Nytt fartrekord för motorcyklar

Ja som ville byta min hoj för att jag tycker ja hela tiden kör för fort!?!
Dags att tänka om kanske......

Jag tycker inte att det är en motorcykel. Men visst, den har ju 2 hjul.

Inom landspeed tävlas det ju i en massa klasser. Tex efter slagvolym,årtal, antal cylindrar, överladdning, bränsle osv. Bla finns det klasser där inte kåpor är tillåtna. Denna streamliner-hoj tillhör ju dock en av "tungviktsklasserna". Men det finns alltså en massa världsrekord i landspeed.

De tre nakna "buellerna" nedan har tex alla rekordet i sin resp klass. Hojen till höger med 298 km/h

CilAaronSusanSmall.jpg

Så det är ju inte bara streamliners som kör landspeed, även om det mest är deras rekord som omskrivs i media.

Last edited:
Duktigt att sätta hast rekord med pizzadrev. Hur går det till?:va

HD transmissioner använder ju stora framdrev. Jag har själv kört 244 mätarfart med 48 tänder bak, men då satt det 23 T fram. Motorn var aldrig uppe på varvstoppet vid 7000 då, motståndskurvan hann istället ikapp effektkurvan.

Buellen till vänster har rekordet i AMA-klassen MPS-PG 500 cc
Jag tror att det betyder Modified (Hojen behöver inte vara helt original inom vissa gränser) Partial Streamlining (Den har toppkåpa) PG=Pump Gas

Jag är lite trött och läste lite slarvigt.

"Nya fartrekordet för motorcyklar är 591 km/h. Det sattes på en Bonneville ..."

Triumph%20Bonneville%2050th%20Anniversary.jpg

Vad dumt det kan bli... :rolleyes:

Jag är lite trött och läste lite slarvigt.

"Nya fartrekordet för motorcyklar är 591 km/h. Det sattes på en Bonneville ..."

Vad dumt det kan bli... :rolleyes:

:D
Fast kopplingen är inte ologisk, ty Triumph döpte ju sin modell 1959 just efter Bonneville Salt Flats för att förknippa modellen med racing på den hägrande USA-marknaden där den skulle slåss mot den då snabbaste sporthojen Sportster. Bonneville Salt Flats är ju i det närmaste helig mark för USA.s motorsports-commutity. Så det var nog ett smart drag från engelsmännen.

"En tre liters motor"? Då måste det vara ett fart rekord för motor cyklar då? Helt o troligt. Jätte kul.

Imponerande särskrivningsorgie :hihi

Till låt mig korrektur läsa lite. Jag tror du menar imponerande sär skrivnings orgie. Eller har du inte stavnings kontroll i din web browser in byggt? Kanske är den av aktiverad eller möjligtvis behöver sök motorn i den för bättras?

:D
Fast kopplingen är inte ologisk, ty Triumph döpte ju sin modell 1959 just efter Bonneville Salt Flats för att förknippa modellen med racing på den hägrande USA-marknaden där den skulle slåss mot den då snabbaste sporthojen Sportster. Bonneville Salt Flats är ju i det närmaste helig mark för USA.s motorsports-commutity. Så det var nog ett smart drag från engelsmännen.

Å fan, man lär sig något nytt varje dag. :)

Funderade på något taskigt att skriva men kom på att "mitt märke" såg ut som hejsan vid denna tidpunkt och gjorde säkert 80 i medvind.... :D

Ducati-125-Sport-59.jpg

Till låt mig korrektur läsa lite. Jag tror du menar imponerande sär skrivnings orgie. Eller har du inte stavnings kontroll i din web browser in byggt? Kanske är den av aktiverad eller möjligtvis behöver sök motorn i den för bättras?

Humor! Men det heter im ponerande! :mattias

Last edited:
Å fan, man lär sig något nytt varje dag. :)

Funderade på något taskigt att skriva men kom på att "mitt märke" såg ut som hejsan vid denna tidpunkt och gjorde säkert 80 i medvind.... :D

Ducati-125-Sport-59.jpg

Ja precis, Ducati hade ju inget större än 200 cc då. Men det var ju ganska vackra. Hittade detta foto på samma modell. Ser dock ut som om ngn landat med pungen på tanken. :gnissla

ducati_200-super-sport.jpeg

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...