Nytt reglemente Superbike 2013?

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Har lite funderingar hur man kan få fler deltagare till Superbike.

Vi vet alla att det kostar ca: 300 att bygga en ny cykel,varför inte öppna upp reglementet så att man tex kan köpa fjolårshojar från BSB.

Då jag vurmar för endurance racing kan jag tycka att man skall släppa allt fritt så att man kan använda endurance hojar som ett exempel , med andra bromsar,störretank,fjädring och kanske även fritt i motor.
Hur tänker jag med att få lov att byta bromssystem, varför inte?.Aha säger någon kostnaden det blir för dyrt idag, men vad kostar ett avgassystem?20-30k och det kan jag inte flytta med till nästa cykel.

Vad anser Ni?
Kan det vara en bra idé att försöka få till en omskrivning av reglementet?
Mvh
Patrik
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Billigaste fjolårs BSB hojen jag hittat vill ägaren ha 375.000 SEK för. (2011 BSB MAR-Kawasaki)

MAR%20Racepaint%20MOTO%20GP%20Green.jpg


Dessutom kommer kostnaderna för att sköta om en sån mycket mera kitad hoj än vad vårat ganska så inte kitade vara mycket högre.

För 1/4 av priset på en BSB-hoj kan du köpa en fjolårs PRO-SBK Kawasaki. Dessutom ingår det i det priset massor av reservdelar! En hoj som garanterat gått mycket mindre än vad BSB förarna kör!
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=58521

58521_IMG_0021.JPG


Tror inte det är idé att skriva om något reglemente.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En annan stor nackdel med ett eget reglemente i Sverige är när svenskarna ska köra tex IDM.
Tycker dagens reglemente är bra.
 

bergsman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
halmstad
Hoj
kawa zx10r
Vad är det som är bra med dagens reglemente?.

Min tanke var om man läser mitt första inlägg att tillåta cyklar med omgjorda styrkronor,svingar och tankar sådana som används i endurance racing.
Jag poängterade att jag vurmade för Endurance racing.

För jag anser inte att man blir svensk mästare för att man har andra bromsar eller en tank på 24 liter med en snabb tanklock.

Det finns ett antal sådana cyklar i sverige och det byggs fler för varje år.

Jag vet att man kan söka dispans för dessa cyklar.
Men vore det inte bättre om vi försöker utöka antalet förare på startplattan och använder det material som finns tillgängligt.
Och skall vi prata säkerhet så varför gjorde vi avsteg från att få lov att byta ut bromspumpen.

Visst man kan ha ett reglemente för ca 4-5 st personer som har ambitioner att bli någonting i Världen.

Man måste komma ihåg att till största delen utövare av roadracing har detta som en hobby, inte för att klassa upp sig och köra tex IDM.
 
Nyheter
Ulf Kristersson möter mc-branschen

Moderatledaren Ulf Kristers...

2022 års Honda Monkey 125

Efter sin comeback 2018 får...

Kungligt MotoGP på Sachsenring

581 dagars väntan på sin nä...

Sommarrea hos XL Moto

Sponsrat inlägg. Sommare...

Åk med oss på nya Gotland Ring!

Gerry, Freddy och Linus är ...

Stopp för fossila drivmedel

Nyligen presenterades utred...

Provkörning: Seat MÓ eScooter 125 – Elhoj för alla.

Äntligen en elhoj för den b...

Rapport från RR-SM i Anderstorp

En unik prispall. Tre styck...

Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Top