Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
bah...hade gärna hakat på om jag inte skulle jobba imorgon :( "Förstörde" den här dagen med att tvätta stället...så det är väl tort....snart :huvet

Jag åker gärna en runda snart! ska bara montera mitt nya framdäck först. Vi är nog på ungefär samma nivå. jag har 300mil i bagaget sedan 24/9-08.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
bah...hade gärna hakat på om jag inte skulle jobba imorgon :( "Förstörde" den här dagen med att tvätta stället...så det är väl tort....snart :huvet
Solsken och fartvind! :tummenupp

Har väl varit lite osäkert väder idag så det känns ok att jobba. K5'an gick igenom besiktningen för första gången idag. Tydligen har de blivit hårdare på bullerkraven men han var snäll och mätte inte min Yoshi-pipa :krama
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
fan va dött det e ute på vägarna.. vart e alla o kör? varit ute en timme nu efter jobbet, såg väl tre hojar totalt..
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Nu är zuperbullen redo för nya äventyr!

Tack Kalle för hjälpen :bow

Jag fick en riktig AHA-upplevelse redan i första svängen.
 
Last edited:

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Ja riktigt dött är det och på åkningar här på forumet också.

Och så missade man Svisestad kvällsbanåkningen den 14 maj. Ingen som brukar åka på de? Nästa är inte förrän 25:e juni

Zuperbulle
Jag byte också framdäck nyligen. vilken skillnad eller hur :)
 

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
CBR 929, R1 -04
Körde runt Sommen igår för första gången i år, men vi åkte över Torpön och tog den lilla båten över istället för att åka över Boxholm. Klockrena mc-vägar:tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Nu skall ju tilläggas att din hoj har gått ganska hårt under sin "uppväxt" ;). Jag har ju inte bytt något alls pga att det gått sönder, det tycker jag är imponerande!

/ Jens
Nejdå jag tycker med det är imponerande att den fungerat så bra och inte gått sönder mer! Jag är nöjd med köpet så du kan vara lugn :)

BTW, kolvringen på min gamla cbr600 -99 gick ju så jag bytte motor på den... Va några år sedan nu men jag hittade en motor på en mc-skrot som jag gav 6k för då, den skurna motorn har legat o samlat damm i garaget ett bra tag, nu fick jag tummen ur och la ut den på blocket, och det kom en kille och hämtade den för 5k, rätt bra affär!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu är zuperbullen redo för nya äventyr!

Tack Kalle för hjälpen :bow

Jag fick en riktig AHA-upplevelse redan i första svängen.
Vad hände? Styrde den som den skulle helt plötsligt eller fick du släpp på nya blanka däcket? Hur kändes din fjädring?

Jag var ute på en kort testrunda idag och sen en spontan repa upp för halva Hökensåsvägen med Hanna bakpå och JÄKLAR vilken skillnad det blev nu när jag har rätt fjäderförspänning bak (och fram)! SÅ najs! Att jag inte gjort detta innan alltså :huvet Man har väl dragit sig för att göra det då muttrarna sitter svårtillgängligt på K5an och det kräver assistenter som lyfter hojen.

Jag minskade hänget bak från 33 till 25 mm vilket gjorde att den är mycket fastare bak och inte längre känns 'jänkebilsgungig' och den slår inte igenom i gropar då jag skjutsar. Den känns högre bak och styr lite snabbare samtidigt som den är spänstigare och mer förtroendeingivande! Jämfört med min 750 har K5an alltid kännts mjuk men den var ju gatinställd för en 75-kilosförare...

Tips till alla er sporthojsåkare:
Ställ in hänget på era hojar!
(Static sag) Bara googla efter instruktioner om ni inte vet hur man mäter. Tumregel är 30-35 mm häng för gata, 25-30 mm för bana
 
Last edited:

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/
Här finns det lite matnyttigt att läsa om hur man ställer in hojens fjädring.
Om man som jag väger +100 så är det omöjligt att få till free sag och rideheight utan att byta fjäder på de mesta hojar, detta gäller även om man är väldigt lätt.
På min var jag tvungen att minska free sagen till 5 mm bak för att få 40 mm Ride height, fjädern är alltså för mjuk för min vikt.
Ut o skruva på era fjädringar nu så skall ni se vilken skillnad det blir.
När ni väl ha fått till dessa inställningar är det dags att börja justera på kompression= hur fort fjädern tillåts tryckas ihop
dekompression= hur fort fjädern tillåts fjädra ut igen
men den lektionen får vi ta en annan dag måste jobba lite nu.
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Idag blir det en sväng på stan när det torkat upp... måste ju börja få mil på hojen som man kan börja GAAAASSSAAAAA :hoppa
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top