Nytt batteri?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Hejsan bullen jag har ett problem..

har bestämt mig för att kicka igång min gamle best igen, ombyggnationen är nästan klar (tog bara +3år :rolleyes: ), iallafall.. mitt gamla batteri är ju helt slut och då det väger BLY tänkte jag att tekniken måste väl ha gjort framsteg även inom detta fält, finns det inga nya, slimmade, lätta batterier man kan köpa?

hojjen är i grund en VTR firestorm ´97a, förutom reservdelsnummret är batteriet i princip helt omärkt men jag skulle tippa på att det ger en 10-12V och kanske 5A ut?

nån som har koll på hur det ser ut på batterimarknaden och om det finns några bra substitut?

Originalet är säkert på 12Ah och garanterat ett YTX som pallar höga startströmmar.

Skall du spara vikt är ett Yasa YTX batteri på halva storleken smartast - glöm alla billiga om du skall använda mindre accar.

12V och runt 6-7Ah lär funka fint.

Det finns ett sätt att komma mycket billigt undan och det är att använda biltemas kapslade blyaccar , inte mc batterierna - dom har taskiga högströmsegenskaper som en twin kräver.

Ett sånt på 6-7 amp fungerar också utmärkt men dom har lite sämre vikt/kapacitets förhållande - men till priset av 20% - så det kan ju vara värt det.

Kolla Biltemas SMG/Gel-batterier. Bra priser och har funkat klockrent för mig iaf, även om jag har en R4. Mät ditt batteri bara, å kolla upp vilket som är närmast i storlek. Eller så kollar du Touringbutiken, www.touring.se, dom har modellsökning å mått på alla batterier :tummenupp

toppen tips grappar, keep em coming :tummenupp

har inga direkta krav på att batteriet ska vara så billigt som möjligt, sätter vikt, storlek och funkion först.
ska kolla upp dom ni nämnt. :)

förresten.. batteriet skall monteras liggande, då bör man undvika flytande batterier antar jag?

Japp, köp GEL-batteri istället så kan du placera det upp och ner om du vill.

Jag kan rekommendera Shin-Yo's GEL-batterier. Är inne på 4:e säsongen nu med ett sådant till SP-1:an utan några som helst problem. Bl.a. Touringbutiken säljer dessa. (Kostar 798kr där - tror jag gav ett par hundra kr mindre då jag köpte mitt).

Batteridata från Yuasa:

Firestorm 97-00: YTX12-BS 12V/10Ah
Mått: 150mm x 87mm x 130mm (CCA 180)

Firestorm 01-07: YTZ12S 12v/11Ah
150mm x 87mm x 110mm (CCA 210)
(Denna modell sitter även som standard på SP-1/2)

Bägge modellerna passar dock samtliga årsmodeller av Firestorm samt SP-1/2, även om det blir något trängre med det större batteriet i SP-1/2.

Bifogat

• VTR_batteri.JPG
    VTR_batteri.JPG
    32.6 KB · Visningar: 82
toppen då ska det införskaffas ett sådant :)

hur är vikten jämfört med originalbatteriet? tyngre, lättare?

Vikten är direkt proportionell mot storleken (bly är tungt), så är du primärt ute efter låg vikt så bör du nog köpa ett till storleken mindre batteri.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN