppa minst 350 km/h. Vikten stannar på 150 kilo. Planen är att den ska tillverkas i 200 ex. Drn är på väg att typas i Spanien och på bilderna finns lampor etc, så även om det är en prototyp som visas upp har den kommit långt. Pris 1,5 miljoner.
4eb80664-e5a6-4f78-804c-506708ede640.jpeg
Världspremiär för unik satsning: ”Ingen annan som gjort det” – Smålänningen https://share.google/F9kfnADTLJWfL7iH5

Tycker det lilla man ser av motorn ser ut som Aprilia V4? Dragningen av avgasrören tyder också på att det är en V4, eller?

Mvh killgissare.

För de som inte har prenumeration:

Världspremiär för unik satsning: ”Ingen annan som gjort det”​

11 oktober 2026 05:00
Supersnabb och dessutom så vitt skaparen vet världens lättaste. P-O Rosenqvist från Pjätteryd har haft världspremiär för mångmiljonsatsningen Embryo X.
– Detta är ju ett embryo till något större, säger P-O Rosenqvist.

Entreprenören P-O Rosenqvist från Pjätteryd har i sitt eget företag tidigare tagit fram och byggt mini-motorcyklar från grunden. Han har även varit konsult åt sportbilstillverkaren Koenigsegg som gör de snabbaste bilarna i Sverige.

Nu har han uppfyllt sin stora dröm i livet – att bygga en egen supersnabb och så vitt han vet världens lättaste sportmotorcykel.

– Jag kan inte säga att det är världens bästa motorcykel. Det finns så många andra också som är fantastiskt bra. Men jag har inte hittat någon annan motorcykel i den här storleken i världen som är lättare än min, säger P-O Rosenqvist.

– Jag ville göra något som ingen annan någonsin gjort.

Motorcykeln är specialbyggd i material som kolfiber och titan. Även utformningen av motorcykeln är gjord för att vara superlätt.

Motorcykeln Embryo X väger bara 150 kilo, jämfört med en normal lättare tung sportmotorcykel på runt 180-200 kilo.

Fyra år har det tagit för P-O att uppfylla drömmen om super-mc:n Embryo X.

Det har varit blod, svett, tårar och kostat miljontals kronor.

– Jag har haft en del samarbetspartners, men har fått lägga pengarna själv, säger P-O.

Motorcykeln han tagit fram finns endast i ett exemplar än så länge och detta visades upp under högtidliga former på världspremiären på Live arena inför familj, vänner, lokal media och motorintresserade.

Har motorcykeln ett namn?

– Ja, den heter Eva efter min mamma. Hon vet inte om det ännu, säger P-O, innan den högtidliga avtäckningen på scenen.

– Livet börjar ju med ett embryo. Detta projektet är ju ett embryo till något större, säger P-O.

Planen är att i första hand ta fram 200 exemplar.

– Men ingen motorcykel tillverkas förrän den är såld. Den byggs ju från grunden i Pjätteryd.

Vad kommer motorcykeln att kosta?
– Priset ligger på 1,3 miljoner plus moms.

Är den snabb också, hur fort kan den gå?

– Jag tror den kan gå upp mot 400 kilometer i timmen, men vi säger 330, säger P-O med ett skratt.

– Jag har haft personer inkopplade som är högt inom Formel 1.

Om detta skulle bli en stor succé och du får bygga fler motorcyklar funkar det då?

– Ja, men alla kommer även då att byggas i Pjätteryd!

Nu väntar den stora och kostsamma processen att få motorcykeln som en typgodkänd produkt.

– Detta görs i Spanien och är väldigt dyrt. Jag behöver ha beställningar på den för att kunna göra det.

Jaaaa äntligen en riktig hoj och inte nån hipsterkafferäser med kinaeldrift, åtta hästkrafter och namn utan vokaler.

Grymt med en redig färg också, vill inte se ett enda solidgrått fordon till tack. Varför är allt så tråkigt numera?

Modigt! Hoppas han får det i mål och får alla sålda.

Citat:
Har motorcykeln ett namn?
– Ja, den heter Eva efter min mamma. Hon vet inte om det ännu, säger P-O, innan den högtidliga avtäckningen på scenen.
Vad kommer motorcykeln att kosta?
– Priset ligger på 1,3 miljoner plus moms.
Är den snabb också, hur fort kan den gå?
– Jag tror den kan gå upp mot 400 kilometer i timmen, men vi säger 330, säger P-O med ett skratt.
Nu väntar den stora och kostsamma processen att få motorcykeln som en typgodkänd produkt.
– Detta görs i Spanien och är väldigt dyrt. Jag behöver ha beställningar på den för att kunna göra det.
slut Citat
Typgodkännandet för körning på gata innebär ju att motorn måste klar Euro xyz krav ifråga om utsläpp. För försäljning i EU.
Tufft. Stora MC-fabriker lägger ju ner modeller pga av de alltid hårdare utsläppskraven.

