Nytt batteri

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
BMW R1200 GS -08
Har köpt ett nytt batteri då det gamla va helt slut, tog ingen laddning överhuvudtaget. Så till min fråga, vad ska man fylla det nya batteriet med? E d destillerat vatten som gäller? Har för mej att man ska fylla på syra första gången, men efter en snabb koll hos både micro och biltema så säljer ingen av dom syra, bara dest. vatten... Så, enlighten me!

Mvh

Ja, det är syra som ska hällas i, men jag tror att man som privatperson inte får köpa och hantera sådan syra (längre?), så du får nog åka till nån som kan batterier för att få det fyllt.

Har köpt ett nytt batteri då det gamla va helt slut, tog ingen laddning överhuvudtaget. Så till min fråga, vad ska man fylla det nya batteriet med? E d destillerat vatten som gäller? Har för mej att man ska fylla på syra första gången, men efter en snabb koll hos både micro och biltema så säljer ingen av dom syra, bara dest. vatten... Så, enlighten me!

Mvh

Tjena!

Batteriet ska fyllas med syra och det är något affären/verkstaden ska göra där du köpte batteriet!
Är Batteriet slutet eller med "korkar"? Är det ett slutet så har du fått med syra bredvid. Annars måste du besöka en verkstad så dom får fylla.

Hälsningar
Stefan

Är det här nå nytt påhitt??
Har då aldrig hört att man ska fylla på med syra..
I med batterivatten och ladda bara.

Pratade med Svenska Batterilagret preics, och han sa att man enligt lag inte får sälja batterisyra i sverige, det måste fyllas på av en verkstad/återförsäljare som har utbildning och tillstånd. Tyvärr jobbade han bara extra, så han vågade inte fylla batteriet åt mej, ska höra av mej på månda igen, för då jobbar ägaren... Verkade som att denna lagen kommit ganska nyligen... Jaja, d e inge direkt brådska...

Är det här nå nytt påhitt??
Har då aldrig hört att man ska fylla på med syra..
I med batterivatten och ladda bara.

Första gången du fyller ett batteri så måste det vara en syra/destilerat vatten blandning, annars fungerar inte batteriet...
Dom flesta Mc batterier kommer torrladdade till butiken och sedan vid försäljning så fylls dom med syra. På det viset aktiverar du batteriet.
Det här är något som du som konsument aldrig märker av, dock fyller man bara i syra första gången när batteriet är nytt.
Anledningen att man bara fyller syra första gången är att syran försvinner inte med tiden som "vattnet" gör, därav efterfyller man Destilerat vatten och ej syra.

Hälsningar
Stefan

Ett nytt batteri är torrladdat.Du eller butiken fyller på syra sedan ska
batteriet stå i 2-3 timmar. Laddas därefter med en batteriladdare 3-4 timmar
för bästa livslängd och hållbarhet.
Touringbutiken säljer torrladdade batterier, men var får man tag på
batterisyra:huvet
Jag har frågat dem men inte fått något svar.

Ett nytt batteri är torrladdat.Du eller butiken fyller på syra sedan ska
batteriet stå i 2-3 timmar. Laddas därefter med en batteriladdare 3-4 timmar
för bästa livslängd och hållbarhet.
Touringbutiken säljer torrladdade batterier, men var får man tag på
batterisyra:huvet
Jag har frågat dem men inte fått något svar.

Du tar med batteriet till ett ställe som säljer batterier och ber dom fylla på. Kolla mitt tidigare inlägg, det är inte tillåtet att sälja sånt till privatpersoner längre...

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa