Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oavsett om det är motortrafikled/motorväg så kör man där i ca 100 knyck, inte en chans att nån hinner reagera på en cyklist höna som skall gena där mitt i natten för att det är närmre till den lokala knarkar kvarten.
Att köra i hundra "knyck" när det är hundra meter kvar till en korsning tycker jag låter lite dumt, oavsett om bilen är självkörande eller inte.
Fast jag är ju lite udda som anpassar hastigheten istället för att "hålla" den.
Och det var inte mitt i natten ute i mörka, kolsvarta obygden det hände utan i stadstrafik med "tillfredställande belysning" så hade den självkörande bilens "förare" inte tittat på annat en vägen i fyra, fem sekunder så hade det funnits en möjlighet...
Insinuerar du att amerikaner är "smarta"?
Arizona är en byhåla, titta på google maps, bara öken runtikring, har varit o kört där själv på semestern.
Oavsett om det är motortrafikled/motorväg så kör man där i ca 100 knyck, inte en chans att nån hinner reagera på en cyklist höna som skall gena där mitt i natten för att det är närmre till den lokala knarkar kvarten.
Att köra 100 knyck med sikten man enligt Dashkameran har i en Volvo XC90 på natten. Ja då saknas något.
Och i dimma är det livsfarligt att köra med en hastighet så du kan stanna innan hinder eftersom de flesta "håller" skyltad hastighet utan en möjlighet att se dig framför.![]()
Väldigt många kör med halvljus i mörker på motorväg i Sverige.
Och i dimma är det livsfarligt att köra med en hastighet så du kan stanna innan hinder eftersom de flesta "håller" skyltad hastighet utan en möjlighet att se dig framför.![]()
Vad det gäller angående dimma så är ju nästa utmaning alla som kör med "automatiskt varselljus" i dimma.
Dvs ingen belysning alls baktill.
Varpå jag sänker farten och som du påpekar riskerar påkörning bakifrån av någon som kommer i skyltad hastighet. USCH !
Håll avståndet = ”problemet” löst.
Det har pratats om att denna krock skulle ha skett vare sig bilen är autonom eller om en människa hade full kontroll över den, nu har vi sett hur bilen beter sig, den har inte alls registrerat kvinnan, med en människa som styr skulle man kunnat fått samma utgång visst men det finns alltid en sannolikhet att utgången blivit någon annan: föraren kanske hade gjort en undanmanöver, skadat kvinnan men att hon överlevt, föraren kanske redan långt innan uppmärksammat någon form av rörelse i mörkret och saktat ner, föraren kanske skulle gasat på så att kvinnan istället gått in med cykeln i bilen m.m.
Vid denna incident så vill man lägga all vikt vid kvinnan som går över vägen, man menar att det är inte fel på tekniken och den passiva föraren kunde inte ha gjort någonting för att förhindra detta utan det är kvinnan som gjort fel genom att gå över denna väg, utan något övergångsställe plus att det är mörkt och dålig belysning m.m.
Detta är ett enkelt sätt att skylla ifrån sig och försöka få de autonoma bilarna helt oskyldiga till varje pris. Det är tragiskt att människor ska behöva dö för att man till varje pris ska ha ut dessa experimentprodukter så fort som möjligt ute på marknaden. Men tyvärr ligger det i tiden och i modet, det ser man klart och tydligt på dagens dator- och tvspel där de ofta släpps ofärdiga för att sedan "fixas" till allt eftersom....
Det är intressant hur idén om autonoma fordon egentligen handlar om ansvarsförskjutning, man tar ansvaret ifrån den "aktiva" föraren, gör den "passiv" och skyller allt som uppkommer på "alla" andra. Det är en fin framtid vi går till mötes, där ingen kommer att ha något ansvar för någonting![]()
The 23 March crash on highway 101 in Mountain View is the latest accident to involve self-driving technology. Earlier this month, a self-driving Volvo SUV that was being tested by the ride-hailing service Uber struck and killed a pedestrian in Arizona.
The company said its Autopilot feature can keep speed, change lanes and self-park but requires drivers to keep their eyes on the road and hands on the wheel, in order to be able to take control and avoid accidents.
Autopilot does not prevent all accidents, Tesla said, but it does make them less likely.
Påminner mig om ett rättsfall där någon hade satt på farthållaren i husbilen och gått bak och skulle koka kaffe eller stoppa katten i mikrovågsugnen eller vad det var, självklart i Amerika...
Hittade lite läsning i ämnet:
https://www.snopes.com/fact-check/cruise-uncontrol/
/A
the driver of the sport-utility Model X that crashed in Mountain View, 38-year-old Apple software engineer Wei Huang
Självklart ska man ju synas bakåt, och använda bakljus.
MEN något som stör mig fruktansvärt är alla som ser lite dimma på vägen till bilen på morgonen, automatiskt slår på sina dimljus och bländar bilen bakom.
Om du ser belysningen från bilen bakom så behövs inte dimbakljusen...
/A
Ett avancerat knep som vissa bilister använder när dom bländas av framförvarande bils dimbakljus är att öka avståndet. Tills man inte längre bländas. Funkar faktiskt.
Att du ser belysningen från bilen bakom kan bero på att dom inte sett dig ......
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16071957.ab
Ett avancerat knep som vissa bilister använder när dom bländas av framförvarande bils dimbakljus är att öka avståndet. Tills man inte längre bländas. Funkar faktiskt.
Och ännu mer fascinerande är det att dom själva skapar köerna genom att stå på där det är lite glesare trafik. Hade alla hållit hastighetsgränserna in mot tex Stockholm, så hade vägarna hunnit mata undan trafiken mycket bättre, och då hade det blivit mindre köer.Tyvärr så minskar majoriteten hellre avståndet istället för hastigheten när trafiken tätnar vilket betyder att de flesta hellre vill riskera en "upphinnandeolycka" än sänka hastigheten och komma fram några minuter senare.![]()
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |