Nytt batteri till Speed Triple

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Tjena!
Behöver nytt batteri till hojen och vid koll med märkesåterförsäljare fick jag pris på 1385 :- !!!

Biltema har ett som jag tror passar måttmässigt, men då får jag gå ner från 14 till 9 Ah. Kan man göra ett så stort hopp nedåt i "kraft" i batteriet ???:va

Jo, Biltema tar runt 300 spänn för sitt batteri...:tummenupp

Kan det bli dyrt att köpa billigt, eller finns det andra förslag på inköpsställen för batterier...???

Jag kör med Billtema batteri. Dock något större än orginalet i höjd. Funkar alldels utmärkt. Dock köpte jag ett Gel först som visade sig vara kass.:mad:
Fick köpa ett nytt denna gång mörkgrått syra, hadde ju givetvis tappat kvittot.

Jag kör med Billtema batteri. Dock något större än orginalet i höjd. Funkar alldels utmärkt. Dock köpte jag ett Gel först som visade sig vara kass.:mad:
Fick köpa ett nytt denna gång mörkgrått syra, hadde ju givetvis tappat kvittot.

Tack för svaret! Undrar bara om du gick ner i Ah, eller om du tog ett större/högre för att bibehålla antalet Ah runt 14??? Såg att det fanns 14Ah hos Biltema, men då var de större/högre än original.

Sen verkade den plastremsa som ligger över och håller fast batteriet vara ganska tight... Har du struntat i den, eller funkade den ändå???

Tror jag har 12ah. Tog ett vanligt bunt band och drog igenom "innerskärmen". Har även vadderat lite runt men det är nog överkurs.
Kolla bara så du inte behöver ladda batteriet först. Kan hända att dom stått ett tag.

Tror jag har 12ah. Tog ett vanligt bunt band och drog igenom "innerskärmen". Har även vadderat lite runt men det är nog överkurs.
Kolla bara så du inte behöver ladda batteriet först. Kan hända att dom stått ett tag.

:tummenupp Kanon! Tack för hjälpen! Nu har det faktiskt funkat ett tag igen. Flera starter under flera dagar, utan att "svikta" det minsta i kraft. Batteriet kanske liksom kommer igång vart efter, efter stilleståndet under vintern. :confused:
Skall testa ett tag till, men annars får det bli ett batteri från Biltema och en hemmasnickrad variant av hållare!

När batteriet inte orkar på Speed Triple (har en -07), blir det då så att den snurrar tre varv för att sedan på fjärde varvet tappa greppet och snurra utan motstånd en gång (låter som den varvar upp/ur iom förlorat motstånd)??

Har problemet, misstänker att det kan vara dåligt med kräm i batteriet? Har nu laddat det några timmar men fick trots det samma problem ytterligare en gång (funkade dock bra sen efter det.. ).

Tacksam för svar.

edit: Efter ytterligare två dagars underhållsladdning så funkar det nu klockrent, Triumph Center sa att startmotorn blir kastad ur sitt grepp för att den inte skall brännas när batteriet inte har tillräcklig kräm

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...