nytt batteri, dyrt lr billigt???

sanna_84

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
örebro
Hoj
Honda hornet 900 -02
Hej!!

ska bytta batteri på min honda hornet -02 och jag undrar om det är okey att sätta in ett billigt batteri från biltema typ eller bör man lägga ut mer pengar och köpa ett orginal batteri från typ en honda leverantör???

och om man köper ett billigt batteri kan det göra någon skada på hojen lr nåt sånt????:confused:

lite ny på sånt här som ni kanske förstår....:tungan
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det funkar alldeles utmärkt.

Hojen tar ingen skada men batteriet KAN ha kortare livslängd än ett märkesbatteri men det kan hålla flera år ändå!
Men köp i vår när det är dax om du inte måste ha ett nu!
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej
Jag skulle inte tveka en sekund att köra med Biltema batteri.Hade ett sånt i min förra hoj.Körde med det i två år och sålde sedan hojen.Vet att samma batteri fortfarande fungerar.Ett tips är att köpa GEL eller AGM batteri.Dom gamla med syra är lite stenålder och man måste hålla koll på vätskenivån.
Det är bara att mäta storleken på ditt original batteri och hitta ett som är på lika.Kolla även hur många Ah ditt original batteri är på.Om det inte finns något som är lika så ta ett som har något fler Ah än originalet.Lite länkar till Biltemas batterier: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105080 och http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=105133
Fredrik
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
köpte ett biltemabatteri till min systers hornet och det funkar väl bra ännu (har bara behövt ladda upp det en gång hittills och då hade hojen bara stått stilla i ca en 1 1/2 vecka), spara dock kvittot då dom lämnar 2 års garanti ifall det skulle hända ngt med batteriet, vad jag har förstått så kan det vara ett litet lotteri med b-temabatterier, har man tur så kan man köpa ett som håller riktigt bra men man kan även ha oflyt å få ett som inte är fullt så bra som att det t ex inte svarar på laddning etc, har hänt mig 2 ggr nu på ett år,då är det ett bilbatteri och ett mindre batteri till våran 4-hjuling vi pratar om, det kan vara rätt så tradigt om man råkar få tag på ett kasst då det är lite meck att ta ur å sätta i det samt att man har några mil till biltema när man ska byta ut det, men jag hade nog chansat för det är trots allt BILLIGT:D
 
Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Fultemas GEL fungerar kanon. Det som nämts ovan är också sant, men även ett batteri från den lokala hondadealern kan få kräksjuka och ge upp efter två år.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Kan säga att jag har knäckt 2 fina originalbatterier från honda....sedan bytte jag till biltemas gel-batterier och det fungerar tillochmed bättre....det dog inte av att vinterförvaras utan laddning som originalen gjorde:tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Kolla också + och - polens placeringar, då biltema ofta ha två batterier av samma storlek men med omkastade poler (och kablarna i fordonet brukar ofta inte räcka för att vända på batteriet)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har kört med Biltema i flera år, och det har alltid funkat perfekt! Det enda jag har att klaga på är att dom inte tål att bli slängda i backen i farter över 100 :rolleyes:
Jag fick köpa ett gel-batteri till R1'an, för att det ligger ner i den, och det tål inte SMF-batterierna, och då råkade jag på en dålig batch. Batterierna höll inte spänningen, och orkade inget, men efter att ha bytt det så funkar det klockrent :tummenupp
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag köpte Honda original gel (underhållsfri) batteri ganska nyligen till min baby! Håller sådär 5-7 år utan att behöva krångla med den! :)

Dom på Honda sa till och med att jag inte behöver ta ut den och ladda under vintern! :va Vet inte, får se om det håller! :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För er som undrar vad ni ska ha för batteri så har duells.se en utmärkt lista på sin sida, som rekomenderar rätt Yuasa batteri till din modell, gå in och titta på det batteriet i nästa lista så står alla måtten på batteriet där.

Ta det batteri som är NÄRMAST MINDRE om det inte finns exakt (kolla även så att det är samma antal Ah) för annars finns det risk att det inte passar i batterihållaren.

Biltemas batteri med rätt antal AH var något mindre på ena ledden för mig, dom andra två måtten var exakt.
Om batteriet glappar lite kan man alltid kila fast det med en bit plast eller något.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top