Nytt bromsok.....

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
När jag körde på knutstorp i helgen så fick jag lära mig att mitt ok inte riktigt orkade med bankörning trots mitt lugna tempo och du funderar jag självklart på om man inte skulle skaffa ett annat med bättre känsla som inte blir överhettat.

Någon som har bra förslag på var man kan hitta detta till en vettig peng och vilka ok som e riktigt bra?

Börja med att byt bromsvätskan till en med högre kokpunkt innan du gör något dyrt.

Freppa skrev:
Börja med att byt bromsvätskan till en med högre kokpunkt innan du gör något dyrt.

Ok, men redan innan detta tyckte jag känslan var lite sådär...... så om det inte är alltför dyrt så vill jag nog byta i alla fall..... behöver man byta skiva också eller den duger?

Har du bytt till stålompsunna slangar?
Har hört att det ska vara bra för att slippa fäjdning/flex.

Åmotar´n skrev:
Vad har Du för ok nu,till att börja med?Cross/enduro eller motard?
Det är ett supermotard ok och skiva, se bilden.... vet ej vad det är för slangar som sitter på men ni som tävlar har väl inte orginal....eller? Det är inte dåligt men jag hade tidigare en Fireblade 00a som hade riktigt grymma nissin bromsar och jag vill ha något liknande... typ

Bifogat

• IM000253a.JPG
    IM000253a.JPG
    64.8 KB · Visningar: 163
Helgon26 skrev:
Det är ett supermotard ok och skiva, se bilden.... vet ej vad det är för slangar som sitter på men ni som tävlar har väl inte orginal....eller? Det är inte dåligt men jag hade tidigare en Fireblade 00a som hade riktigt grymma nissin bromsar och jag vill ha något liknande... typ
Det där oket är bra. (punkt) ((stavingsedit av moderator))

Byt bromsvätska å prova igen, eventuellt rengör då du lix byter. Det ska INTE överhettas normalt sett. Det ska bromsa bättre än din fireblade dessutom. (jag har åkt med samma på min husa samt på några KTM)

Angående slangar har jag kört orginal hela tiden, men på hondan äre stålomspunnet som standard.

Last edited by a moderator:
Vad sitter det för bromspump? Enduro bromspumpen som sitter orginal är nog lite klen, den är ju till ett mindre bromsok. Om det inte är bytt till en större redan.
Jag är själv på jakt efter en ny bromspump till mitt motard kitt.

Last edited:
Som Olof säger så är det där oket bra. Jag antar att du körde i Rookieklassen och då räcker det där till din körning.
Men det du behöver göra är att som andra säger, byta bromsvätskan och montera racingklossar.
Orginal duger inte ens till 10 minuters stoppieträning.
Jag körde med Carbone Lorraines c43 klossar. Rockar fett.
Byta pump och slang behövs inte.

Lelles har ett kit med skiva + ok för strax under 5papp. Jag kör på det, och en kompis med 525 kör på det. Fint bett. Jag har inte hunnit testa på bana än, men vad jag hört ska den funka mycket bra.

Olof Eriksson skrev:
Det där oket är bra. (pungt)

Byt bromsvätska å prova igen, eventuellt rengör då du lix byter. Det ska INTE överhettas normalt sett. Det ska bromsa bättre än din fireblade dessutom. (jag har åkt med samma på min husa samt på några KTM)

Angående slangar har jag kört orginal hela tiden, men på hondan äre stålomspunnet som standard.

??? eh nej så bra är det inte, det biter bra men saknar den sista känslan... Har du kört mycket bana och tävlat med Bladens bromsar?? Även om jag e rockie på motard så har jag tävlat en del på plastraketer och vet om en broms e bra eller inte(pungt) När det vibrerar i styret och låter som om hela skiten ska gå sönder så e d nog något som e fel.....

Helgon26 skrev:
??? eh nej så bra är det inte, det biter bra men saknar den sista känslan... Har du kört mycket bana och tävlat med Bladens bromsar?? Även om jag e rockie på motard så har jag tävlat en del på plastraketer och vet om en broms e bra eller inte(pungt) När det vibrerar i styret och låter som om hela skiten ska gå sönder så e d nog något som e fel.....

Okay jag ska inte säga emot dig. Jag har bromsat mycket med olika hojjar och olika bromsar och jag tycker då att det som satt på husan tog riktigt bra, och det var precis ett sånt där fast på en helgjuten skiva. Eventuellt som nån sa tidigare att du byter bromspump, det kan göra ganska stor skillnad.

Förövrigt har jesseboy här på forumet haft mycke problem med sitt ANDRA sånna där ok. Det första han hade (likadant ok på en 520) funkade kanonbra och han fick välja det eller ISR 6kolvs (som sitter på min cykel) men valde det där istället te 540n. Han bytte olja och belägg och sen dess har jag inte hört några klagomål från honom.

Och som du säger, låter som om något är fel, sök upp felet istället för att byta ut dyra grejjer.

Olof Eriksson skrev:
Okay jag ska inte säga emot dig. Jag har bromsat mycket med olika hojjar och olika bromsar och jag tycker då att det som satt på husan tog riktigt bra, och det var precis ett sånt där fast på en helgjuten skiva. Eventuellt som nån sa tidigare att du byter bromspump, det kan göra ganska stor skillnad.

Förövrigt har jesseboy här på forumet haft mycke problem med sitt ANDRA sånna där ok. Det första han hade (likadant ok på en 520) funkade kanonbra och han fick välja det eller ISR 6kolvs (som sitter på min cykel) men valde det där istället te 540n. Han bytte olja och belägg och sen dess har jag inte hört några klagomål från honom.

Och som du säger, låter som om något är fel, sök upp felet istället för att byta ut dyra grejjer.

ja jag får testa med olja och belägg och kolla om jag har för liten bromspump och se om det blir bättre, dock borde det ju ändå finns lite tips på riktigt bra ok typ Nissin, Brembo mfl och kanske få lite hum om vad det skulle kosta att byta om JAG inte tycker det blir tillräckligt bra.

Vet att flera har klagat lite på wave skivorna men det har mest gällt att de sliter klossar nått väldigt.
De har bytt till den helgjutna skivan istället.
Själva oket duger till VM tempo så det är inte felet så länge det är felfritt.

Helgon26 skrev:
ja jag får testa med olja och belägg och kolla om jag har för liten bromspump och se om det blir bättre, dock borde det ju ändå finns lite tips på riktigt bra ok typ Nissin, Brembo mfl och kanske få lite hum om vad det skulle kosta att byta om JAG inte tycker det blir tillräckligt bra.

Det kommer kosta en hel del pengar å byta ut det oket mot ett Nissin eller Brembo som är märkbart bättre. Dessa tillverkare säljer en väldigt stor mängd ok av olika beskaffenhet där vissa är bra å andra jäkligt bra ... med pris där efter.

Har ett komplett Beringer system på min Verte nu och det e betydligt bättre än någon Blade jag någonsin testat så det låter som att något inte står riktigt rätt till med din broms ...

Ska erkänna att jag ej kört med waveskiva så jag vet inte hur den ev. påverkar det hela. Beringer själva har ju en annan "hel" skiva i sina kit istället för Brakings waveskiva som sitter på din hoj.

420 skrev:
Som Olof säger så är det där oket bra. Jag antar att du körde i Rookieklassen och då räcker det där till din körning.
Men det du behöver göra är att som andra säger, byta bromsvätskan och montera racingklossar.
Orginal duger inte ens till 10 minuters stoppieträning.
Jag körde med Carbone Lorraines c43 klossar. Rockar fett.
Byta pump och slang behövs inte.
var få man tag på dom beläggen då? o vad ska man köra med för bromsvätska?

Kostnaden lär springa iväg en hel del ytterligare om du vill byta till Brembook tex. då de oken har en betydligt större inre volym ... detta leder till att pumpen lär behöva bytas till en större/bättre för å kunna utnyttja det nya oket på ett bra sätt. Sedan lär det tillkomma en adapter för å få dit det hela då Brembo ej har gatok som passar den gaffeln rakt av mig veterligen.

Har inte pillat så mycket med Nissin men gisar att det samma gäller för deras ok osv.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick