Nytt försök: Jönköping

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag åker inte på nån alpentour i år utan troligen inte förrens 2013.... Det finns säkert saker o se i tyskland men det är ett stort jäkla land att köra igenom och vi körde 133mil på 18timmar o 30minuter i ösregn nästan hela tiden och i slutet även i mörker o det gör jag helst inte om... Nästa gång jag åker blir det autozug både ner och hem... så jäkla värt det och jag hoppar inte av i munchen heller utan troligen i villach istället eller i schweitz....

Jag är ju sugen som fasen efter att ha sett bilderna från gänget förra året.

Vet dock inte riktigt var man kan tänkas vilja åka nånstans förutom såklart Top Gear kända Stelviopasset.

Har åkt/bott i dem franska alperna, finns fler sevärda/roliga vägar än Stelvio!

Ja då kan man koncentrera sig på SMC kursande och bankörande i sommar... :D

Samt nån längre tripp inrikes eller över till Finland... tag sig över med färja och köra upp längs med och sen kan man göra pitstop i Haparanda (fritt boende) och så vidare ner tillbaka till Småland... Hmm tåls att tänkas på...

SH Pub/Käk vad säger ni om de och i så fall när ?!
Bara att fylla på så får vi se vad de blir av de...

Deltagare

Micke aka. Rav3n

Jag är ju sugen som fasen efter att ha sett bilderna från gänget förra året.

Vet dock inte riktigt var man kan tänkas vilja åka nånstans förutom såklart Top Gear kända Stelviopasset.

Funderar även på om det finns något alls att se i Tyskland som kan motivera att köra genom det gudsförgjätna landet istället för att ta Autozug.

Efter Jag och en kompis åkte ner till ringen ändrade jag ståndpunkt. Hade bara åkt snabbaste vägen igenom innan, när man valde småvägar var det något helt annat. +bra service och riktigt bra öl! +många fina små städer med bra övernattningsmöjligheter. Sedan är ju frågan hur mycket tid man har på sig, hade ogärna åkt motorväg hela vägen igenom :död

Ja då kan man koncentrera sig på SMC kursande och bankörande i sommar... :D

Samt nån längre tripp inrikes eller över till Finland... tag sig över med färja och köra upp längs med och sen kan man göra pitstop i Haparanda (fritt boende) och så vidare ner tillbaka till Småland... Hmm tåls att tänkas på...

Jag har funderat på att åka den vägen och hälsa på släkt och utforska landet. Gratis boende nästan alla nätter då :) Helsingfors - Tammerfors - uleåborg - (haparanda) - Norsjö alt. Umeå - Säter.
Kanske blir ett alternativ när det inte blir alptur..

SH Pub/Käk vad säger ni om de och i så fall när ?!
Bara att fylla på så får vi se vad de blir av de...

Deltagare

Micke aka. Rav3n
zuperbulle aka. Johan

Last edited:
Mycket snack om SMC, kanon. Hoppas ni lägger ner lika mkt tid på slangskolan.

Jag har funderat på att åka den vägen och hälsa på släkt och utforska landet. Gratis boende nästan alla nätter då :) Helsingfors - Tammerfors - uleåborg - (haparanda) - Norsjö alt. Umeå - Säter.
Kanske blir ett alternativ när det inte blir alptur..

Tycker jag vi ska se över i alla fall om de hinns med i Sommar... :tummenupp

DSCN0414.jpgFyra timmars hoj körning idag, visserligen med 2 hjul för mycket.
Men det var kul det med :)

Last edited:
Efter Jag och en kompis åkte ner till ringen ändrade jag ståndpunkt. Hade bara åkt snabbaste vägen igenom innan, när man valde småvägar var det något helt annat. +bra service och riktigt bra öl! +många fina små städer med bra övernattningsmöjligheter. Sedan är ju frågan hur mycket tid man har på sig, hade ogärna åkt motorväg hela vägen igenom :död

Ja nån slags roadtrip vill jag iaf ut på men jag kikade igår och min semester är planerad i Juni :(

Hade kanske gärna haft lite mer sommar innan men vi får väl se hur det blir.
Som sagt finns där bara något att se i Tyskland så kan jag leva med att spara pengarna som Autozug ändå kostar.

133 mil x0.6 x15 = 1197kr + en hotellnatt så är du uppe i 2000kr. Ska du sen räkna med slitage osv så är det billigare att ta tåget än hojen. Sen kan man väl fråga sig om man verkligen ligger på en förbrukning på 0.6 på autobahn.. det kanske är nämre litern istället. Då blir det ju helt andra siffror.. Men det kan ju Goffen o övriga som var på resan svara på.

Jag hade iaf alla dagar i veckan tagit tåget. Fy fan för att sitta 150 mil i ren transport på en mc.. (säger han som ska cykla 210 mil på 7-9 dagar) :)

Tack vare konstant jättetråkig körning i 130 km/h kom jag 30 mil på en tank vilket ger strax under 0,6 l/mil men du har helt rätt Mavve och vi räknade likadant att det går på ett ut kostnadsmässigt med tåg kontra köra. Nästa gång vill jag åka tåg så mycket som möjligt. Transportsträckor suger hårt!

Norra Tyskland är rätt platt och trist. Södra och västra Tyskland, Moseldalen, Nürburgring mm är riktigt najs.

Om nån vill åka långt på roliga svenska vägar kan jag rita en karta ända till Dalarna på minst hyfsade och stundtals fantastiska vägar

Till mässan på torsdag:

bil från Vaggeryd:
The Kid
Goffen
Jocke
Twospot (endast returresan)

Bil från Jkpg (samling hos K-Man vid 8-8.30):
K-Man
Rav3n
Goffe

finns alltså plats för fler från Jkpg

SH-pub/käk:
Rav3n
Zuperbulle
K-Man

Last edited:
Jag vill också äta och dricka öl. Behöver leta mig ut ur mitt kyffe på berget.

SH-pub/käk:
Rav3n
Zuperbulle
K-Man
Madass_

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...