Kan detta vara något? tagit från BMW-klubbens sida.
Nu blir det tuffare arbetsvillkor för motorcykeltjuvar.
Bumsen har testat en helt ny kombination av skivbromslås och larm som betyder att alla moderna hojar på ett enkelt sätt kan få ett effektivt skydd.
Xena heter låset/larmet och det marknadsförs i Sverige av Viking Lift som annars mest sysslar med utrustning, till exempel hojlyftar, för mc-verkstäder.
Principen för låslarmet är enkel - du låser fast låsklumpen runt bromsskivan. När du gör
det reagerar och känner en inbyggd mikroprocessor av det och aktiverar larmet, något
som kvitteras med ett ljudligt pip.
Öronbedövande
Sedan räcker det att rubba låset ur läget för att det gälla larmet ska
utlösas. Det är till och med tillräckligt att snurra lite på hjulet för
att larmet ska starta. Och larmet är öronbedövande - ingen normalt funtad människa står ut med det särskilt många sekunder.
Förutom att avskräcka tjuvar förhindrar låslarmet också att man ofrivilligt kör iväg med låst bromsskiva, något många inklusive undertecknad klantat sig med, med vältning som följd.
För strömförsörjningen av larmet och mikroprocessorn svarar sex knappcellsbatterier som uppges räcka minst ett halvt år.
Okomplicerad installation
Bumsen har under en tid testat låslarmet och vi kan konstatera att det fungerar utmärkt. Det tar ett tag innan man lärt sig hur larmet aktiveras men sedan är det inga problem.
Och när väl det öronbedövande larmet går är det mer än en som kommer fram
och undrar hur det står till med den här hojen.
Under förutsättning att låslarmet godkänns av Stöldskyddsföreningen (när detta skrivs är låslarmet inne för godkännande) tror vi att det här kan bli en stor sak. Många har efterlyst ett enkelt och smidigt låslarm utan alltför komplicerad installation.
Under 1 000-lappen
Priset beräknas landa på strax under 1 000 kronor och då ingår en väska för
förvaring av låslarmet under färd.
Vi förmodar att även försäkringsbolagen studerar det här låslarmet med stort
intresse. Kanske dags för premiesänkning för mc-ägare som skaffar ett sådant låslarm!
Nu blir det tuffare arbetsvillkor för motorcykeltjuvar.
Bumsen har testat en helt ny kombination av skivbromslås och larm som betyder att alla moderna hojar på ett enkelt sätt kan få ett effektivt skydd.
Xena heter låset/larmet och det marknadsförs i Sverige av Viking Lift som annars mest sysslar med utrustning, till exempel hojlyftar, för mc-verkstäder.
Principen för låslarmet är enkel - du låser fast låsklumpen runt bromsskivan. När du gör
det reagerar och känner en inbyggd mikroprocessor av det och aktiverar larmet, något
som kvitteras med ett ljudligt pip.
Öronbedövande
Sedan räcker det att rubba låset ur läget för att det gälla larmet ska
utlösas. Det är till och med tillräckligt att snurra lite på hjulet för
att larmet ska starta. Och larmet är öronbedövande - ingen normalt funtad människa står ut med det särskilt många sekunder.
Förutom att avskräcka tjuvar förhindrar låslarmet också att man ofrivilligt kör iväg med låst bromsskiva, något många inklusive undertecknad klantat sig med, med vältning som följd.
För strömförsörjningen av larmet och mikroprocessorn svarar sex knappcellsbatterier som uppges räcka minst ett halvt år.
Okomplicerad installation
Bumsen har under en tid testat låslarmet och vi kan konstatera att det fungerar utmärkt. Det tar ett tag innan man lärt sig hur larmet aktiveras men sedan är det inga problem.
Och när väl det öronbedövande larmet går är det mer än en som kommer fram
och undrar hur det står till med den här hojen.
Under förutsättning att låslarmet godkänns av Stöldskyddsföreningen (när detta skrivs är låslarmet inne för godkännande) tror vi att det här kan bli en stor sak. Många har efterlyst ett enkelt och smidigt låslarm utan alltför komplicerad installation.
Under 1 000-lappen
Priset beräknas landa på strax under 1 000 kronor och då ingår en väska för
förvaring av låslarmet under färd.
Vi förmodar att även försäkringsbolagen studerar det här låslarmet med stort
intresse. Kanske dags för premiesänkning för mc-ägare som skaffar ett sådant låslarm!