Nytt rykrör CBR1000RR?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Så vad skall man ha? Helsystem är väl att föredra, men tror att det blir ett slip-on till denna rackaren i år iaf. Någon som har något förslag på ett estetiskt tilltalande rör gällande sång och utseende? Kan man vänta sig någon effektökning? Vissa tillverkare lovar ju guld och gröna dadlar. :rolleyes:

Jag hade yoshi till min cbr1000 lät skitbra men utse´ndemässigt är väl smaken som... akra ser väl och låter väl helt ok antar Jag.

Glöm effektökningen, men de är skönt att det pluttrar lite där bak... :o)

Om en leverantör anger 3-4hk så är det = 0.5-1hk... och det märks knappast. Pratar man helsystem så anger lev omkring 7-12hk, men det är efter att man bänkat och ställt in hojen... gör man det utan att byta system kan man få ngn häst extra oxå. Räkna med det plus att lev alltid drar på lite så är nog sanningens siffra nämre 5-6hk och vad gör det på en 180hk hoj som man ska ha på gata :va

fezt skrev:
Glöm effektökningen, men de är skönt att det pluttrar lite där bak... :o)

Om en leverantör anger 3-4hk så är det = 0.5-1hk... och det märks knappast. Pratar man helsystem så anger lev omkring 7-12hk, men det är efter att man bänkat och ställt in hojen... gör man det utan att byta system kan man få ngn häst extra oxå. Räkna med det plus att lev alltid drar på lite så är nog sanningens siffra nämre 5-6hk och vad gör det på en 180hk hoj som man ska ha på gata :va

Så mao rekomenderas 6mm borr på väl valda ställen och ett snabbgashandtag ifrån Hobbex :) . Hade en hoj (X-11) som lämnade +18 hk efter 4-1 system ifrån Akra monterades. Beror nog på att kattarna avvecklades i samma veva. Prisvärt trimm var det iaf.

Alla kör ju med Yoshi så det är ju lite tråkigt..

Skall du ha mest effekt på toppen så är det Acro-helrör som gäller. De bromsningar jag sett ger grymt mycket effekt på toppen..

Biturbo skrev:
Skall du ha mest effekt på toppen så är det Acro-helrör som gäller. De bromsningar jag sett ger grymt mycket effekt på toppen..
Ja har kört om R1-04-05 (dvs samma som jag själv kör) på sviestadrakan som haft Akrapovic helsystem, själv har jag halv-system från telco och den är inte mappad med det... :tummenupp

Kan ju också vara så att du har lite högre utgångsfart än de andra ur torparn...

fezt skrev:
Ja har kört om R1-04-05 (dvs samma som jag själv kör) på sviestadrakan som haft Akrapovic helsystem, själv har jag halv-system från telco och den är inte mappad med det... :tummenupp

loser skrev:
De rör som du verkar promota har jag fått tips om, vad säger du som "opartisk"?

Kör med Telco slip-on på min CBR600RR, och tycker det är helschysst.
De ligger även bra till prismässigt. Dock så kör jag med original än på
min CBR1000RR, så på den vet jag inte hur det låter...

kolla på www.maxmoto.tk

Jo Sato racing systemen är mkt fina både vad det gäller prestanda/vikt och finnish, jag har ju själv ett sånt helsystem på en av mina GSXR1000 och ett Akrapovic Evo på den andra.
Om man jämför effekt/vrid på GSXR1000 01-04 så har man ett betydligt starkare låg och mellan med satosystemen medan akrat är marginellt effektstarkare på topp men med ett betydligt klenare låg/mellan än Sato.
Satosystemen är mer högljudda än Akrapovic men ljudet är grovt och skönt (måste upplevas), beror nog en del på att ljuddämparpipen/röret är grövre än på Akrat.
Kvaliten mellan Akra och Sato är likvärdig, Sato systemen tillverkas ju i japan :tummenupp

Nu blir jag väl "bannad" av Swedie för otillåten reklam

loser skrev:
De rör som du verkar promota har jag fått tips om, vad säger du som "opartisk"?

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Kan ju också vara så att du har lite högre utgångsfart än de andra ur torparn...
Japp, svårbedömt... :va vet tex att han drog ifrån liiite i "uppförsbacken" och sen kom jag ikapp, men det är ju naturligt att han drar ifrån lite i början iom att han kan slå på tidigare...
Poängen är iaf att trots att man slänger på ett helsystem och tror sig få 15hk mer och således ska åka ifrån alla andra som har samma hoj fast orginal är inte riktigt sanningen...
Jag har dock noterat stor skillnad när ja körde en standard Honda cbr600FS-01 mot t ex R6:or med helsystem, då blev ja riktigt efter på rakan...
R6:an har ju dock mer effekt orginal....

Om man jämför slipon är det oftast obetydlig skillnad i effekt/vrid mellan de olika system MEN oftast så är den största skillnaden i kvalitet/passform.

Om man då jämför helsystem brukar det vara en enorm skillnad på olika system, vissa bygger system med hög toppeffekt (försäljningsargument) men får då oftast dåligt låg/mellan.
Oftast har man mest kul/nytta av ett system med ett bra/starkt mellanregisterstarkt utan massa dippar i vridet även om man ev inte får de allra sista hk på topp.

Sen för det andra är ju en riktig bänkning ett måste då menar jag inte en sån man får i stora "mc-butiken" utan en som är utförd av riktiga proffs.

fezt skrev:
Japp, svårbedömt... :va vet tex att han drog ifrån liiite i "uppförsbacken" och sen kom jag ikapp, men det är ju naturligt att han drar ifrån lite i början iom att han kan slå på tidigare...
Poängen är iaf att trots att man slänger på ett helsystem och tror sig få 15hk mer och således ska åka ifrån alla andra som har samma hoj fast orginal är inte riktigt sanningen...
Jag har dock noterat stor skillnad när ja körde en standard Honda cbr600FS-01 mot t ex R6:or med helsystem, då blev ja riktigt efter på rakan...
R6:an har ju dock mer effekt orginal....

exhaust_photo.jpg

tasty!

loser skrev:
Så vad skall man ha? Helsystem är väl att föredra, men tror att det blir ett slip-on till denna rackaren i år iaf. Någon som har något förslag på ett estetiskt tilltalande rör gällande sång och utseende? Kan man vänta sig någon effektökning? Vissa tillverkare lovar ju guld och gröna dadlar. :rolleyes:

Ett sånt här Kalle Anka bolt-on kanske?

Bifogat

• 01prodcanisters.jpg
    01prodcanisters.jpg
    13.5 KB · Visningar: 105
Last edited:
Hur gör man vid byte till slip-on på 1000 rr, sitter det inte en avgasventil i mellanröret strax innan ljuddämparen? Hur har ni gjort som bytte till yoshimura till exempel?
Farsans Blade :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...