Nytt jobb, tjänstledigt eller säga upp mig direkt?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Har fått ett jobberbjudande som jag är bra sugen på.
Nu är frågan hur jag ska göra med mitt nuvarande jobb? Kan jag ta tjänstledigt typ ett halvår för att testa det nya? Hur långt innan måste jag säga till?
Kan de neka mig tjänstledighet?

MVH

hota alla med stryk/döden på det gamla jobbet så kan du garanterat ta det nya direkt tror jag

Dom kommer garanterat neka dig tjänstledigt. Inte speciellt fair mot arbetsgivaren att ta tjänstledigt heller.

Ålright. Som jag trodde då. Men har en bekant som har lyckats med det. Iofs på ett mkt större företag där det antagligen finns folk som kan vikariera för honom men ändå.

Oh well, får väll fundera på det...ännu en sömnlös natt :)

Är ni säkra på det? Inom min branch (sjöfart) så får man ta tjänstledigt för att testa ett nytt jobb hos ett annat rederi. Vissa förbehåll är det iofs, bla så bör det vara en tjänst som är högre än den nuvarande. Kolla med ditt fack är mitt tips.

Thermal skrev:
2256629 Är ni säkra på det? Inom min branch (sjöfart) så får man ta tjänstledigt för att testa ett nytt jobb hos ett annat rederi. Vissa förbehåll är det iofs, bla så bör det vara en tjänst som är högre än den nuvarande. Kolla med ditt fack är mitt tips.

Möjligt att ni har några speciella regler. Men, så vitt jag vet, så är det bara vid studier man kan begära tjänstledigt.

EBS skrev:
2256664 Möjligt att ni har några speciella regler. Men, så vitt jag vet, så är det bara vid studier man kan begära tjänstledigt.

Man KAN begära tjänstledigt för vad som helst, men dom är inte skyldiga att bevilja dig tjänstledigt.

Det är ganska vanligt att fråga om tjänstledigt för att prova annat jobb, inom Landstinget är det (så vitt jag vet) relativt vanligt att man får tjänstledigt för det också.
(vilket kan ha att göra med att då får man göra om en tjänst till ett vikariat vilket dom verkar älska inom den sektorn)

GuW skrev:
2256722 Man KAN begära tjänstledigt för vad som helst, men dom är inte skyldiga att bevilja dig tjänstledigt.

Det är ganska vanligt att fråga om tjänstledigt för att prova annat jobb, inom Landstinget är det (så vitt jag vet) relativt vanligt att man får tjänstledigt för det också.
(vilket kan ha att göra med att då får man göra om en tjänst till ett vikariat vilket dom verkar älska inom den sektorn)

Förlåt, jag menade såklart att dom bara måste bevilja under studier.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg