luka
Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Tjena!
Jag försöker igen att få lite hjälp med min cykel! Som en del kanske läst så fick jag problem i lördgas! På väg hem till garaget så börjar motorn skramla vid motorbroms/nedvarvning! Den verkade gå rätt ok vid gas, men när man motorbromsade så kände man till och med i fotpinnarna att det "slog" och hade sig! Vid starter senare så startar den, men inte så villigt! Den går helt ok på tomgång, men när man varvar upp den och släpper så skramlar det! Det låter som om det kommer från vändter sida, i höjd med startmotorn. Har tömt oljan och plockat bort motorkåporna. Inga synliga fel, men "pulver" i oljan. Det som synd är att "start-drevet", det stora efter startmotorn som drar runt motorn, har skavt lite i blocket, men inte mycket! Dessutom sitter detta löst, så till vida att man kan föra det ca 5 mm fram och tillbaka på axeln. Men det känns som om det ska vara så... Vill ni veta mer så fråga! Men om ni har några tips så snälla skriv ner dem!
eidt: Hur mycket "järndamm" kan man vänta sig i en motor egentligen? Har hällt ut oljan och den innehåller anligt mig mycket damm! Hällde upp oljan i ett tråg, som var rent såklart, och när jag hällde ut den ur det var botten helt svart av damm. Magneten som sitter i oljepluggen var lika full den! Vad kan det vara som nöts så mycket!?
Jag försöker igen att få lite hjälp med min cykel! Som en del kanske läst så fick jag problem i lördgas! På väg hem till garaget så börjar motorn skramla vid motorbroms/nedvarvning! Den verkade gå rätt ok vid gas, men när man motorbromsade så kände man till och med i fotpinnarna att det "slog" och hade sig! Vid starter senare så startar den, men inte så villigt! Den går helt ok på tomgång, men när man varvar upp den och släpper så skramlar det! Det låter som om det kommer från vändter sida, i höjd med startmotorn. Har tömt oljan och plockat bort motorkåporna. Inga synliga fel, men "pulver" i oljan. Det som synd är att "start-drevet", det stora efter startmotorn som drar runt motorn, har skavt lite i blocket, men inte mycket! Dessutom sitter detta löst, så till vida att man kan föra det ca 5 mm fram och tillbaka på axeln. Men det känns som om det ska vara så... Vill ni veta mer så fråga! Men om ni har några tips så snälla skriv ner dem!

eidt: Hur mycket "järndamm" kan man vänta sig i en motor egentligen? Har hällt ut oljan och den innehåller anligt mig mycket damm! Hällde upp oljan i ett tråg, som var rent såklart, och när jag hällde ut den ur det var botten helt svart av damm. Magneten som sitter i oljepluggen var lika full den! Vad kan det vara som nöts så mycket!?
Last edited: