Nytt sopparekord 9.99EUR/Litern

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/naringsliv/nytt-tyskt-bensinrekord-999-euro-per-liter_6116281.svd

Tycker du bensinen är dyr här? Åk till Tyskland. Där tog en Esso-mack 9,99 euro litern på annandag påsk.

Två kunder höll nästan på att ramla baklänges när de gick in för att betala för det de precis tankat i tyska Filderstadt. 200 euro för 20 liter 95-oktanig bensin och runt 100 euro för 10 liter fick såväl mannen som kvinnan att vägra betala och istället ringa polisen.

En närmare koll på skylten visade att det faktiskt stod 9,99 euro – ett pris som var tänkt att avskräcka kunderna, som dessutom varnades för att tanka på särskilda skyltar inne på bensinstationen. Anledningen var att Esso-stationen knappt hade någon bensin kvar, och att det under påskhelgens sista dag inte gick att få fram någon ny. Ett problem som alltså skulle lösas med enkel “tillgång och efterfrågan-strategi”.

På Esso-macken har man har vägrat att uttala sig, men polisens talesman förklarade senare för journalister att de anställda på bensinstationen i Filderstadt i delstaten Baden-Württemberg var oskyldiga, och att priserna sätts centralt.

Så vad hände då med de ouppmärksamma kunderna? Jo, de tvingades betala – men kommer att kontakta bensinmackskedjan när påsken är över och hoppas på en uppgörelse.

Therese Larsson Reporter Näringsliv
08-13 51 21 therese.larsson@svd.se

Sweet! :)

Helt galet, men det hade ju sin förklaring. Även om jag tycker att metoden var avskyvärd från bensinkedjans sida. Vore det inte bättre att sälja slut på bensinen och sätta upp skyltar att det tagit slut eller på annat sätt ransonera hur mycket kundena får tanka? Är det en glesbygd hade man ju förstått ett sådant beslut.

I Holland tankade en kompis nyligen och där kostade bensinen över 1,8 Euro/liter. Osäker på om det var 95 eller 98 oktan. Det är inte bara vi som har höga bränslepriser.

Om tjugo år förväntas det finnas 3 miljarder människor till i medelklassen. Ni kan ju fundera på vad soppan kommer att kosta då. Passa å att ha roligt nu. Soppapris under 20 kr litern är snart historia. :zpy

Om tjugo år förväntas det finnas 3 miljarder människor till i medelklassen. Ni kan ju fundera på vad soppan kommer att kosta då. Passa å att ha roligt nu. Soppapris under 20 kr litern är snart historia. :zpy

Men om man rensar bensinpriset från skatter så är bensin väldigt billigt. Det blir väl runt 6 kronor litern. Men du har nog rätt i att pumppriset snart hamnar på 20 kronor. Det finns knappast någon politisk vilja att justera skatten nedåt då drivmedel är en bra skattebas.

Bor och arbetar just nu i Malaysia. Här kostar beninsen just nu motsvarande 3.87 SEK per liter. Det ger lite perspektiv på tillvaron. Tyvärr är det fullständigt livsfarligt att köra mc här, men för skojs skull har jag köpt en gammal Mercedes 280SE. Jag skrattar varje gång jag tankar den.

Bor och arbetar just nu i Malaysia. Här kostar beninsen just nu motsvarande 3.87 SEK per liter. Det ger lite perspektiv på tillvaron. Tyvärr är det fullständigt livsfarligt att köra mc här, men för skojs skull har jag köpt en gammal Mercedes 280SE. Jag skrattar varje gång jag tankar den.

Det ger onekligen perspektiv på debatten. Är det en tidig 70 talare med 3,5 liters åttan du skaffat dig? Sedan bör man nog inte glömma bort att du antagligen tillhör en privilegad grupp personer som tjänar mer än genomsnittet i landet. Ofta har man under resor tänkt vilken trevlig prisnivå det är i ett land. Men då sätter man det i relation vad man tjänar hemma. Börjar man sedan titta på verkliga kostnaderna med säkert boende etc. Då är det inte alltid så billigt längre.

Alltså jag har ju sätt såna där skyltar med hutpriser för bensin förrut. Tror det var i Schweiz sist. Men jag antog då bara att dom hade skyltat fel, no big deal. Nog är ju bensinpriserna påväg upp men en sån höjning måste ju bara vara fel, så tänkte inte mera på det.

Men om detta stämmer att dom faktiskt börjat använda “tillgång och efterfrågan-strategi” så förstår man. Och det verkar ju inte bara vara någon enstaka mack heller som gör såhär isf.

Med 9,99 euro bensinpris så lönar det sig att istället hälla i ren spolarvätska eller liknande med metanol eller etanol i tanken. Fungerar ju om det kniper. :D

Haha

HAHAHA då ska ni veta att när jag va i Dubai för 1 år sedan så kostade bensan 90 öre litern. Vi hyrde en 2.0 a folk skrattade år oss, ingen kör med mindre motor än 3,5 :)

Det ger onekligen perspektiv på debatten. Är det en tidig 70 talare med 3,5 liters åttan du skaffat dig? Sedan bör man nog inte glömma bort att du antagligen tillhör en privilegad grupp personer som tjänar mer än genomsnittet i landet. Ofta har man under resor tänkt vilken trevlig prisnivå det är i ett land. Men då sätter man det i relation vad man tjänar hemma. Börjar man sedan titta på verkliga kostnaderna med säkert boende etc. Då är det inte alltid så billigt längre.

Det är en 84:a med den raka 6:an. Vägskatten är baserad på volym och ökar exponentiellt. Av den anledningen finns det inte många moterer över 3 liter här. 1.6 liter kostar 500 kr per år, 2.8 liter kostar 3.000 kr per år. 3.0 liter kostar 4000 kr per år. En kollega till mig har en Range Rover med 4.6 liter och den kostar 20.000 kronor per år i vägskatt. Man kan ju ställa detta i relation till att de lägsta lönerna här är under 1.500 kr per månad. Så ja, man kan nog säga att jag är priviligerad här. En vanlig lön för ingenjörer på mitt kontor är ca 8.000-14.000 kr per månad.

Måste inte olja köpas och säljas till världsmarknadspris för att inte göra oljenationer oberoende? Eller har jag fattat fel?

Tänkte på Dubais oljepris. Då kunde ju norrmännen också ha billigare bensin?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT