Nytt hojmärke var väl att ta i.

Jag tror att det är stor skillnad på vanliga motorcykelkonsumenter och motorcykelintresserade. För de förstnämda är hojen i bästa fall ett redskap för körupplevelser, likt ett datorspel eller vattenskoter. När nyare versioner med bättre prestande finns så byter man passionslöst till ett nytt redskap

Jag tror tex inte att min hoj skulle intressera ngn ur den förstnämda gruppen, men för mig är den en passion. Jag vill inte att den ska vibrera mindre, jag vill inte att den ska ge mig nåd från fartvinden. Jag vill inte att den ska ha tankmätare, tippsensor, stödkontakt, växellägesindikator, färddator, osv osv

Ärligt talat så har ingen klagat på min hoj heller, jag lånar ju inte ut den. Det är ju det som är så skönt med att vara motorcykelintresserad, att man har glädjen av dubbla dimensioner. Först nöjet att bygga en hoj som man vill ha den, och sedan få njuta av att köra densamma. Att köra ngt man själv har satt ihop eller renoverat ger så mycket mer.

Tycker jag.

Jag tycker att Jörgen har väldigt rätt i det han skriver!

Lika självklart som att en Sporthoj är mer obekväm än en GoldWing. Så är en Custom mer obekväm än en sporthoj.
MEN, Custom är mycket mer än mc körning, det är ett utryck för känslor, en förlängning av ens händer.
Om det så är en hemmasnickrad lådbil som pappa ha hjälpt en 8 åring att göra, eller varför inte en Epa traktor som är tjuvtrimmad. Det finns så mycket som är Fel, men känslan av tillfredställelse att få köra sitt EGET fordorn är så många gånger större än att köpa senaste årsmodellns plasträser. Vissa är nöjda med att köpa nytt och är glada för det. Andra är mer nöjda med att köra begagnat.

Varför finns det i så fall Trial-hojar? Dom är väl om något väldigt obekväma att köra. Bränslet räcker några kilometer. Men dom är bäst på sin grej.

Var nöjd och glad att det finns olika stilar. Annars hade det bara funnits en modell att välja på. Kawa Zepfyr eller någonting liknande. Standardutrustad med varvräknare vare sig man vill eller inte.

Mats
 
Om din hoj är körbar eller inte det har jag ingen aning om och ifrågasätter därför inte heller det. Och jag gillar definitivt designen på dom.
Och att kalla en motardhoj okörbar är definitivt felaktig tolkning av "körbarhet". Dom flesta motardhojar har väldigt god körbarhet men däremot är dom inga touringfordon. Skulle man däremot t.ex byta ut bakstötdämparen mot ett plattjärn så blir motarden helt plötsligt okörbar av den anledningen att den kommer studsa av vägen vid minsta gupp.
Är man kräsen så kan man tycka att en hoj är "okörbar" bara för att fjädringen är felaktigt inställd.
Det där med komfort är räknas knappt in i ordet körbarhet. Möjligen att det har vikt på touringhojar men på vissa hojar är komfort helt oinressant för körbarheten.

Du skrev som jag tänkte : )
Motard är inte bekvämt, men fan absolut mest körbara hojtyp du kan hitta juh = )

Att man har skitit på sig då? Nykter och i vuxen ålder.

http://www.abenashop.se/index.php?cPath=19


=)
 
Last edited:
Vafan nu när jag ser byggbilderna så förstår jag vad det är som far och låter här
i krokarna...
Får börja köra gamla dalarövägen mot bulten så man inte blir torpederad av Stellan en vacker dag :D

Sjukt fina hojar, ska bli kul att se vad som ramlar ut härnäst.
 
Vafan nu när jag ser byggbilderna så förstår jag vad det är som far och låter här
i krokarna...
Får börja köra gamla dalarövägen mot bulten så man inte blir torpederad av Stellan en vacker dag :D

Sjukt fina hojar, ska bli kul att se vad som ramlar ut härnäst.

Wft? Den där Hypermotarden ser jag varannan morgon när jag lämnar ungarna!
 
Wtf menar du väl...
 
Du har så många normativa påståenden i flera av dina inlägg att jag får intrycket att du har patent på sanningen. Utifrån ett anonymt men anspråksfullt nick talar du för läsaren om hur saker "är".

Jag tror att det blir roligare att diskutera om man säger vad man "tycker" och sedan underbygger detta med egna argument.

Jag kan vara ödmjuk ibland också men oftast låter jag bli att skriva när jag bara tycker. Customhojar är sånt jag håller mig ifrån att disskutera eftersom jag inte har särskillt mycket att tillföra där men och andra sidan är köregenskaper någont som intresserar mig mera så därför slant jag på tangentbordet den här gången. Köregenskaper och kustomhojar passar liksom inte ihop för mig. Men ordet "körbarhet" betyder kanske i kustomkretsar bara att den kan gå framåt för egen maskin :va
Det tycker inte jag och jag har aldrig hört ordet användas så generöst heller.

När jag reggade mig på sporthoj hade jag fyra hojar och dom var alla tvåtaktare så mitt nick kändes ganska naturligt då. Förstår att det kan tyckas anspråksfullt pga vissa av mina inlägg men syftet var aldrig att det skulle tolkas som Two stroke god". Så jag tycker nog mest det är du som gör en förutfattad tolkning av innebörden i mitt nick.
Angående min anonymitet så skulle jag helst vara ännu mer anonym än vad jag är just för att det ger mig större frihet. Och jag tror nog att du själv gärna skulle varit mer anonym om du inte redan hunnit etablera ditt namn här. Vet ju hur du t.ex inte vågat skriva dina åsikter om dom kriminella MC-gängen.

Grejen är ju dock att det ingenstans i tråden finns ngn som skrivit att en motard har dålig körbarhet :D

citerar Stellan
"Mina hojar är ungefär lika okörbara som en Motardhoj, det går alldeles utmärkt om man har lite stake men om man är ett tunnbröd så orkar man bara tio mil."

Och jag tycker jämförelsen suger!

Enda som stämmer är att man knappast vill åka touring med vare sig en motard eller en av Stellans hojar.

Men det finns ett annat område där motardhojen är väldigt användbar.
 
Last edited:
Jag kan vara ödmjuk ibland också men oftast låter jag bli att skriva när jag bara tycker. Customhojar är sånt jag håller mig ifrån att disskutera eftersom jag inte har särskillt mycket att tillföra där men och andra sidan är köregenskaper någont som intresserar mig mera så därför slant jag på tangentbordet den här gången. Köregenskaper och kustomhojar passar liksom inte ihop för mig. Men ordet "körbarhet" betyder kanske i kustomkretsar bara att den kan gå framåt för egen maskin :va
Det tycker inte jag och jag har aldrig hört ordet användas så generöst heller.

När jag reggade mig på sporthoj hade jag fyra hojar och dom var alla tvåtaktare så mitt nick kändes ganska naturligt då. Förstår att det kan tyckas anspråksfullt pga vissa av mina inlägg men syftet var aldrig att det skulle tolkas som Two stroke god". Så jag tycker nog mest det är du som gör en förutfattad tolkning av innebörden i mitt nick.
Angående min anonymitet så skulle jag helst vara ännu mer anonym än vad jag är just för att det ger mig större frihet. Och jag tror nog att du själv gärna skulle varit mer anonym om du inte redan hunnit etablera ditt namn här. Vet ju hur du t.ex inte vågat skriva dina åsikter om dom kriminella MC-gängen.



citerar Stellan
"Mina hojar är ungefär lika okörbara som en Motardhoj, det går alldeles utmärkt om man har lite stake men om man är ett tunnbröd så orkar man bara tio mil."

Och jag tycker jämförelsen suger!

Enda som stämmer är att man knappast vill åka touring med vare sig en motard eller en av Stellans hojar.

Men det finns ett annat område där motardhojen är väldigt användbar.

Det kanske vart lite hårt mot just dig. Men jag tycker att det finns så många profiler med tyngdpunkt i racingforumet som helt oförskräckt tar på sig rollen att förklara för övriga undersåtarna på forumet hur saker och ting hänger ihop. Det är som att många från RR-communityt tycks leva i en inre krets där enbart medlemskapet gör att man är upphöjt upplyst.

Att tex först säga att man inte har ngn uppfattning om köregenskaperna hos Stellans hoj och i nästa mening närmast freudianskt avslöja sig. Genom att uppfatta hans jämförelse med motarden som en diskvalifikation.... av motarden. Han skrev ju att han uppfattade egenskaperna som lika.

Att sedan i vad som liknar pekoral börja definiera ordet körbarhet med haltande liknelser kring stelopererad bakfjädring på motard för ngn som byggt fler hojar än de flesta här blir ju i mina ögon pinsamt. Körbarhet beror ju helt på vad föraren har för krav. Definitionen på körbarhet är ju hur väl fordonet skapar förutsättningar för föraren att nå de resultat han/hon vill. Hulstern är ju vad jag kan gissa en flirt med 20-talets boardtrackers. Dvs ovanbaneräcers på träbana. Här behövdes uppenbarligen inte fjädring i så stor grad som på en motard.
En motorcykel med geometri som Hulstern skulle med isdäck förmodligen vara mer lämpad är många motardcyklar med samma effekt i tex den hastighetstävling över 1 kilometer sjöis som Glenn Ocklund nu planerar. Och skulle man modda en motardcykel med samma motoreffekt för den typen av tävling så skulle man nog just sänka den, stumma upp fjädringen och montera smala hjul med större diameter. Dvs åt Hulsterhållet

Bara tendensen att omedvetet hamna i kurvtagningsförmåga på asfalt som definition på körbarhet är tex symptomatiskt för en del i RR-forumet tycker jag.

Det var nog bara otur att det vart du som fick en skopa, jag fick ett släpp bara. :D Det hade lika gärna kunnat vara Boris, Elwe eller vrm-roffe eller ngn annan av racingforumexperterna som jag tycker ibland brukar skriva hur det "är". Nu vart det dig jag hackade på.

Men men, jag var nog lite väl ettrig över en ganska obetydlig sak. Ber om ursäkt isf.
Får skylla på måndagshumöret. :D

Ang anonymitet kan jag bara konstatera att det ofta blir mer genomtänkta och mindre hetska inlägg när man ej är anonym (Därmed inte detta sagt om just dig.) Det var nog pga detta som tex Sandstream ville ha oanonyma konton på sin nya sida.

Nu har jag skrivit alldeles för mycket OT i den här tråden dessutom :gnissla

/J
 
Last edited:
Ang körbarhet... Man kan tydligen inte KÖRA en customhoj....bara åka ! Kan man KÖRA en touringhoj då ? Eller åker man den oxå ?

[YOUTUBE-ID]0nrMQ3QwyPo[/YOUTUBE-ID]

Tror att väldigt många på värsta körbara sporthojarna här inne , skulle få på tafsen av detta gamla lok... (inklusive jag !):rolleyes:
 
Wft? Den där Hypermotarden ser jag varannan morgon när jag lämnar ungarna!

*hehe* vad kan jag säga, jag kör mycket och länge så chansen att du har
sett mig är rätt stora. Numera så står jag bara och svär på busshållplatsen
och väntar på att gatorna ska bli sopade igen...
 
Hulstern är ju vad jag kan gissa en flirt med 20-talets boardtrackers.
/J

Han sa själv i en tidning att den ska likna en 20 tals speedwayhoj, om det hade funnits speedway då.

Vilket det fanns.


Många bilbyggare som gör hojar nu, måste vara oändligt mycket lättare..

Ang körbarhet... Man kan tydligen inte KÖRA en customhoj....bara åka ! Kan man KÖRA en touringhoj då ? Eller åker man den oxå ?


Tror att väldigt många på värsta körbara sporthojarna här inne , skulle få på tafsen av detta gamla lok... (inklusive jag !):rolleyes:

Är ju en ny guldvinge, 17" hjul aluboxram, 135 hästar osv

Klart att den funkar att svänga med, tycker jag.

Jag är nog en av få här som kört en sån ( fast äldre med rörram )en vecka.
 
Last edited:
Han sa själv i en tidning att den ska likna en 20 tals speedwayhoj, om det hade funnits speedway då.

Vilket det fanns.

Ok, ja speedwayhojarna har ju obefintlig fjädring än idag.... kanske för att förbättra körbarheten. :D
 
fan va skoj att du har hittat hit stellan.. har vart grymt imponerad av dina byggen en längre tid.. ända sedan dom kom ut.. och jag förstår fortfarande inte hur stort engagemang man måste ha för att orka hålla det vid liv hela tiden.. men du lyckas ju helt klart med vad du åstadkommer! och måste ju även grattulera till VM-pokalen än en gång!

MVH
Robban
 
Vad bygger man ramen i för material? Är det vanligt svart eller? Vad krävs sedan för att få genom ett hemmabygge i besiktningen? Antar att svetsar måste röntgas o dyl...
 
Sömlösa 2391 rör. Svetsarna behöver inte röntgas men dock ockulär besiktigas innan man lackar skiten. En kunnig Sfro gubbe ser om svetsarna duger eller inte.
 
Att man har skitit på sig då? Nykter och i vuxen ålder.

Ha, det har jag också gjort!
Var på väg för att träffa en tjej och tog en liten omväg med hojen. Pisspaus i vägrenen, lägger en lite rökare och va fan!!!
Körde ståendes till macken för grovsanering och införskaffande av nya OK-frottekallingar.
Bruden var helt knäckt när jag väl kom fram, trodde det hade skitit sig på ett helt annat sätt.
Vad lärde man sig av det? Bestäm aldrig tid med någon när du åker hoj.
Man vet aldrig vad som händer på vägen.

/Henke
 
Ha, det har jag också gjort!
Var på väg för att träffa en tjej och tog en liten omväg med hojen. Pisspaus i vägrenen, lägger en lite rökare och va fan!!!
Körde ståendes till macken för grovsanering och införskaffande av nya OK-frottekallingar.
Bruden var helt knäckt när jag väl kom fram, trodde det hade skitit sig på ett helt annat sätt.
Vad lärde man sig av det? Bestäm aldrig tid med någon när du åker hoj.
Man vet aldrig vad som händer på vägen.

/Henke


Öhhh??? Ok, välkommen då...eller inte:4skrika

Kom det här ut som du ville, verkligen?
 
Hur är det med regbesiktning då av en hemmabyggd ram?

Kontakta sfro redan på planeringsstadiet.
Speciellt hojjar kan du få väldigt matnyttiga råd om.
Jag tror i alla fall att Marlon håller på ännu.

Har sfro godkänt grejorna under byggtiden, så är det (antagligen) grönt ljus på besiktningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top