Nytt från mötet i Karlskoga om 2009

Hur ser det nya upplägget ut mer i detalj?

Det presenterades inte ett klart schema, men som det förklarades så ska det vara:

- Fredagsträning på samtliga SO och SM/SO arrangemang (en del har inte haft riktig fredagsträning).

- 2 race per helg, med ett kval på lördag morgon, och race på lördag em. Sen nytt kval på söndag morgon, och race söndag em.

- Mike skulle även fortsättningsvis försöka klämma in ett Bike Team Challange på lördag em/kväll om det gick.

Detta gäller INTE dom rena SM deltävlingarna (Linköping, Anderstorp, Knutstorp) utan bara där det körs Nordiskt Mästerskap.

Men Liköping kör ju redan dubbla race, och det pratades om att även Anderstorp och Knutstorp skulle prova det.... Men det var inget bestämt alls
 
Last edited:
Det presenterades inte ett klart schema, men som det förklarades så ska det vara:

- Fredagsträning på samtliga SO och SM/SO arrangemang (en del har inte haft riktig fredagsträning).

- 2 race per helg, med ett kval på lördag morgon, och race på lördag em. Sen nytt kval på söndag morgon, och race söndag em.

- Mike skulle även fortsättningsvis försöka klämma in ett Bike Team Challange på lördag em/kväll om det gick.

Detta gäller INTE dom rena SM deltävlingarna (Linköping, Anderstorp, Knutstorp) utan bara där det körs Nordiskt Mästerskap.

Men Liköping kör ju redan dubbla race, och det pratades om att även Anderstorp och Knutstorp skulle prova det.... Men det var inget bestämt alls


Riktigt bra med dubbla race. Det har danskarna kört många år både i "Blå Avis" och danska mästerskapen. Tycker det varit kanon dom gånger vi kört med danskarna.
 
Det som banägarna dock är ute efter är ju att få ner ljudet så att de slipper problem med myndigheterna och den gräns som egentligen styr är 65 db vid närmsta tomtgräns.


Njae, det kan variera från en arrangör till en annan, Miljökontoren i repektive kommun har olika krav, i vårt fall så kommer gränsen ligga på 55 db, och den gränsen ligger ca 1200 m från banan (en radie med Kanskihuset som centrum)
Men det bör inte vara några större problem så länge det inte blåser satan i någon riktning. Sedan kommer troligtvis placering av mikrofonen variera också, men man kommer att kallibrera utrustningen från varje förutsättning så utfallet kommer att vara liknande hos alla arrangörer.

/Christer
 
Sa de något om vilka klasser som skall ingå i SO-helgerna? Jag tänker främst på 250GP, det diskuterades ju vilt om den klassen förra året.
 
Ja, vi som var där röstade och bestämde att alla 2-taktare kan stanna hemma så det blir mer bantid för oss =)
 
Det presenterades inte ett klart schema, men som det förklarades så ska det vara:

- Fredagsträning på samtliga SO och SM/SO arrangemang (en del har inte haft riktig fredagsträning).

- 2 race per helg, med ett kval på lördag morgon, och race på lördag em. Sen nytt kval på söndag morgon, och race söndag em.

Härligt då blir tävlingshelgerna lite mer "prisvärda". :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top