Nytt OS med paj cd/dvd-läsare

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tjena bullen!

Har en bärbar dator som jag har tänkt att ha till Knullboxen. Ren partydator. Det enda den ska kunna är att spela musik som sen ska spelas upp i sterran i boxen. Nu till problemet. Jag har lagt in win 7 på den men lyckas inte fixa några drivrutiner till ljudkortet (integrerat). Det är en HP Pavilion dv1000. Tänkte därför proppa in win XP igen. Dock får jag inte dvdläsaren att fundera.

Kan man starta upp datorn på extern HD, USB minne eller via nätverket på nåt (enkelt) sätt och på så vis installera XP?

Marko

Om du har en annan dator i nätverket med en dvd-läsare som funkar är det ju snabbt gjort att dela ut den så att du kommer åt den från laptopen och sen installera därifrån.

Usb??? Man kan väl boota från en usb sticka med OS installations filer på??? Eller cyklar jag vilse nu?

Om du har en annan dator i nätverket med en dvd-läsare som funkar är det ju snabbt gjort att dela ut den så att du kommer åt den från laptopen och sen installera därifrån.

kan datorn boota från den läsaren då?

Win 7 är inte så sugen på att starta XP-progget....

Vad är det för fel på dvd-läsarn?

Det brukar vara svårt att boota från usb-stickor, iaf med något som kan köra M$-prylar.

"D:
Application not found"

Fungerade för två månader sedan. Sista tiden har släden öppnat sig utan anledning....

Hade samma problem med min HP Pavilion zd8180, gick fan inte att få igång ljudkortet!
Provade en jävla massa drivrutiner, men inget funka, så nu är det XP igen...
Prova med XP på en USB sticka och ändra booten i Bios,

Säger den det i Win, eller när du försöker boota från den?

I windows.

När jag försöker boota så funkar det ofast inte alls utan win startar istället. Ibland börjar det läsa från skivan men så avbryts det ganska snart. Olika fel olika gånger.

I windows.

När jag försöker boota så funkar det ofast inte alls utan win startar istället. Ibland börjar det läsa från skivan men så avbryts det ganska snart. Olika fel olika gånger.
Elektronik :huvet

Det KAN ju vara smuts på optiken, dassig skiva eller glapp nånstans...

En fullösning kan ju vara att riva grejerna lite lagom och jacka på en vanlig cd/dvd under installationen. Men antagligen så har du 2,5"-anslutning på läsarn, dvs 44-polig sladd med 5/12v i flatkabeln. Om det inte är sata förstås, då är det ju lugnt :)

Elektronik :huvet

Det KAN ju vara smuts på optiken, dassig skiva eller glapp nånstans...

En fullösning kan ju vara att riva grejerna lite lagom och jacka på en vanlig cd/dvd under installationen. Men antagligen så har du 2,5"-anslutning på läsarn, dvs 44-polig sladd med 5/12v i flatkabeln. Om det inte är sata förstås, då är det ju lugnt :)

aah, smutt!

Jag antog att man dockade in hela driven i datorn. Har ju en till bärbar här brevid,ska se om jag kan sno den. Lär ju inte kunna sätta ihop det snyggt, men iaf tillfälligt. Tack för tipset!

aah, smutt!

Jag antog att man dockade in hela driven i datorn. Har ju en till bärbar här brevid,ska se om jag kan sno den. Lär ju inte kunna sätta ihop det snyggt, men iaf tillfälligt. Tack för tipset!

Får du inte styr på det så rekommenderar jag den här guiden
http://www.vandomburg.net/installing-windows-xp-from-usb/
Förutom att du inte behöver riva ner en annan dator med allt vad det innebär (laptops brukar vara ganska sura att ha isär) så går nog installationen fortare än från CD/DVD dessutom!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg