Nytt sommardäck, orolig.

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Jag har precis köpt nytt däck och imorgon åker det på hojjen! :yoparty
Men är lite orolig efter att ha sett denna video bla :
[YOUTUBE-ID]-UEg1-6iEeo[/YOUTUBE-ID]
Jag skulle gärna inte vilja göra likadant, bör jag använda något slags sandpapper eller är det bara köra? :confused:
Har tyckt mig läsa att det kan vara rätt halt när det är helt nytt, eller är jag ute och cyklar?

Tror nog ljudet eftersläpar lite... Så halt har jag aldrig varit med om att ett däck är nytt... Det är bara att ta det lungt första par milen

åk ut ta det lugn de första 10-20min och kör "slalom" för att skrubba av vaxet!

akta dig för hårda accelerationer och stopp!

Olika tillverkare har olika mkt vax tex mina dunlop hade ganska lite medan polaren bridgestone väldigt mkt! Så öka gradvis nedlägg och belastning!

åk ut ta det lugn de första 10-20min och kör "slalom" för att skrubba av vaxet!

akta dig för hårda accelerationer och stopp!

Olika tillverkare har olika mkt vax tex mina dunlop hade ganska lite medan polaren bridgestone väldigt mkt! Så öka gradvis nedlägg och belastning!

Ah okey, får väl sticka ut och köra slalom då. :tummenupp Eventuellt dra lite med sandpapper på sidorna så man eventuellt slipper få släpp när man ligger och försöker knäskrapa :gnissla

Eftersom du är orolig kommer du förmodligen inte att råka ut för något. Så var inte orolig, men fortsätt vara orolig. Öh... ja du fattar :va

Dessutom är det inte hela världen att få lite släpp om man man inte blir helt tagen på sängen. Det blev kanske den där stackaren på videon. Hoppas han skrattar åt hela historien idag.

Jag hade premiär förra helgen, med nytt bakdäck. Jag märkte inget alls de första 10 milen men så kom en kurva med mer nedlägg och då kände jag faktiskt (gissar jag) att jag kom ut på yta på däcket som var oskuld. Det gick så pass snällt till att jag vågade bråka lite extra i kurvorna efter det just för att känna efter, och för att få det gjort ända ut till kanten. Jag har blivit bra mycket mer tagen på sängen av diesel i rondeller och våta övergångsställen.

jag gjorde EXAKT en sådan för 2 veckor sen...det är därför jag lagar min just nu:huvet

Mitt däck var kallt å det låg runt 5-6 grader å fuktigt i luften...hade ett gammalt däck men vad hjälpte det!!!...Ska väl säga att jag gasade lite mer än vad denna killen gjorde men la mig på precis samma sätt efter 10 meter...

Eftersom du är orolig kommer du förmodligen inte att råka ut för något. Så var inte orolig, men fortsätt vara orolig. Öh... ja du fattar :va

Dessutom är det inte hela världen att få lite släpp om man man inte blir helt tagen på sängen. Det blev kanske den där stackaren på videon. Hoppas han skrattar åt hela historien idag.

Jag hade premiär förra helgen, med nytt bakdäck. Jag märkte inget alls de första 10 milen men så kom en kurva med mer nedlägg och då kände jag faktiskt (gissar jag) att jag kom ut på yta på däcket som var oskuld. Det gick så pass snällt till att jag vågade bråka lite extra i kurvorna efter det just för att känna efter, och för att få det gjort ända ut till kanten. Jag har blivit bra mycket mer tagen på sängen av diesel i rondeller och våta övergångsställen.

Kommer nog vara ganska orolig i början, tyvärr har jag en förmåga att efter 5 min dra på lite extra även fast det kanske inte skulle vara det bäst tänkbara. Och hade jag fått släpp i en kurva hade jag nog skitit på mig, är fortfarande ganska ny, försöker lära mig knäskrapa och lite sånt, och det kanske jag inte ska träna på med helt nytt däck. Men det löser väl sig, blir lugnt i början hoppas jag!

Kommer nog vara ganska orolig i början, tyvärr har jag en förmåga att efter 5 min dra på lite extra även fast det kanske inte skulle vara det bäst tänkbara. Och hade jag fått släpp i en kurva hade jag nog skitit på mig, är fortfarande ganska ny, försöker lära mig knäskrapa och lite sånt, och det kanske jag inte ska träna på med helt nytt däck. Men det löser väl sig, blir lugnt i början hoppas jag!

Dra en bomb-burn rätt ner i gräsmattan bara, när du har matjord upp till fägkanten är släppmedlet borta!

Menar du att vi får läsa om dig i olyckstråden snart?

hej.
e polare till mig la sin hoj efter 20meter fast han blivit varnad av sin mekare o han tog det fakiskt lugnt men vissa däck är svinhala.
har själv inte märkt nåt på mitt nya däck så det kan nog vara väldigt olika men en sak e säker man måste verkligen ta det lugnt när däcket e kallt höll själv på att highsida när jag drog om en bil med kallt däck.
tat lugnt.

jag gjorde EXAKT en sådan för 2 veckor sen...det är därför jag lagar min just nu:huvet

Mitt däck var kallt å det låg runt 5-6 grader å fuktigt i luften...hade ett gammalt däck men vad hjälpte det!!!...Ska väl säga att jag gasade lite mer än vad denna killen gjorde men la mig på precis samma sätt efter 10 meter...

exakt samma story lyckades jag med för 2 veckor sedan, men nu är man igång igen.. Man blir ju dock lite nojjig numera med greppet men det släpper väl (inte greppet utan nojjan :) ) efter några mil... :tummenupp

Slipa däcket med ett 80k papper..
Kan vara rätt dumt att försöka köra bort vaxet, vist rakt fram kan det släppa bäst fan det vill men inte så kul om man råkar lägga ner hojen lite för mycke man är ju som sagt ganska så chanslös om fästet sticker mitt i ett nedlägg..

Sen tar det ju ett tag att få upp nån värme i däcken nu när det är så kallt ute vilket inte gör saken bättre..

på våra slicks när dom är nya så brukar vi torka av dom med t röd eller liknande lösningsmedel för att få bort vaxhinnan.

Kör lugnt innan gegget är borta.
T-röd kan vara ett alternativ om du inte har tålamod nog att köra av gegget...

Märkte att bakdäcket var påväg att surfa ut i ett par kurvor under helgen när jag körde. var dock kall nog att inte panikera, utan lät det ebba ut.

Hände precis samma sak för mig, rullade ut från däckverkstaden. Gasade lite grann och helt plötsligt stack hela bakarslet iväg! klarade som tur var att inte lägga ner hojen men det var nära!

Nu är man ju nervig som fan att lägga ner den! Kanske skulle ta tipset med tröd och slippapper!

Jag fick mitt bakdäck bytt förra veckan, körde ett antal hundra meter slalom.
Kände inte av något släpp.. väl medveten om att släpp kan ske då jag sett ett antal såna videos.

När jag bytta fram och bakdäck på min "före detta" CBR 600 så var det inga problem. Bara till att ta det lugnt i början.. :tummenupp

Man behöver inte nödvändigtvis köra som ROSSI precis efter däck byte.
Inga häftiga gas pådrag och ta det chill med kopplingen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8