Coolt, finns ju uppenbarligen en marknad för supersportbilar bland den växande skaran av superrika, så det borde ju gå att sälja några motorcyklar till dom också.
Fast GPR-rör var ju inte så premium. 😄

Coolt, finns ju uppenbarligen en marknad för supersportbilar bland den växande skaran av superrika, så det borde ju gå att sälja några motorcyklar till dom också.
Fast GPR-rör var ju inte så premium. 😄
Några skillnader mellan en supersportbil och en supersportmotorcykel.
1) Du måste ha motorcykelkörkort för motorcykel. Vilket är mycket ovanligare än bilkörkort.
2) I en supersportbil kan du lätt anpassa stolen till dig. Du kan flytta stolen framåt och bakåt så du får bekvämast möjliga avstånd till pedalerna. Du kan höja och sänka stolen så sitter bra och ser ut. Du kan flytta ratten uppåt och nedåt så den kommer i rätt höjd för dig och du kan flytta ratten framåt och bakåt så den passar längden på din armar. Och idag lagras den här inställningen för varje förare.
Det finns inte en supersportmotorcykel där det är lätt anpassa reglagen , växel och broms efter benlängd genom tex flytta sadeln upp och ner och sedan när vi fortsätter flytta styret / sadeln framåt och bakåt för anpassning till armlängd, kroppslängd.
Och sedan kunna spara inställningen för varje förare för att vid förarbyte få allt rätt med en knapptryckning.
3) Nästan alla supersportbilar kan ta med en passagerare. Som bara behöver sitta ner och spänna fast sig för en åktur. Så är det inte med supersportmotorcykeln. Här måste en passagerare deltaga aktivt i åkningen. Kolla framåt. När vänsterkurva närmar sig placera sig med sitt huvud bakom förarens vänstra axel. Helst Ta stöd mot tanken vid inbromsningen och sedan om föraren hänger över åt vänster följa med och behålla sitt huvud bakom förarens vänstra axel. När passageraren inte gör så utan försöker sitta rakt upp som när Rins skulle lifta bakom Jack Miller, då funkar det inte.
Att det gick alls förvånar mig, Rins hade ju ingenstans sätta sina fötter bakom Jack utan fick ju koncentrera sig på att inte få in fötterna i bakhjulet / kedjan.

Kan någon förklara varför man ska betala 1,5 mille för den hojen istället för t.ex. 300 tkr för en Aprilia RSV4, en hoj med väletablerat rykte och resultat inom racing. Jag tror att marknaden för den är i stort sett iskall.

Blingfaktorn är minimal eftersom folk i allmänhet inte känner igen hojar, märken och modeller. Så du kan köra genom stan på den här hojen och inte få ett dugg mer uppmärksamhet än om du kör genom stan på en 15 år gammal massproducerad sporthoj för 30tkr. Kör genom stan i en fet Ferrari eller Lambo och garanterat får du massor med uppmärksamhet. Det är skillnaden, 99,99% av folket kan inte ett skit om hojar och bryr sig inte.

Koenigsegg MC, kommer aldrig att behöva prestera i konkurrens med andra (utom kanske i ett helt ointressant dragrace på youtube). Tror inte att den kommer att synas på några trackdays heller.
Säger inte att den är dålig, bara ointressant.

Blingfaktorn är minimal eftersom folk i allmänhet inte känner igen hojar, märken och modeller. Så du kan köra genom stan på den här hojen och inte få ett dugg mer uppmärksamhet än om du kör genom stan på en 15 år gammal massproducerad sporthoj för 30tkr. Kör genom stan i en fet Ferrari eller Lambo och garanterat får du massor med uppmärksamhet. Det är skillnaden, 99,99% av folket kan inte ett skit om hojar och bryr sig inte.
Finns gott om folk som vill betala lite mer för sin hoj, så dom kan säkert sälja 200ex om den blir något extra.
Ducati säljer ju 1000-tals specialvarianter i knasiga färger varje år. Tex 630 ex av panigale i svartgrön lack för 500000 extra. 😂

"Simplify, then add lightness-Colin Chapman"

Kul att någon i Sverige gör något, kommer den att spela någon som helst roll på MC marknaden? Nej.

Dom super-rika köper en OCC typ chopper lackad med Gucciloggor för hutlösa pengar, eller en Dongpung från Kina och lackar om den med Gucciloggor och guldfärg, tjejerna dom vill imponera på vet inte skillnaden

Om den gör 330-400 km/h så är det inte någon vanlig rsv motor i den.

Låg vikt hjälper föga för toppfart, där är det aerodynamik och hästkrafter som gäller och något aerodynamiskt underverk ser den inte ut att vara.

Nyheter
Aprilia skriver historia

Fyra Aprilia i topp fyra. S...

Wunderlich-skydd för BMW F 450 GS

Wunderlich lanserar tre sky...

Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris