Nytt från mötet i Karlskoga om 2009

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ni verkar haft kul :D bra det...

Ja det var kul!!!
Vart var du?

Kom fram lite nyttigt på mötet också tycker jag.
Mycket vanligt tjafs om ljudnivåer som vanligt och från nästa år är det 102 db stillastående som gäller, och så småningom ska vi ner på 92db stillastående (hur vi nu ska lyckas med det med tanke på att det är 103db som gäller för en gatcykel med orginalsystem)

Kontinuerlig mätning kommer ske på alla banor med nån ny utrustning som skall köpas in....

Nytt reglemente för NSB/SBC/PRO SB kommer att skrivas. Men hur det ska se ut, och om det blir samma för alla klasser vet ingen.... Skulle vara nåt nytt möte i November där det också skulle bestämmas förutsättningarna för den nya "privatcupen" i PRO SB.

Bäst nyheten var såklart dubbla race på samtliga SO och kombinerade SM/SO deltävlingar.... :yoparty

Last edited:
(drar ut diskussionen i egen tråd så vi får mer åsikter)

Nytt reglemente inför nästa år eller året därpå?

Undra om Aprilia RSV4an kommer vara ens i närheten av 102db stillastående.

För 92db så är det som sagt original-dämpare som gäller.

Dubbla race är kul! Det tråkiga är tidsschemat för det och kvalupplägget. Ogillar det. 1 kval på lördag, sen race. Nej tack. Mer tid på bana behövs än så. Såvida vi inte får 1 kval som är 1 timma långt, sen race.

Nytt reglemente inför nästa år eller året därpå?

Undra om Aprilia RSV4an kommer vara ens i närheten av 102db stillastående.

För 92db så är det som sagt original-dämpare som gäller.

Dubbla race är kul! Det tråkiga är tidsschemat för det och kvalupplägget. Ogillar det. 1 kval på lördag, sen race. Nej tack. Mer tid på bana behövs än så. Såvida vi inte får 1 kval som är 1 timma långt, sen race.

Det nya reglementet skall börja gälla redan kommande säsong som jag förstod det, och målsättningen var att närma sig FIM/UEM's Superstock1000 reglemente. Dels för att göra det billigare (Är det så himla dyrt idag?) och dels för att kunna motivera inför UEM att SO (NM) ska vara ett kval in till EM finalen i Superstock1000. Förslaget som låg framme var Superstock + fälgar + bromspump typ. Alltså väck med trattar, bakramar, quickshift, mm... (Hur mycket pengar man nu sparar på det?)

Klart att det blir trist med bara ett kval varje dag, men otalt sett så blir det mera bantid med nya uppläggen på helgen, så det är väl bra...

Oj, vad hände med tråden Johnny? :va

Det pratades också om nya licensregler från SVEMO.

Man ska närma sig crossen och endurons regler. Så det kommer bli senior och elitlicens istället för A och B.
Och har man inte tagit några SM eller NM poäng under två år, så blir man av med sin elitlicens, och får börja köra rookie igen...
Bra elle anus? Inte vet jag...

Last edited:
Quickshifters bör ju vara kvar... det kan ju i flera fall bli billigare (om kopplade rätt) än och slita på växellådan med manuella växlingar.

Har de inte quickshifters i Superstock 1000 som går med VM? Har jag för mig.

Och har man inte tagit några SM eller NM poäng under två år, så blir man av med sin elitlicens, och får börja köra rookie igen...
Bra elle anus? Inte vet jag...

Att man inte bara pratar med personen i fråga istället? Hur svårt ska det vara för Svemo att ta en person åt sidan och säga som det är?

Quickshifters bör ju vara kvar... det kan ju i flera fall bli billigare (om kopplade rätt) än och slita på växellådan med manuella växlingar.

Har de inte quickshifters i Superstock 1000 som går med VM? Har jag för mig.

Att man inte bara pratar med personen i fråga istället? Hur svårt ska det vara för Svemo att ta en person åt sidan och säga som det är?

I Superstock600 får man ju inte ha det, och det är väl i grund och botten samma reglemente som Superstock1000?

Ang. licenserna så var det mera i ett led i "ett tydligare SVEMO" där det ska vara samma licensregler i alla grenar, än att det var för att lösa ett problem som skulle finnas idag...

I Superstock600 får man ju inte ha det, och det är väl i grund och botten samma reglemente som Superstock1000?

Ang. licenserna så var det mera i ett led i "ett tydligare SVEMO" där det ska vara samma licensregler i alla grenar, än att det var för att lösa ett problem som skulle finnas idag...
Ja det stämmer nog isåfall. Google lite o det verkar inte OK. Fast var detta till nästa år, eller 2010?

quickshifter är okej i superstock 1000 som vi körde i spanien och kommer att vara okej här hemma med.

Vi får helt enkelt vänta på reglementet kommer ut. Får hoppas det kommer åtminstone någon vecka innan Anderstorpstävlingen så man har gott om tid att planera.

Angående ljudet och decibelkraven så kom jag att tänka på en sak. På det papper vi fick se i lördags stod det att kraven skulle bli 95 db för 2009 mätt 10 m från bankanten. Idag mäts det ju direkt vid bankanten och min hoj mäter idag 98 db så om det här med 10 meter från bankanten stämmer så tror jag att de flesta hojarna klarar 95 db redan idag. Att 10 meters avstånd gör en jäkla skillnad märks ju på att det har stor betydelse på vilken sida av banan man passerar mätutrustningen. åker man på den sidan som är närmast mätutrustningen så visar den ju flera db mer än om man håller ut så långt det går.

Det som banägarna dock är ute efter är ju att få ner ljudet så att de slipper problem med myndigheterna och den gräns som egentligen styr är 65 db vid närmsta tomtgräns. Det vi förare ska tänka på är att redan nu när det ska köpas nya hojar och nya avgassystem köpa saker som låter så lite som möjligt. Fördelen om vi lyckas få ner ljudet till 95 db vid bankanten är att vi då kommer att få mycket mer körning och banägarna behöver inte använda bullerdagar och söka dispanser så fort vi ska ut och köra.

Jo, det bestämdes en annan viktig sak också. 125 jr får INTE använda regndäck med motiveringen "det är säkrare utan" =)

Last edited:
Jo, det bestämdes en annan viktig sak också. 125 jr får INTE använda regndäck med motiveringen "det är säkrare utan" =)

Snälla... hahaha. Antar det skrattades i salongen? Eller...

Ja, så förstod jag det.
Är det FI som styr eller vad är det här? Ska det inte finns en klass som får mer tid än den andra som då ska kallas för huvudklassen? (Superstock 600 eller SBK).

Last edited:
Snälla... hahaha. Antar det skrattades i salongen? Eller...

Är det FI som styr eller vad är det här? Ska det inte finns en klass som får mer tid än den andra som då ska kallas för huvudklassen? (Superstock 600 eller SBK).
Hoppsan Kerstin. Det gäller att ändra ståndpunkt när man kommer upp sig i klassen om jag inte missminner mig. Vid tidigare diskussioner om separata A och B helger var det ju viktigt för Rookies att köra med A förare etc men nu ska vissa ha mer tid. :)

Dessutom innebär ju inte det som sagts i tråden att alla har lika mycket tid på sig på banan.

Det var väl en kort version av hur dom resonerat.

Tanken med det hela är ju att det gör mindre ont att köra omkull i lägre fart än i högre fart. Och an juniorerna kan invaggas i en falsk säkerhet att det bara är att gasa på med regndäck. Och då är det bättre att det går lite långsamt när dom kör.

Jag förstår tanken bakom det hela men om det sen är rätt eller inte vet i fan.

Hoppsan Kerstin. Det gäller att ändra ståndpunkt när man kommer upp sig i klassen om jag inte missminner mig. Vid tidigare diskussioner om separata A och B helger var det ju viktigt för Rookies att köra med A förare etc men nu ska vissa ha mer tid. :)

Dessutom innebär ju inte det som sagts i tråden att alla har lika mycket tid på sig på banan.
Jag har inte ändrat mig om det är det du menar. Jag har alltid sagt att en huvudklass (1000cc heheh) bör vara den med mest tid på banan.

Och nej såklart. Nu vet vi ju inte hur schemat ser ut, jag kanske drar det för långt. Men sitt själv o räkna lite tider på hur det ska gå att få ihop kval + race med både A och B-förare samma helg. I linköping var det ju bara A-förare, förutom junior om jag minns rätt. Lite skillnad.

Det var väl en kort version av hur dom resonerat.

