Nytt bygge-PROBLEM!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Hallå!
Sitter och knåpar ihop en dator med en sata-disk, har aldrig hållt på med såna så min fråga är: Hur får jag bios att boota från disken? Den hittar ingen disk när jag försöker installera W2K?

formatera den först med partionmagic
(starta windows med en annan disk :)

tryck f6 när den blå rutan i windows installation kommer upp så du kan lägga till extra driverutiner. du måste nog ha driver till din sata controller.. windows 2000 har nog inga såna från börja..

Sen lägger du sata controller driver rutinerna på floppy.
Och installerar dom, så borde den hitta controllern.

Nr:18 skrev:
Hallå!
Sitter och knåpar ihop en dator med en sata-disk, har aldrig hållt på med såna så min fråga är: Hur får jag bios att boota från disken? Den hittar ingen disk när jag försöker installera W2K?

Vänta nu ett tag, börja först med att gå in i BIOS och "aktivera" SATA, kan vara så enkelt om du har tur, annars är det nog F6 som gäller med windows skivan

Borde va från default eftersom det är ny dator. Men kolla iallafall

Installera Windows XP annars, större chans att din sata controller drivrutiner laddas under installationen.

Har aktiverat sata i bios, håller på att tillverka en diskett från en nerladdad skiva med Maxblast 3. Återkommer när jag testat.

Gjorde en diskett med raiddrivisar, men fick ett felmeddelande under tiden den installerade raiddrivrutinerna :huvet

Fler idéer?

Problemet löst efter konsultation av Asus hemsida. Det var andra raiddrivisar som behövdes :banana

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back