nytt bakdäck????

mj00dmixer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
2008 KTM 690 Enduro
behöver hjälp med lite däckval till min 690. vill ha et däck som inte slits så jävla snabbt som mitt battlax gjorde... 200 mil och nu är det nästan slut:näsblod skall beställa ifrån www.mcdackonline.com och vill ha ett däck som kan ge mig lite skön åkning i sommar... men det behöver ju inte vara ett stenhårt däck, får gärna passa till motard åkning. tack för svar

verkar vara ett sjyst däck körde på det när jag tog kortet...
va ju också det dyraste.. av dom alla men vad står CT för????

jag skulle nog oxå säga road. det verkr va rätt bra.. dock e michelinarna breda.. men det bör ju inte va nån problem med en 690. funderar själv på om man skulle försöka klämma in ett i min sving.

jag skulle nog oxå säga road. det verkr va rätt bra.. dock e michelinarna breda.. men det bör ju inte va nån problem med en 690. funderar själv på om man skulle försöka klämma in ett i min sving.

ska du ha ett Road på 525:an??? Kör inte du "aktivt" å behöver lite mjukare.,,:D

ska du ha ett Road på 525:an??? Kör inte du "aktivt" å behöver lite mjukare.,,:D

hehe.. jodå mjukt e ju inte fel. men e inte så sugen på o byta däck efter 100 mil. går o köra "inspirerat" med pirelli diablo oxå.. dock värdelöst om man kör lite konbana eller liknade.

hehe.. jodå mjukt e ju inte fel. men e inte så sugen på o byta däck efter 100 mil. går o köra "inspirerat" med pirelli diablo oxå.. dock värdelöst om man kör lite konbana eller liknade.

Jag har kört på Åland med pilot road 2ct. Jag rekommenderar det inte.

Jag är inte en snabb förare. Jag är en nybörjare. Men jag vill hävda att man inte kan köra särskillt mycket fortare än vad jag gjorde med dom däcken då jag ofta hade släpp i kurvorna. Visserligen ganska snälla släpp men iaf.

Visserligen så ser däcken nästan nya ut efter ett par dagars körning på den banan så dom är hållbara.

Men det är ju inte fullt så kul att köra bana och inte ha sig själv som begränsning utan matrialet begränsar körningen.

Men för gata är dom kanon! Ett grymt våtgrepp och tillräkligt för att köra riktigt fort på kurviga vägar. Men för nån form av bankörning är dom inte så roliga.

/Lucky9

Metzeler roadtec z6, det har jag haft i typ 400 mil, minst.

Funkar att köra inspirerat med men skitkasst våtgrepp, enligt mig.

Släpper iofs hipp som happ om man kör inspirerat men det är ju bara roligt. :tummenupp

Jag har kört på Åland med pilot road 2ct. Jag rekommenderar det inte.

Jag är inte en snabb förare. Jag är en nybörjare. Men jag vill hävda att man inte kan köra särskillt mycket fortare än vad jag gjorde med dom däcken då jag ofta hade släpp i kurvorna. Visserligen ganska snälla släpp men iaf.

Visserligen så ser däcken nästan nya ut efter ett par dagars körning på den banan så dom är hållbara.

Men det är ju inte fullt så kul att köra bana och inte ha sig själv som begränsning utan matrialet begränsar körningen.

Men för gata är dom kanon! Ett grymt våtgrepp och tillräkligt för att köra riktigt fort på kurviga vägar. Men för nån form av bankörning är dom inte så roliga.

/Lucky9
Vad det någon som åkte med "Pilot Power" på Åland? Hur fungerar det däcket på en gocartbana?

/Roger

ja ja nu så har jag iaf beställlt ett pilot road 2ct och tror att jag blir nöjd sålänge som det håller mer än 200 mil...:confused: 1850kr rena klippet...:näsblod

Vad det någon som åkte med "Pilot Power" på Åland? Hur fungerar det däcket på en gocartbana?

/Roger
Har kört en hel del på gokartbanor (även på Åland) med pilot power. Bra grepp ända tills det släpper, för då släpper dom med besked. Har iof aldrig provat några andra rena gatdäck än dessa dumt nog. :näsblod Trodde det min kassa körteknik som gjorde att jag vurpade hela tiden men nu när jag testat andra däck på TTR:n (18/21"-däck) så har jag inte vurpat alls även fast jag pressat minst lika hårt som förrut. Det som gör att dom senare däcken är bättre är att dom släpper snällt och mjuk... går "alltid" att räta tillbaks så man håller sig på hjulen om det släpper lite grann.

I fall du undrar vad det är för märke på dom senare däcken så är det Avon. Verkar inte vara många som gillar Avon av nån anledning (:va ) men jag tycker dom är hur bra som helst förrutom på blött där det blir som såpa.

Jag håller med supermoppe, Pilot Power håller i bra tills dom släpper. Men jag tycker den gränsen ligger högt, man kan köra fort innan man har passerat gränsen för däcket.
Pilot Power är det perfekta däcket om man kör gata med inslag av bana. Kör man bara gata som jag uppfattade att trådstartaren gör så borde Pilot Road vara bättre. Det är inte många som lyckas överhetta varken Power eller Road på gata...
Power funkar bra på bana när det är lite kyligare. Är det en varm sommardag så kan man lika gärna skita i det om man pressar hårt, det släpper brutalt! Kostigt nog verkar de även funka bättre på vissa beläggningar. På Gotland Ring tex så upplever jag att det är bättre fäste i Power än i Supercorsa och liknande trots att Supercorsa knäcker det mesta annars. En annan positiv sak var att Power knappt slets något medans Supercorsa fullkomligt rann av fälgen... Det är dock erfarenhet från sporthojar.
Övriga däck jag har provat som har varit i klassen sportdäck har aldrig haft ett lika bra paket som Pilot Power och supercorsa där corsa är det mer bananpassade. Metzeler hade motsvarande greppegenskaper men de försvann fortare än man kunde säga skitfort. Bridgestone har jag aldrig varit nöjd med men det är många år sedan jag provade nu. Dunlop upplever jag som snorhalkiga när de är kalla eller på blött underlag, bra grepp dock när de är varma. Tråkigt nog så är ju däcken kalla en stor del av gatåkat...
Med de mer raceanpassade däcken (typ Pilot Race) förutom Supercorsa/Rennsport så tycker jag att de funkar dåligt på gata pga egenskaperna vid kalla däck och regn som man trots allt råkar ut för då och då.

Med de mer raceanpassade däcken (typ Pilot Race) förutom Supercorsa/Rennsport så tycker jag att de funkar dåligt på gata pga egenskaperna vid kalla däck och regn som man trots allt råkar ut för då och då.

Hade ett Rennsport och ett Supercorsa (är väl samma däck i princip? :va) bak i somras, funkar kanon för gatåka och funkade första tio minuterna på gocartbanan. Sen överhettar de och så är det kokt. I alla fall på Åland där det är så grov asfalt och de värms upp så fort.

OnT: Du får helt enkelt kompromissa, man äter bakdäck med en storstånka, jag är inne på mitt sjätte på 1200 mil men då har jag satt grepp före livslängd vid varje däcksbyte utom det sista nu för det ska hålla tills vintern är slut (Michelin Anakee) och det är nog inte direkt lämpat för gocartbanan. ;)

För inspirerad körning med livslängd på 2 - 400 mil skulle jag satsa på Pilot Power eller Sportec M3. För inspirerad körning samt banåkning, Supercorsa/Racetec eller varför inte Michelin SuperMoto-slicks. Jag körde gata med mina SuperMoto och de höll nästan 200 mil (bak, men då jävlar var corden framme), fram håller än (400 mil and counting) och ja, jag har kört i snö med det! ;)

Är det mer livslängd du är ute efter så satsa på t.ex. Pilot Road 2CT eller Metzeler Roadtec Z6.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back