Tanken med det hela är ju att det gör mindre ont att köra omkull i lägre fart än i högre fart. Och an juniorerna kan invaggas i en falsk säkerhet att det bara är att gasa på med regndäck. Och då är det bättre att det går lite långsamt när dom kör.

Jag förstår tanken bakom det hela men om det sen är rätt eller inte vet i fan.
De kraschar troligen oftare utan regndäck än med, så 10 blåtiror istället för 1...? Och det här med falsk säkerhet av att köra med regndäck, men hallå... det är ju TOTAL osäkerhet att köra utan regndäck på blött underlag på en racebana kval/race.

Att lyckas resonera fram att det är mer osäkert med regndäck är ju en bedrift i sig.

Last edited:
...........
De kraschar troligen oftare utan regndäck än med, så 10 blåtiror istället för 1...? Och det här med falsk säkerhet av att köra med regndäck, men hallå... det är ju TOTAL osäkerhet att köra utan regndäck på blött underlag på en racebana kval/race.

Att lyckas resonera fram att det är mer osäkert med regndäck är ju en bedrift i sig.

I det här fallet höll Mike Luff med oss men efter lite diskussion så framkom det många andra bra anledningar till att 125 jr inte ska köra med regndäck. Dessutom kunde jag förstå att det är långt ifrån samma sak att köra 125 på deras gatdäck som för oss att köra 1000cc på mönstrade racedäck. Tydligen kan de små rackarna köra med knäskrap på blöt bana med de där "allround"-däcken som de kör på och de släpper tydligen inte alls lika plötsligt och farligt som det gör för oss om det börjar regna och vi har "torrdäck" på.

Det verkade också som att 125 åkarna själva tyckte det var helt okej att inte få ha regndäck och så även deras föräldrar som var med. (där uttrycktes det en del glädje över att slippa hålla på och byta och slippa ha extra fälgar)

Så beslutet blev nog bra ändå men vi skrattade rätt bra åt den första motiveringen som gavs "det är säkrare utan" :)

I det här fallet höll Mike Luff med oss men efter lite diskussion så framkom det många andra bra anledningar till att 125 jr inte ska köra med regndäck. Dessutom kunde jag förstå att det är långt ifrån samma sak att köra 125 på deras gatdäck som för oss att köra 1000cc på mönstrade racedäck. Tydligen kan de små rackarna köra med knäskrap på blöt bana med de där "allround"-däcken som de kör på och de släpper tydligen inte alls lika plötsligt och farligt som det gör för oss om det börjar regna och vi har "torrdäck" på.

Det verkade också som att 125 åkarna själva tyckte det var helt okej att inte få ha regndäck och så även deras föräldrar som var med. (där uttrycktes det en del glädje över att slippa hålla på och byta och slippa ha extra fälgar)

Så beslutet blev nog bra ändå men vi skrattade rätt bra åt den första motiveringen som gavs "det är säkrare utan" :)
Okej! Ja är det så dom vill ha det så får det ju vara så :) Som du säger så kör dom ju inte med den effekt en 600 eller 1000 cc har så där kan det ju spela roll. Tänkte bara på hur det ser ut när dom kör på banan. Det är inga knäskrap där inte, iaf inte när det regnar eller verkligen är blött. En sak att vara fuktigt. Jag tror huvudanledningen är att föräldrarna vill slippa byta däck :D

Ang. regndäck för junior,
Som Greven själv förklarade det vilket fick mig att ändra uppfatting så är "säkerhetsmarginalen" den samma mellan deras allround däck och regndäck. D.v.s. marginalen mellan att hålla sig på hjulen och inte. Den stora skillnaden är att det går fortare när olyckan väl är framme på regndäck...
Att de dessutom slipper bygga upp en stress (både hos förare och föräldrar) innan race för att man inte vet vilka däck man ska rulla ut på till start när det är sådär mittimellanväder (som det är typ varje helg här hemma i svedala) gör det också enklare för en nybörjare. De har inget alternativ det är bara köra ut på det man har och det är lika för alla.

Som sagt detta resonemang fick mig att svänga i frågan från att i princip idiotförklara alla "ansvarslösa föräldrar" till att köpa resonemanget och bara nicka medhållande.
Och som sagt så är de ju de själva som vill ha det...

Nämdes det något om SP-klassen? Hoppas att det snart dyker upp en fungerande "kör för att det är kul"-serie i sverige så vi fattiga kan ha råd att vara med o leka.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT