Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag, erik och fille (zpeppy) körde upp samtidigt idag, alla tre klarade sig, en rätt lyckad dag med andra ord! Nu ska jag bara hitta en hoj med...!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
miesta skrev:
2139955 Grattis!



Säljes
Daytona 600 (04) 730 mil
65000:-
15 lök för mycket för mig tyvärr, men vad betalar du i försäkring?


Vad tycker folket om hornet 600, verkar vara en vettig allroundhoj med skapligt billig försäkring...?
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
NSR_Martin skrev:
2139974 15 lök för mycket för mig tyvärr, men vad betalar du i försäkring?


Vad tycker folket om hornet 600, verkar vara en vettig allroundhoj med skapligt billig försäkring...?


Lägger 500 i månadeni trafik. Ska man åka sport är det ju inte direkt billigt. Men skoj :lol
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
miesta skrev:
2140059 Lägger 500 i månadeni trafik. Ska man åka sport är det ju inte direkt billigt. Men skoj :lol

Hornet 600

Pulsen steg inte direkt till upphetsande nivåer. På papperet lät nämligen den nya mellanhojen lite småtrist, mjäkig och alldeles för lagom. Med andra ord var det med lågt ställda förväntningar jag närmade mig det silverglänsande bygget.
Men fördomar är till för att förintas och det tog inte lång tid förr-än jag började uppskatta flera av hojens kvaliteter. Den är betydligt snyggare än på bild och utrustad med ett antal praktiska finesser som ska göra att den passar för korta knuttar från 157 cm till ganska långa uppåt 190. Därför är sadelhöjden justerbar i tre lägen och vindrutan i två. Och styret kan
ändras så att det kommer närmare eller längre ifrån föraren. Helt klart finurligt. Frågan är bara varför detaljer som dessa inte är vanligare. Som det ser ut i dag får många kortväxta helt enkelt välja motorcykelmodell efter sin benlängd samtidigt som långa personer nästan måste slå knut på sig själva för att få plats på vissa maskiner.

Skön att sitta på
Med andra ord är CBF 600 SA skön att sitta på och körställningen vilsamt upprätt. Motorn gör inte mycket väsen av sig utan surrar
diskret från den enda ljuddämparen när ekipaget rullar ut i trafiken. Det märks med en gång hur lättkörd och smidig hojen är och tack vare det goda vridmomentet behöver föraren sällan växla ned. Radfyran drar mjukt och fint över hela registret även om den svarar bäst runt 8 000 varv. Den lilla maskinen är kraftfullare än vad man kan tro.
Så kommer också motorn från Hornet 600 där toppeffekten bantats ned till förmån för ett bättre mellanregister. Även stålramen härstammar därifrån vilket inte är någon slump. På Honda kunde man nämligen inte förstå varför Hornet sålde så mycket sämre i norra Europa än i södra och lät därför göra en undersökning som visade att de som köpte hojen mest var nybörjare och återfallsknuttar. Tämligen oerfarna förare. För att satsa ännu mer på den målgruppen utgick man från Hornet för att skapa en snygg, sportig och lätthanterlig motorcykel som inte skulle vara för dyr men ändå modern och miljöanpassad. Resultatet blev CBF 600.

Låsningsfria ABS-bromsar
För att göra hojen extra enkel att köra har den utrustats med låsningsfria ABS-bromsar. Jag provocerar dem, försöker tvärnita, men hjulen vägrar att låsa sig och maskinen stannar utan dramatik medan en lätt pulserande känsla märks i handtag och pedal. Tryggt och säkert. Maskinen känns förtroendeingivande att köra både i stan och på landsväg och varken skarpa kurvor eller snabba omkörningar innebär några som helst problem. Den lilla kåpan fungerar som den ska och fjädringen gör sitt jobb.
Instrumenteringen är lättavläst och formgiven för att likna den i en bil så att ovana hojåkare ska kunna känna igen sig. Det innebär rediga och rejäla runda mätare som visar hastighet, varvtal och temperatur på traditionellt analogt vis. Trippmätare och tid presenteras digitalt medan bensinmätare saknas. Andra praktiska finesser är centralstöd och varningsblinkers medan tillbehörskatalogen erbjuder värmehandtag, larm och två olika slags toppboxar, varav den största lätt sväljer ett par hjälmar. Självfallet är hojen utrustad med katalytisk avgasrening.


Naket utförande
Samtidigt med denna modell föddes syskonhojen CBF 600 A som är samma motorcykel men i naket utförande. Den saknar kåpa och centralstöd samt är försedd med andra lampor, blinkers och backspeglar. Ser mer ut som en Hornet (som inte längre tas in i Sverige) och kostar 5 000 kronor mindre.
Med CBF 600 har den japanska tillverkaren lyckats göra en enkel och lagom rolig ekonomimotorcykel. Ett lyxigt budgetbygge för nybörjare och folk som åter blivit sugna på att köra motorcykel. Det räcker långt. Men den som söker en hoj med stark identitet och utmejslad karaktär lär förmodligen inte lockas av Hondan.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
miesta skrev:
2140075 Hornet 600
Tackar för infon, som dock fick det att låta som en småtrist nybörjarhoj, men det lär väll gå och köra fortfort även med en sådan... drygt 90 hk känns rätt okej när man har kört runt på en slö NSR...

Skulle va fint om man kunde prrovköra nån hos en MC-handlare, men det blir nog svårt då jag bara har mellankort...


EDIT: Såg att ditt inlägg handlade om CBF 600A, inte hornet alltså, den hojen såg bra mycket fulare och tråkigare ut än hornet ,tycker jag.
 
Last edited:

sLaYeR1

SHUT YOUR PIEHOLE!!!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Jkpg
Hoj
Honda CB1300 -03
Någon som sett min hoj??

Natten till idag så var det någon/några som inte kunde låta bli min mc...fy fan för sånna som inte kan köpa sina egna grejjer.

Fakta:
Märke: Kawasaki ZX12R -00 Röd
Reg.nr: ROZ 349
Rensad bakdel samt miniskylt

Tacksam för info.
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
sLaYeR1 skrev:
2141795 Natten till idag så var det någon/några som inte kunde låta bli min mc...fy fan för sånna som inte kan köpa sina egna grejjer.

Fakta:
Märke: Kawasaki ZX12R -00 Röd
Reg.nr: ROZ 349
Rensad bakdel samt miniskylt

Tacksam för info.

Ska hålla ögonen öppna. Var hade du den?
hur fräcka får man va.

Trist för dig.
 

sLaYeR1

SHUT YOUR PIEHOLE!!!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Jkpg
Hoj
Honda CB1300 -03
miesta skrev:
2141820 Ska hålla ögonen öppna. Var hade du den?
hur fräcka får man va.

Trist för dig.


Den stod parkerad på innergården till vårt hus...precis utanför grannens fönster.
 

Snatchi

Livet är livsfarligt, ingen har överlevt
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Huskvarna
Hoj
Såld
sLaYeR1 skrev:
2141795 Natten till idag så var det någon/några som inte kunde låta bli min mc...fy fan för sånna som inte kan köpa sina egna grejjer.

Fakta:
Märke: Kawasaki ZX12R -00 Röd
Reg.nr: ROZ 349
Rensad bakdel samt miniskylt

Tacksam för info.


Såna människor skulle man kunna :kulspruta :kulspruta

Ska hålla koll.....
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ställde på hojen idag. Första lilla turen :banana Mekat så mycket i vinter (ny koppling, däck, drivpaket, olja, filter mm) så det var till att smyga och köra en liten "shakedown" och kolla att allt sitter fast och är tätt :D Fanken va kul det är! Nu känner man hur mycket man saknat det!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Bläääää

Satt i bilen på väg hem från stugan, det ligger en blå R6a framför mig, hon kör rätt lugnt, sen på rakan mellan atteviks och statsbibloteket så gasar hon på och kommer säkert upp i 100 knyck, vem står där framme då? De blåa svinen såklart, en polisman ställer sig mitt i vägen, hon bromsar in och blir sen invinkad, stog en bil framför mig så jag stog kvar där en stund, kändes som det likagärna kunde vart jag, så lätt gjort... Hon blev av med körkortet, där va hennes hojsäsong över... (för att inte tala om att få åka buss med allt krångel det innebär, istället för bil...)

EDIT: Ändrade texten, fick i efterhand höra att det va en hon... (såg aldrig ansiktet)
 
Last edited:

sLaYeR1

SHUT YOUR PIEHOLE!!!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Jkpg
Hoj
Honda CB1300 -03
miesta skrev:
2142473 Men som tur är har du försäkring va??


Jodå! visst har jag det, men det kostar ju ändå stålar i självrisk...som jag får stå för.

Någon som vet vad en ZX12R -00 står i för pengar?? Lika bra att börja kolla runt efter en ny...*SUCK*
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
The_Wanderer skrev:
2143233 Jo vi vet vem HON är och hon e väl inte så glad...
Okej, riktigt surt, såg inte ansiktet på henne så jag antog att det va en kille, får be så hemskt mycket om ursäkt ;)

Får ändå tacka för att hon låg framför, hade fått böter annars, men det är ju rena lyxen jämfört med att bli av med kortet :(
 

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
2142663 Bläääää

Satt i bilen på väg hem från stugan, det ligger en blå R6a framför mig, hon kör rätt lugnt, sen på rakan mellan atteviks och statsbibloteket så gasar hon på och kommer säkert upp i 100 knyck, vem står där framme då? De blåa svinen såklart, en polisman ställer sig mitt i vägen, hon bromsar in och blir sen invinkad, stog en bil framför mig så jag stog kvar där en stund, kändes som det likagärna kunde vart jag, så lätt gjort... Hon blev av med körkortet, där va hennes hojsäsong över... (för att inte tala om att få åka buss med allt krångel det innebär, istället för bil...)

EDIT: Ändrade texten, fick i efterhand höra att det va en hon... (såg aldrig ansiktet)
Därför man ALDRIG ska stanna.. Hellre några rader i JP än indraget körkort ;-)
Bara lasta upp den på bakhjulet, då skulle inte ens jag ställa mej framför...

Vem var det? Nån man känner igen?
Hur har jag lyckats? 4 års gatåka varav 2 utan körkort, aldrig haft en hojj som gått över 130 km/h eller vart reggad.... :fyllisar :tuttar :yoparty
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Twice skrev:
2143507 Därför man ALDRIG ska stanna.. Hellre några rader i JP än indraget körkort ;-)
Bara lasta upp den på bakhjulet, då skulle inte ens jag ställa mej framför...

Vem var det? Nån man känner igen?
Hur har jag lyckats? 4 års gatåka varav 2 utan körkort, aldrig haft en hojj som gått över 130 km/h eller vart reggad.... :fyllisar :tuttar :yoparty
Precis, jag hade nog inte klarat av att svälja min manlighet och stanna vid det tillfället...

Att du klarat dig 4 år med cross inne i stan osv säger nog mer om hur outlaw du är än hur lätt det är att köra ifrån farbror haffa... :hihi

En sak förstår jag dock inte, varför har folk sån jäkla respekt för MC-poliser? Dom tuffaste grabbarna med R1a o grejs säger att dom drar polisbilen utan o tveka, men AAALDRIG att dom skulle försöka dra mc-polisen....hallå? Vill inte på nått sett verka stöddig, men jag förstår bara inte hur den sortens hojåkare tänker...
 

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
NSR_Martin skrev:
2143252 Okej, riktigt surt, såg inte ansiktet på henne så jag antog att det va en kille, får be så hemskt mycket om ursäkt ;)

Får ändå tacka för att hon låg framför, hade fått böter annars, men det är ju rena lyxen jämfört med att bli av med kortet :(

De ska vara överallt i år har jag hört. Hur mycket kontroller som helst. De vågar ju sig dock bara ut när det är över 20 grader =) svinen. :huvet
Får dra ifrån dem om det blir nåt liknande. :arsele
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top