Nytt försök!

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Jag försöker igen att få lite hjälp med min cykel! Som en del kanske läst så fick jag problem i lördgas! På väg hem till garaget så börjar motorn skramla vid motorbroms/nedvarvning! Den verkade gå rätt ok vid gas, men när man motorbromsade så kände man till och med i fotpinnarna att det "slog" och hade sig! Vid starter senare så startar den, men inte så villigt! Den går helt ok på tomgång, men när man varvar upp den och släpper så skramlar det! Det låter som om det kommer från vändter sida, i höjd med startmotorn. Har tömt oljan och plockat bort motorkåporna. Inga synliga fel, men "pulver" i oljan. Det som synd är att "start-drevet", det stora efter startmotorn som drar runt motorn, har skavt lite i blocket, men inte mycket! Dessutom sitter detta löst, så till vida att man kan föra det ca 5 mm fram och tillbaka på axeln. Men det känns som om det ska vara så... Vill ni veta mer så fråga! Men om ni har några tips så snälla skriv ner dem! :Bugar

eidt: Hur mycket "järndamm" kan man vänta sig i en motor egentligen? Har hällt ut oljan och den innehåller anligt mig mycket damm! Hällde upp oljan i ett tråg, som var rent såklart, och när jag hällde ut den ur det var botten helt svart av damm. Magneten som sitter i oljepluggen var lika full den! Vad kan det vara som nöts så mycket!?
 
Last edited:
luka skrev:
Tjena!
Jag försöker igen att få lite hjälp med min cykel! Som en del kanske läst så fick jag problem i lördgas! På väg hem till garaget så börjar motorn skramla vid motorbroms/nedvarvning! Den verkade gå rätt ok vid gas, men när man motorbromsade så kände man till och med i fotpinnarna att det "slog" och hade sig! Vid starter senare så startar den, men inte så villigt! Den går helt ok på tomgång, men när man varvar upp den och släpper så skramlar det! Det låter som om det kommer från vändter sida, i höjd med startmotorn. Har tömt oljan och plockat bort motorkåporna. Inga synliga fel, men "pulver" i oljan. Det som synd är att "start-drevet", det stora efter startmotorn som drar runt motorn, har skavt lite i blocket, men inte mycket! Dessutom sitter detta löst, så till vida att man kan föra det ca 5 mm fram och tillbaka på axeln. Men det känns som om det ska vara så... Vill ni veta mer så fråga! Men om ni har några tips så snälla skriv ner dem! :Bugar

eidt: Hur mycket "järndamm" kan man vänta sig i en motor egentligen? Har hällt ut oljan och den innehåller anligt mig mycket damm! Hällde upp oljan i ett tråg, som var rent såklart, och när jag hällde ut den ur det var botten helt svart av damm. Magneten som sitter i oljepluggen var lika full den! Vad kan det vara som nöts så mycket!?

Eftersom vi har samma motorkonstruktion kan detta vara tillämpligt.
Centrumbulten till det stora startdrevet kan lossna. Det skall ha röd locktite dvs den permanenta typen och dras med ca 150 nm dvs hårt. Dessutom kan Kamkedjesträckaren ge upp med slammer från kamkedjan som resultat. En som verkligen kan dessa motorer är Anders Brink så lyssna med honom.
 
Om startmotorkopplingen (lagret) har gett upp/skurit upp kan jag tänka mig att du får en sån där symptom (urkopplingsdelen är skadad). Ska inte behöva innebära några större kostnader om nu inte lagerytan på vevaxeln är skadad. Det behövs en speciell avdragare för startmotorkopplingen som förmodligen bara verkstäder har. Jag köpte en från Suzuki när jag bodde i USA.
 
andersbrink skrev:
Om startmotorkopplingen (lagret) har gett upp/skurit upp kan jag tänka mig att du får en sån där symptom (urkopplingsdelen är skadad). Ska inte behöva innebära några större kostnader om nu inte lagerytan på vevaxeln är skadad. Det behövs en speciell avdragare för startmotorkopplingen som förmodligen bara verkstäder har. Jag köpte en från Suzuki när jag bodde i USA.

Tack för svaret!

Jag ska med cykeln till en guru i ronneby i morrn! Han är "auktoriserad" suzuki mek, så han har nog rätt grejor! Vi får se vad han säger!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top