Nytt ljud från trakten runt framdrevet. Lite orolig...!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla, har postat det här i Thruxtontråden redan, men provar här också!

Upptäckte nyligen ett skumt ljud från framdrevet, ungefär. Förutom det vanliga kedjerasslet så hörs ett knack-knack-knack. Känns inte bra. Vad kan det vara?

Kedjan går inte emot någonstans, har kollat det. Har bl a lyft kedjan lite för att utesluta att knackljudet kommer från att kedjan skaver emot andra delar. Har också kollat att bakhjulet sitter rakt.

OM det är lagerknack - borde det då inte "knacka på samma ställe" när man rullar fram och tillbaka? För det gör det nämligen inte. Om jag rullar fram - knack - och sedan tillbaka förbi samma position - inget knack. (Inte just där alltså, det kommer lite senare.)

Någon som är duktig på lager?

https://vimeo.com/122838539
 
Det är kedjans ingrepp mot drevet som låter. Om du vill syna mitt påstående så lyft av kedjan och rotera framdrevet utan kedja.
 
Det är kedjans ingrepp mot drevet som låter. Om du vill syna mitt påstående så lyft av kedjan och rotera framdrevet utan kedja.
Bra. Skall testa!
Menar du då att kedjan är "för styv", dvs att länkarna inte följer drevets rundning, därav ljudet? Beckat igen efter 3-4 månader i garaget? Eller hur kan det annars börja låta?

Sportbike upppmanar till byte av drivpaketet. Det jag har nu har "bara" gått c:a 1400 mil. Det förra gick 3000 mil (ganska motorsvag hoj, bara 70 hk). Kan det vara så illa att kedjan redan är slut - eller kan det räcka med en ordentlig kedjerengöring och ny redig uppsmörjning?
 
Bra. Skall testa!
Menar du då att kedjan är "för styv", dvs att länkarna inte följer drevets rundning, därav ljudet? Beckat igen efter 3-4 månader i garaget? Eller hur kan det annars börja låta?

Sportbike upppmanar till byte av drivpaketet. Det jag har nu har "bara" gått c:a 1400 mil. Det förra gick 3000 mil (ganska motorsvag hoj, bara 70 hk). Kan det vara så illa att kedjan redan är slut - eller kan det räcka med en ordentlig kedjerengöring och ny redig uppsmörjning?
Jag såg minst en kärvande länk i kedjan.
 
Tack mina herrar för att ni ledde mig in på rätt väg i min felsökning! :)
Jag hann inte ens få loss kedjan helt förrän jag noterade att knacket försvann.

Begriper fortfarande inte riktigt varför det började/slutade knacka. Vad var skevt? Eller var det bara kedjan som var "styv" - som sportbike noterade? Men det är borta i vart fall.

Gjorde en storrengöring av kedjan. Det var rätt mycket fett och klägg på den. Kan den kanske ha varit "styv" av kombinationen 1400 mil, mycket klegg och lång vintervila? Alla länkarna löpte faktiskt inte som de skulle när jag kände på dem.

Massor av Motuls Chain Clean (kanske hade lysfotogen/lampolja gått lika bra?), ordentlig borstning på alla sidor, avtorkning med torra trasor. Blev ganska rent, men inte tip-top. Så alla momenten upprepades en gång till. Hela partyt avslutades med avspolning med litervis av hett vatten för att spola bort allt löst, och till sist en ny avtorkning med torr trasa.

Nu får den stå och torka i varmgarage ett antal dagar innan den får nytt kedjespray. Och jag spänner upp kedjan och bakhjulet igen. Förhoppningsvis utan att få några nya knack-knack...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top