Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Oavsett om det är motortrafikled/motorväg så kör man där i ca 100 knyck, inte en chans att nån hinner reagera på en cyklist höna som skall gena där mitt i natten för att det är närmre till den lokala knarkar kvarten.
 
Oavsett om det är motortrafikled/motorväg så kör man där i ca 100 knyck, inte en chans att nån hinner reagera på en cyklist höna som skall gena där mitt i natten för att det är närmre till den lokala knarkar kvarten.

Att köra i hundra "knyck" när det är hundra meter kvar till en korsning tycker jag låter lite dumt, oavsett om bilen är självkörande eller inte.
Fast jag är ju lite udda som anpassar hastigheten istället för att "hålla" den. :)

Och det var inte mitt i natten ute i mörka, kolsvarta obygden det hände utan i stadstrafik med "tillfredställande belysning" så hade den självkörande bilens "förare" inte tittat på annat en vägen i fyra, fem sekunder så hade det funnits en möjlighet...
 
Att köra i hundra "knyck" när det är hundra meter kvar till en korsning tycker jag låter lite dumt, oavsett om bilen är självkörande eller inte.
Fast jag är ju lite udda som anpassar hastigheten istället för att "hålla" den. :)

Och det var inte mitt i natten ute i mörka, kolsvarta obygden det hände utan i stadstrafik med "tillfredställande belysning" så hade den självkörande bilens "förare" inte tittat på annat en vägen i fyra, fem sekunder så hade det funnits en möjlighet...

Insinuerar du att amerikaner är "smarta"?

Arizona är en byhåla, titta på google maps, bara öken runtikring, har varit o kört där själv på semestern.
 
Insinuerar du att amerikaner är "smarta"?

Arizona är en byhåla, titta på google maps, bara öken runtikring, har varit o kört där själv på semestern.

https://arstechnica.com/cars/2018/0...victim-came-from-the-shadows-dont-believe-it/

Detta är Google maps...

https://www.google.se/maps/place/N+...48ca97885c3f7!8m2!3d33.4399425!4d-111.9446799

Det här är också Google maps. Platsen ligger visserligen nära en motorväg och det ligger i öknen men...

https://www.google.se/maps/place/N+...48ca97885c3f7!8m2!3d33.4399425!4d-111.9446799
 
Problemet är som säkert tidigare sagt ”fantasi”.

Sensorer gör ingen skillnad på om den parkerade lastbilen är en skolbuss, de upptäcker inte de cyklande barnen på cykelbanan som 50m längre fram korsar vägen, de ser inte raden av bromsljus 300 m längre fram, kan inte avgöra graden av snörök, ishalka, att den där vita rostiga Ford Mondeon med sopsäck istället för sidoruta troligen körs av en missbrukare som får spelet när den möter en polisbil etc etc etc.

Ergo järnväg.
 
Oavsett om det är motortrafikled/motorväg så kör man där i ca 100 knyck, inte en chans att nån hinner reagera på en cyklist höna som skall gena där mitt i natten för att det är närmre till den lokala knarkar kvarten.

Att köra 100 knyck med sikten man enligt Dashkameran har i en Volvo XC90 på natten. Ja då saknas något.

Tydligt är att de autonoma ännu inte är i stånd att reagera över vad som händer till vänster eller höger om planerad körbana, och dra några slutsatser av detta.
https://www.aftenposten.no/norge/i/...vkjorende-Uber-bil-kunne-neppe-skjedd-i-Norge
 
Att köra 100 knyck med sikten man enligt Dashkameran har i en Volvo XC90 på natten. Ja då saknas något.

Väldigt många kör med halvljus i mörker på motorväg i Sverige. :fakta


Och i dimma är det livsfarligt att köra med en hastighet så du kan stanna innan hinder eftersom de flesta "håller" skyltad hastighet utan en möjlighet att se dig framför. :fakta
 
Väldigt många kör med halvljus i mörker på motorväg i Sverige. :fakta


Och i dimma är det livsfarligt att köra med en hastighet så du kan stanna innan hinder eftersom de flesta "håller" skyltad hastighet utan en möjlighet att se dig framför. :fakta

Jag tillhör dem. Om allt verkar OK. Inga misstänkta rörelser siluetter i ljuset från mötande bilar. Och så fort jag inte bländar, Tex i vänsterkurva, helljuset. Om jag är ensam, har ingen framför mig på motorvägen.

Skillnad på liten väg på landet. Upptäckte omgående när jag i slutet på 1960-talet köpt min BMW R60, att med halvljus så var maxhastighet ute på landet 30km/h. Om jag skulle ha en chans att undvika köra på en mörkklädd fotgängare. Efter jag precis missat att göra det.
Och jag höll under dessa förhållanden inte mer än 30 knyck i fortsättningen.

Vad det gäller angående dimma så är ju nästa utmaning alla som kör med "automatiskt varselljus" i dimma.
Dvs ingen belysning alls baktill.
Varpå jag sänker farten och som du påpekar riskerar påkörning bakifrån av någon som kommer i skyltad hastighet. USCH !
 
Vad det gäller angående dimma så är ju nästa utmaning alla som kör med "automatiskt varselljus" i dimma.
Dvs ingen belysning alls baktill.
Varpå jag sänker farten och som du påpekar riskerar påkörning bakifrån av någon som kommer i skyltad hastighet. USCH !

Självklart ska man ju synas bakåt, och använda bakljus.

MEN något som stör mig fruktansvärt är alla som ser lite dimma på vägen till bilen på morgonen, automatiskt slår på sina dimljus och bländar bilen bakom.

Om du ser belysningen från bilen bakom så behövs inte dimbakljusen...

/A
 
Det har pratats om att denna krock skulle ha skett vare sig bilen är autonom eller om en människa hade full kontroll över den, nu har vi sett hur bilen beter sig, den har inte alls registrerat kvinnan, med en människa som styr skulle man kunnat fått samma utgång visst men det finns alltid en sannolikhet att utgången blivit någon annan: föraren kanske hade gjort en undanmanöver, skadat kvinnan men att hon överlevt, föraren kanske redan långt innan uppmärksammat någon form av rörelse i mörkret och saktat ner, föraren kanske skulle gasat på så att kvinnan istället gått in med cykeln i bilen m.m.

Vid denna incident så vill man lägga all vikt vid kvinnan som går över vägen, man menar att det är inte fel på tekniken och den passiva föraren kunde inte ha gjort någonting för att förhindra detta utan det är kvinnan som gjort fel genom att gå över denna väg, utan något övergångsställe plus att det är mörkt och dålig belysning m.m.

Detta är ett enkelt sätt att skylla ifrån sig och försöka få de autonoma bilarna helt oskyldiga till varje pris. Det är tragiskt att människor ska behöva dö för att man till varje pris ska ha ut dessa experimentprodukter så fort som möjligt ute på marknaden. Men tyvärr ligger det i tiden och i modet, det ser man klart och tydligt på dagens dator- och tvspel där de ofta släpps ofärdiga för att sedan "fixas" till allt eftersom....

Det är intressant hur idén om autonoma fordon egentligen handlar om ansvarsförskjutning, man tar ansvaret ifrån den "aktiva" föraren, gör den "passiv" och skyller allt som uppkommer på "alla" andra. Det är en fin framtid vi går till mötes, där ingen kommer att ha något ansvar för någonting :gnissla

Samtidigt måste det framhållas att det är just Uber som varit ansvarig för denna olycka, ett företag som till skillnad från Google och andra, valt att inte genomföra testverksamhet i Kalifornien då man bl.a. måste redovisa olycksstatistik till kaliforniska myndigheter, följa uppställt regelverk samt göra en korrekt teknisk ansökan. Istället valde man att testa i Arizona där guvernören uttryckligen har sagt att testverksamhet för självkörande bilar inte ska beläggas med "byråkratiska hinder" och därmed släppt all kontroll till aktörerna själva. Vilket nu visade sig vara en tragiskt dålig idé.

Angående att slippa ansvar så är det en intressant fråga. Om man själv inte kör bilen och inte har möjlighet att påverka dess framfart, hur kan det då vara ens egen skyldighet vid en ev. olycka? Jag gissar att juridiskt är ägaransvar trots allt den enda möjligheten men jag tror också att detta kommer vara en ickefråga inom ett par år när allt fler självkörande bilar finns på våra vägar.
 
Kanske i skymundan av Arizonaeländet?

The 23 March crash on highway 101 in Mountain View is the latest accident to involve self-driving technology. Earlier this month, a self-driving Volvo SUV that was being tested by the ride-hailing service Uber struck and killed a pedestrian in Arizona.

https://www.theguardian.com/technology/2018/mar/31/tesla-car-crash-autopilot-mountain-view


En Tesla på "autopilot" varnar sin förare på flera sätt utan resultat - och kör därefter in i en körfältsdelare med dödsfall som följd.

Tesla slår ifrån sig allt vad dom orkar:

The company said its Autopilot feature can keep speed, change lanes and self-park but requires drivers to keep their eyes on the road and hands on the wheel, in order to be able to take control and avoid accidents.
Autopilot does not prevent all accidents, Tesla said, but it does make them less likely.

Förlåt en oinitierad, men kanske är uttrycket "autopilot" förvillande för förarna, och därmed olämpligt?
Ägarna vaggas in i en kokong där dom tyx tro att bilen gör mer åt dem än vad den verkligen klarar av.

Svart ironi att det var en mjukvaruutvecklare som strök med...
 
Påminner mig om ett rättsfall där någon hade satt på farthållaren i husbilen och gått bak och skulle koka kaffe eller stoppa katten i mikrovågsugnen eller vad det var, självklart i Amerika... :glömdet

Hittade lite läsning i ämnet: :rofl
https://www.snopes.com/fact-check/cruise-uncontrol/
/A

Kul läsning, 2018 är det inte längre pensionärer eller kvinnor som missförstår teknologin,

Nu är det Apples programvaruutvecklare !
En följd av metoo och liknande kampanjer mot diskriminering ?
the driver of the sport-utility Model X that crashed in Mountain View, 38-year-old Apple software engineer Wei Huang

Eller är det bara att pensionärer och kvinnor som missförstår teknologin ersatts med kineser ?
En annan (för WASPs) fritt att skämta med kategori ? :va
 
Självklart ska man ju synas bakåt, och använda bakljus.

MEN något som stör mig fruktansvärt är alla som ser lite dimma på vägen till bilen på morgonen, automatiskt slår på sina dimljus och bländar bilen bakom.
Om du ser belysningen från bilen bakom så behövs inte dimbakljusen...
/A

Att du ser belysningen från bilen bakom kan bero på att dom inte sett dig ......
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab

Ett avancerat knep som vissa bilister använder när dom bländas av framförvarande bils dimbakljus är att öka avståndet. Tills man inte längre bländas. Funkar faktiskt.
 
Last edited:
Ett avancerat knep som vissa bilister använder när dom bländas av framförvarande bils dimbakljus är att öka avståndet. Tills man inte längre bländas. Funkar faktiskt.

Jag har provat det i Göteborgstrafiken, men jag kommer aldrig fram då :huvet:huvet

Vad jag vill ha sagt är att självklart skall det användas dimbakljus vid behov, men när det knappt är dimma, kanske 150 meter sikt, du blir inte bländad av dina egna halvljus.
Då finns det inget behov av dimbakljus anser jag.

/A
 
Att du ser belysningen från bilen bakom kan bero på att dom inte sett dig ......
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab

Ett avancerat knep som vissa bilister använder när dom bländas av framförvarande bils dimbakljus är att öka avståndet. Tills man inte längre bländas. Funkar faktiskt.

Tyvärr så minskar majoriteten hellre avståndet istället för hastigheten när trafiken tätnar vilket betyder att de flesta hellre vill riskera en "upphinnandeolycka" än sänka hastigheten och komma fram några minuter senare. :(
 
Tyvärr så minskar majoriteten hellre avståndet istället för hastigheten när trafiken tätnar vilket betyder att de flesta hellre vill riskera en "upphinnandeolycka" än sänka hastigheten och komma fram några minuter senare. :(
Och ännu mer fascinerande är det att dom själva skapar köerna genom att stå på där det är lite glesare trafik. Hade alla hållit hastighetsgränserna in mot tex Stockholm, så hade vägarna hunnit mata undan trafiken mycket bättre, och då hade det blivit mindre köer.
 
Back
Top