Nytt reglemente för NSBK och SST600

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Svemo la häromdagen ut ett par ändringar i reglementet för Superstock 600 och Nordic Superbike, bland annat så får SST600 nu köra med QS:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=3189

Det var mycket snack om NSBK på Falkenberg och vilket reglemente som gällde. Svemo ska tydligen lägga ut en ny version för NSBK i veckan som sedan ska gälla.

Hur man har kunnat köra 2 tävlingar utan att veta vilket reglemente som ska användas är minst sagt konstigt :va

Svemo la häromdagen ut ett par ändringar i reglementet för Superstock 600 och Nordic Superbike, bland annat så får SST600 nu köra med QS:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=3189

Det var mycket snack om NSBK på Falkenberg och vilket reglemente som gällde. Svemo ska tydligen lägga ut en ny version för NSBK i veckan som sedan ska gälla.

Hur man har kunnat köra 2 tävlingar utan att veta vilket reglemente som ska användas är minst sagt konstigt :va

Hmm jag trodde det hette Superstock 1000 i år inte Nordic superbike:va
Ett tydligare SWEMO :hihi

Hmm jag trodde det hette Superstock 1000 i år inte Nordic superbike :va
Ett tydligare SWEMO :hihi
Det var vad Svemo sa innan säsongen började men nu verkar arrangören själv få välja :rolleyes:

Extra roligt för de som kör hyfsat original och inte lyckas kvala in till racen i SO när Pro Superbike förarna kommer med kitt-trattar, magnesium fälgar och annat godis.

Hade det inte varit enklare att ha ETT reglemente för alla Superbike-klasser?

Det var vad Svemo sa innan säsongen började men nu verkar arrangören själv få välja :rolleyes:

Extra roligt för de som kör hyfsat original och inte lyckas kvala in till racen i SO när Pro Superbike förarna kommer med kitt-trattar, magnesium fälgar och annat godis.

Hur blir det med ljudet på Sviesta? ska jag lösa mitt helsystem eller ska jag fortsätta vara tystas i Superbike:)

De har säkert höjt dBA-nivån i nya reglementet :D

tyvärr inte

en R1 -09 med akra helsystem och dB killar gjorde 93dBA i förbifart (utan massa folk runtomkring osv)... bara som upplysning

LMS RR SM Tilläggregler skrev:
14. LJUDMÄTNING.
Ljudmätningar kommer i första hand att utföras med fast mätutrustning som förbifartsmätning med max ljudvolym 95 dB(A),
vid behov kan enskilt ekipage ljudmätas statiskt, detta enligt lokalt miljötillstånd och Svemo SR-RR.
Vänligen kontrollera din ljudnivå innan tävlingen för att undvika ev. ombesiktning.

Vikten gick enligt reglemente så flera förare fick vikta upp sina hojjar.
Det som skiljer är trattar och bakram. Och dom gör inga 3 sekunder som krävdes för att nå upp till Pro killarnas tider. Desutom va många pro killar från privatkuppen, och där får vi inte heller ha andra trattar.
Men jag håller med om att det är struligt med reglementet.

Hur svårt kan det vara att sätta ett reglemente och köra på det. :va

Det är bara för att jag har läst på årets reglemente som de ändrar. Där får man för att man anstränger sig. :mad:

Bevisligen nästan omöjligt...

Hörde att en av förarna i ProSuperbike som kör en R1 09 (nu blev det lättare att gissa) har bytt till "kit-trattar" och fått 12 Hk extra vilket kan vara nog så viktigt även för långsammare förare på en redan i förhand ganska effektsvag hoj. Tror iofs inte att det ger några 3 sekunder, det är mer principen att en del valt att åka i SO för att hålla kostnaderna nere och så kommer eliten med sina "kittade" hojar och tar de 10-15 första platserna.

Vad det beträffar ledordet "Ett tydligare SVEMO" så tror jag ta mig fan att dom lyckats röra till det ännu mera nu än dom lyckats gjort innan dom blev "Ett tydligare SVEMO".

Jag har aldrig varit med om maken....

Reglemente som publiceras otroligt sent inpå säsongen, oklarheter om vad som egentligen gäller när det väl kommer till första tävlingen, omskrivna reglementen/tillägg efter ett antal tävlingar mm....

När jag läser igenom alla reglementen som gäller för 1000cc i SM/SO så benämns klassen olika på flera ställen. Nordic superbike, Superstock 1000, STK1000. Och när man anmäler sig till tävligar lika så.... Är Nordic Superbike och STK1000 samma klass? Eller två olika klasser?

Sen har man satt olika reglementen i PRO SB och NSB/STK1000/ESTK1000 eller vafan klassen heter, och det kan jag köpa till 100%.
Tanken när det diskuterades på mötet i Karlskoga i höstas, som jag uppfattade det, var att förhindra att förare med miljonbudget som kör full säsong i PRO SBK skulle kunna använda SM tävlingar som träning och glida in på ett bananskal och kvala ut förare som hamnar lite mitt emellan R1000 och SBK. Jag köper tanken helt, men sen tittar man på resultatlistan för Falkenberg och ser att det är folk med fullkittade PRO SB hojar som är med och kör i alla fall... Och täta rapporter från depån gör gällande att förvirringen är total när det gäller vilket reglemente som egentligen gäller där nere....

En nära bekant till mig har hamnat ganska långt ner i listan men skulle, om han lämnat in en protest mot dom som inte körde enligt NSB/SBC reglementet, varit uppe och nosat på pallen. Vågar man lägga in en protest?

Nu (efter tilläggen senast) så är det väl egentligen bara dom omdiskuterade trattarna som skiljer PRO SBK och "den andra 1000cc klassen som körs i SM/SO". Ett litet larvigt platsrör kan tyckas, men bevisligen så ger dom där små plaströren en hel del effekt på några hojar (hört nånstans mellan 10-13hk i första och andrahansinformation), och det är ju faktiskt en hel del skillnad.... Vi minns livet som blev kring Backlunds hoj för nåt år sen...

Och förtydligandet kring bakramarna, blev väl inte så mycket tydligare.... Eller?

Ramen skall vara original, inget får tillföras eller tas bort från ramen. Ramen skall ha ett chassinummer instansat med tillhörande typ-id skylt. Eventuell sadelhållare får monteras men, inte tas bort. Till ram bultade tillbehör får monteras bort. Polering av ram är inte tillåten. Motorfästen får inte ändras utan skall vara som homologiserad mc. Bakram som är bultad fast till huvudram får modifieras eller bytas ut. Den skall vara tillverkad i samma material som till original homologiserad mc. Det åligger föraren att anskaffa sådan teknisk information att detta kan styrkas vid teknisk kontroll.

Är en gjuten aluminiumram egentligen samma material som en ram gjord av aluminiumrör? Nej, egentligen inte. Det är två olika material... Men båda är ju aluminium... Hur menar man egentligen? Ska det vara samma material, eller räcker det om båda är en typ av aluminium?

Hade det inte bara varit enklare att skriva: "Bakramen får bytas ut till eftermarknadsram" End of discussion!

Det verkade även ha varit en del oklarheter om eftermarknads bromspumpar nere på Falkenberg, men så vitt jag kan hitta i reglemeneten för "Den andra 1000cc klassen" så får man fortfarande byta till eftermarknads pump...

Nej... Tydligare blir allt rörigare....

Last edited:
SVEMO Roadracingkalender skrev:
3.2.1 Superbike 600-1000 Min 12 kg under homologiseringsvikt

3.4.28 ... Kåpa över framdrev får modifieras eller demonteras...

3.4.29 ... Quickshift får monteras...

3.6.7 Ingen däckbegränsning, slicks får användas. Regndäck får användas utan begränsning.
3.6.5 Minimivikt Samtliga MC får ha en minimivikt på 12kg under homologiserad vikt, inklusive tank och vätskor, som den passerar mållinjen och invarv till bandepån. Vid tidsträning och tävling gäller ovanstående minimivikt -1kg.

3.6.9 Framgaffel skall vara original som homologiserad MC. Original delar i gaffel får modifieras. Ventiler, dämpare och gaffelfjädrar får bytas. Övre gaffelbenslock får bytas eller modifieras så att justering av fjäderförspänning kan göras utifrån. Gaffelns ytbehandling skall vara original. Övre och undre gaffelkronor skall vara original. Gaffelbenes höjd får justera i fårhållande till gaffelkronorna. Styrdämpare får monteras eller modifieras. Oljan får bytas. Dammskydd får demonteras, styrdämpare får inte användas som styrstopp. Övre och undre gaffelkrona skall vara original. Hållare för slangar och kablar måste behålla sin original fästpunkt.

