Nytt Led problem ( för mig iaf )

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Grön och brun till indikatorn. Stiften i kontakten slår inte ihop utan lampan. Verkligen stort tack för all hjälp, jag fortsätter.....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga då jag googlade efter schema till SR400, har hojen en "canceling unit" så den slår av blinkers själv efter ett tag? Hittade ett SR500 schema där den verkar finnas, har aldrig sett detta själv men i sånt fall kan det vara förklaringen att det tjorvar.

Har för mig att man då kan använda LED-relä men måste koppla ur själva "canceling" kretsen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag är osäker på om den har det, testade att blinka länge på ena sidan när jag flyttat över alla fyra motstånd på den sidan, verkade inte stängas av iaf.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Körde du då du blinkade länge? Som jag fattat det hela är nån pulsgivare i hastighetsmätaren som känner av att hojen färdas en viss strecka efter att blinkers slagits på, står man stilla blinkar den hur länge som helst. Med ytterligare otur för att tjorva till det så kanske pulsgivaren inte funkar och då kommer den ändå inte att sluta blinka, är ju en gammal hoj vi har att göra med.

Om det nu är "cancelling unit" så ska det nog inte vara nåt större problem att koppla förbi den så att blinkers blinkar så länge omkopplaren är på, verkar ju som att det inte är nån funktion du använder med tanke på att du inte vet om den finns;) Eller är det en ny hoj? En googling på SR400 canceling unit visar att den verkar finnas på dessa hojar.

Dock hade ett schema som vi vet är rätt för SR400 -83 underlättat mycket men jag hittade detta schema men det är till XS650 med "cancelling unit" http://www.xs650.com/attachments/80_xs650g-png.22985/ och den har tre kablar fram till blinkreläet och det hade väl din hoj?

Om det är kopplat på samma sätt så behöver man dra en ny 12 V plusmatning fram till det nya LED-reläet och sen koppla in de befintliga kablarna till omkopplaren och jord, i XS650 schemat brun/vit och svart. I första läget för att testa skulle jag prova att stjäla plusmatning tillfälligt från lämpligt ställe på hojen med en lös kabel till reläet, kom bara ihåg att om du tar direkt från batteriet så är det hela osäkrat så testa bara tillfälligt och lämna inga kablar kvar inkopplade då du lämnar hojen för har du otur så kan det börja brinna.

Om det funkar nu så får du söka fram plusmatning på lämpligt ställe så att den är avsäkrad eller ta och dra om kabeln som matar cancelling unit, i XS650 schemat verkar det vara brun och koppla om den till B eller 49 på ditt nya LED-relä.

Sammanfattning för att testa att vi är på rätt spår. Kolla att kablarna till blinkersomkopplaren och jord är rätt kopplade på nya reläet, koppla in en lös kabel på stiftet för plusmatningen på nya reläet och håll sen denna kabels andra ände mot batteriet pluspol, kontrollampan till blinkers skall fortfarande vara urtagen. Nu bör det i alla fall fungera så vi kan kolla funktionen på det hela.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lite nyheter, jag har tagit bort hastighetsmätaren på hojen ( 10 min efter besiktningen ), och nu inser jag att det är fyra sladdar fördelat på två kontakter som leder till hastighetsmätaren.

Det enda som behöver ström i den är ju belysningen för displayen, så den andra kabeln är ju högst troligt till "cancelling unit"

Spännande, jag ska dra en separat + till relät och se vad som händer!

Igen, stort tack för ditt engagemang Bosse-l, vore fint att få ihop det utan alla dessa bökiga motstånd, och så lär jag mig ngt på kuppen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, verkar vara canceling unit som spökar. Jag är helt övertygat att det går relativt enkelt att få till din hoj så den funkar med led blinkers och led relä utan motstånd.

Återkom med resultat så man får vet hur det går.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
bosse-l har ett akademiskt svart bälte i blinkersfrågor. Borde öppna ett "bra på lyset" företag, likt "bra i gasen"

Jag är mycket tillfredsställd, canceling unit gjorde ( som det verkar ) att jord ELLER + matning nådde kontakten.

Så nu har jag LED relä, bortplockad indikatorlampa och direktmatning med + från batteriet och jord i ramen.

OCH DET FUNGERAR PERFEKT!!

Otroligt tacksam för hjälpen, du ledde mig helt rätt!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det funkar för dig och hoppas att du lärt dig nåt :tummenupp Tackar för berömmen:)

Vill bara försäkra mig om en sak, visst har du bara dragit plusmatningen från batteriet tillfälligt för testet för plusmatningen MÅSTE säkras annars finns risken för kabelbrand om nåt skulle kortsluta. Ursäkta att jag tjatar om detta men utan säkring kan det gå riktigt illa om oturen är framme, har du en kabel dragen direkt från batteriet måste du sätta en säkring på den och den skall vara så nära batteriet som möjligt för att skydda så stor del av kretsen vid en eventuell kortslutning.

Mitt förslag är att ta bort "canceling unit" grunkan och ta plusmatningen som går till den och leda den direkt till det nya reläet. Då kommer den att gå genom säkringen som det var tänkt till blinkers och även gå över tändlåset.

Nästa steg blir att fixa så kontrollampan funkar, har du fixat det hela så här långt fixar du igång den också med hjälp av två dioder och en ny jordkabel ;)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top