3.6.13 ... Bromspump får bytas till icke original... Främre bromsslangens delning får inte vara lägre än
undre gaffelkronan. Bromsbelägg får bytas, snabbmontage för bromsbelägg får monteras. Bromsokets fästbultar skall vara låsta med låstråd.

3.6.16 Kåpor
L Bakskärm och kedjeskydd som är monterat på svingarmen får bytas eller ändras, men skall likna original. Bakskärm får höjas eller ändras för att öka luftspalt mellan skärm och däck.
3.6.24 Insprutning
Inga förändringar tillåtet. Variabla insugningstrattar som ändrar längd får användas om det sitter som standard på homologiserad mc. Spjäll och spjällhus får inte ändras. Eprom får bytas. Kontrollenhet för förändring av bränsletillförsel är tillåtet. Insugningstrattar skall vara som original homologiserad mc.

3.6.35 Kraftöverföring
Växellådan skall vara som original. Slirkoppling får endast användas om den är originalmonterad enligt homologisering. Så kallad Quickshift får monteras. Drev och kedja får ändras till annan storlek och dimension.

3.6.39 Avgassystem
Avgassystemet får bytas i sin helhet. Max ljudnivå mätt enligt Svemo SR eller NT. Varvräknare skall fungera för att ljudmätning skall kunna genomföras. Start kan nekas förare till dess detta är åtgärdat.Antal ljuddämpare skall vara som original. Lindning av avgassystem är inte tillåtet. Endast tillåtet för att skydda förarens fötter från värme, samt där kontakt med kåpdel inträffar.

3.6.5 alltså homologiseringsvikt minus 13kg

3.6.13 flertalet orginalslangar är inte tillåtet som delar sig i framskärmshöjd

pro superbike tekniskt reglemente 2009 skrev:
3.9.3.2 ... Minimivikten för samtliga motorcyklar är 168,0 kg ... Vid vägning illåts ingen avvikelse från ovanstående minimivikt ...

3.9.6:1 Framgaffel skall vara original som homologerad motorcykel. Originaldelar i gaffelbenen får modifieras. Ventiler, dämpare och gaffelfjädrar får bytas. Övre gaffelbenslocken får bytas eller modifieras så att justering av fjäderförspänning kan göras utifrån. Gaffelns ytbehandling skall vara original. Övre och undre gaffelkronor skall vara original. Gaffelbenens höjd får justeras i förhållandetill gaffelkronorna. Styrdämpare får monteras eller modifieras. Gaffelolja får bytas.

3.9.6:5 Bromsar: samma som i Superbike

3.9.9:1 Bakskärm och kedjeskydd som är monterat på svingarmen får bytas eller ändras, men skall likna original. Bakskärm får höjas eller ändras för att öka luftspalt mellan skärm och däck.

3.9.9:2 Kedjeskydd får höjas eller ändras för att öka luftspalt mellan kedja och kedjeskydd.

3.9.16 Spjäll och spjällhus får inte ändras. Eprom får bytas. Lambdasond får monteras. Kontrollenhet för förändring av bränsletillförsel är tillåtet. Bränsleinsprutning: Inga förändringar är tillåtna.Bränslepump och bränsletrycksregulator får bytas.Insugningstrattar får bytas.

3.9.26 .. Kåpan över framdrev får modifieras för att underlätta drevbyte.Den får dock inte demonteras...

3.9.27 Kraftöverföring: Växellådan skall vara original som på homologerad motorcykel. Pedalens växelriktning får ändras och så kallad Quickshift får monteras. Drev och kedja får ändras till annan storlek och dimension

3.9.29 Elsystem. Kabelstam får bytas eller ändras.

3.9.30 Avgassystem. Max ljudnivå enligt SVEMO SR eller NT. Varvräknare skall fungera vid ljudmätning. Förare kan nekas start tills detta är åtgärdat. Avgassystemet får bytas i sin helhet.

3.9.29 man får alltså "kitta" till sin orginalkabelstam (i Superbike får man byta kabelstam men inte ändra på befintlig om jag läst rätt?)

3.9.30 som jag läser det här är Backlunds singelljuddämpare OK i Pro Superbike men inte i Superbike.
Edit: Helhet betyder kanske samma som för Superbike? fast man tar bort ett helt avgassystem och sätter dit ett nytt helt, skillnaden är en eller två ljuddämpare, fast det är ju fortfarande en "helhet"... tolkningsfråga...

tja.. det här är väl ungefär likheterna/skillnaderna mellan Pro Superbike och Superbike (såvitt jag kan förstå när jag skummar igenom dom båda)

så med förändringar som släpptes nu så är det väl i princip bara trattar, kabelstam och ljuddämpare som skiljar dom åt?

vad har jag missat?

Det där är samma fil som jag länkade till i första inlägget och det publicerades förra veckan. Det ska komma ett nytt den här veckan enligt Lodnert mfl.

va påhittiga dom är... vi kör några tävlingar SEN lägger vi ut reglementet... svemo krök nr 2?

Last edited:
Nej trattar ger inte 13 hkr :rolleyes:

Nu (efter tilläggen senast) så är det väl egentligen bara dom omdiskuterade trattarna som skiljer PRO SBK och "den andra 1000cc klassen som körs i SM/SO". Ett litet larvigt platsrör kan tyckas, men bevisligen så ger dom där små plaströren en hel del effekt på några hojar (hört nånstans mellan 10-13hk i första och andrahansinformation), och det är ju faktiskt en hel del skillnad.... Vi minns livet som blev kring Backlunds hoj för nåt år sen...

Det måste ge 3 sekunder med trattar o bakram annars har jag inget att skylla på:)

Vikten gick enligt reglemente så flera förare fick vikta upp sina hojjar.
Det som skiljer är trattar och bakram. Och dom gör inga 3 sekunder som krävdes för att nå upp till Pro killarnas tider. Desutom va många pro killar från privatkuppen, och där får vi inte heller ha andra trattar.
Men jag håller med om att det är struligt med reglementet.

Last edited:
Har kollat med Svemo och något nytt reglemente verkar inte vara på väg. Eventuella ändringar ska godkännas av samtliga nordiska länder osv.
Med andra ord lär diskussionerna fortsätta och Pro Superbike-förarna kan vara med trots att de i en del fall har hojar som inte följer reglementet (bromspump, trattar etc etc).

Har kollat med Svemo och något nytt reglemente verkar inte vara på väg. Eventuella ändringar ska godkännas av samtliga nordiska länder osv.
Med andra ord lär diskussionerna fortsätta och Pro Superbike-förarna kan vara med trots att de i en del fall har hojar som inte följer reglementet (bromspump, trattar etc etc).

Trattar är enkelt o kolla, körs det med sånt på LMS tävlingen så vore det ju lite trist att behöva stryka folk från resultatlistan, fast det lär inte dyka upp så många PRO:isar där eftersom det inte körs STCC på LMS.

Vad är det med bromspump då som skiljer? jag kan inte se skillnaden mellan NSB och ProSB reglementet?

3.6.13 ... Bromspump får bytas till icke original... Främre bromsslangens delning får inte vara lägre än
undre gaffelkronan. Bromsbelägg får bytas, snabbmontage för bromsbelägg får monteras. Bromsokets fästbultar skall vara låsta med låstråd.

i princip ordagrant mellan NSB o ProSB reglementet.

Vad är det med bromspump då som skiljer? jag kan inte se skillnaden mellan NSB och ProSB reglementet?
i princip ordagrant mellan NSB o ProSB reglementet.
Som om inte soppan vore nog finns det ytterligare ett mini-reglemente för NSBK, som klassen heter enbart när den körs i SO, som uppdaterades för någon vecka sedan:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=3197

Där står det att man inte får byta bromspump men de hänvisar även till ett europeiskt FIM-reglement... suck...

Svemo kommer att diskutera reglementena vid ett möte på lördag. Förhoppningsvis har vi lite klarhet i vad som gäller nästa vecka.

Svemo kommer att diskutera reglementena vid ett möte på lördag. Förhoppningsvis har vi lite klarhet i vad som gäller nästa vecka.

Räkna inte med någon större förändring. Soppan blir trögflytande beroende på att det inte är enbart Svemo som simmar i den. Vi har andra nordiska kollegor som inte vill köra enligt FIM-reglementet, och eftersom ett NM är inblandat har vi ingen egen bestämmanderätt över reglementet. Att sitta här och kasta en massa skit över svemo löser inte grundproblemet, men som vanligt är det många som inte gillar att komma med lösningar utan endast tar upp problemen. Jag tycker också att det är för jävligt att man ändrar reglementen under pågående tävlingssäsong, men man måste se orsaken och inte hänga upp sej på att häckla svemo.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna