Nytt bakdäck. Vad ska man välja?

Jag har precis skaffat en CBR 600 -93 som har en sliten baksula men jag har varit ute ur hojsvängen ett bra tag så jag har inget grepp på vilka sportdäck som man ska inköpa. Någon som kan komma med tips? Det är en 160 sula som sitter på. Jag kör ganska aktivt men ingen bana. Ett mellanting hade varit det bästa. Kan jag få ur 600-700 mil ur däcket så är jag nöjd.

Fyll på med tips och anledning till varför just det däcket är bra så blir jag jätteglad:tummenupp Priset får gärna hålla sig till ca 1500 kr.

Jag fick mitt Metzler Sportec M3 däck från mcdackonline.com igår.
Beställde i torsdags.. fick det på måndagen 0900 ringde brevbäraren på dörren... bara att skriva på :tummenupp
Kostade 1500kr ink frakt om ja inte minns fel.
Hade ett likadant innan och har kört duktigt med bana och landsväg med det.. höll hela förra säsongen och nu var det slut :yoparty

Jag hänger på lite här.. Någon som har erfarenhet av Pilot Sport?

Satte på ett sånt på min jonne i går.
Har aldrig provat det förut..
Känns som klister i backen. Grymt grepp!!
Däremot förväntar jag mig inte mer än dryg 300 mil av det.

Pilot Sport slutade väl tillverkas för typ 3 år sedan!
Va inte dumsnåla nu...köp bra däck så slipper ni slita ut skinnställ och hjälm i onödan...är det inte farligt nog att köra hoj :fakta

Fel!
Det är ett däck som fortfarande marknadsförs av Michelin.
Däremot är det inget touring däck vad jag förstått.

Har lite erfareneheter som jag kan dela med mig av.
Road ( inte 2CT) funkar utomordentligt till de flesta vardagspiloter.
Bra livslängd!!
Power 2 CT, har inte härt någon som kommit mer än 500 mil på ett sånt.

Power, samma här, max 500 - 550 mil på ett däck

Qualifier: näst sista jag hade på min 999:a räckte runt 450 mil, bra däck med trevligt grepp, men lite tunnt på vått underlag.

Road 2CT: hann jag aldrig köra slut på, men gjorde en 100 mil med rätt inspirerad körning, sido komponenten lär enligt uppgift vara samma som traditionella power.
Bra grepp.. .
Ett däck med lite "flackare" profil. men funkar bra att svänga med.
Även det ett däck som funkar för majoriteten av alla vardags piloter.
Livslängden sägs ligga runt 800 mil. ( Vet inte om det stämmer )
Bra våt egenskaper,
Det har visserligen de flesta Michelin däcken!

Sen lär nya Bridgestone vara okej..
Vann visst nåt tyskt test för Sport touring däck nyligen.

Det var mina lekmannamässiga erfarenheter..

Last edited:
Pirelli Diablo

Tycker istället du skall välja Pirelli Diablo då det är ett däck med både djävulusiskt grepp och livslängd.

Funkar mkt bra på bana samtidigt som du får ut minst 6-700 mil på det bak.
Skulle jämföra greppet med Sportec m1 som dock slits ner på ca 400 mil.

Roadtec är ett hårdare touringdäck som bara bör användas på lok:gnissla

Tycker istället du skall välja Pirelli Diablo då det är ett däck med både djävulusiskt grepp och livslängd.

Har du Diablo Strada eller vanliga Diablo?

Vad jag har förstått är Pirelli Diablo Strada och Metzeler Roadtec Z6 egentligen samma däck med marginellt annorlunda mönster och annat tryck på däcksidorna.
Har själv kört med Z6 på mina två senaste hojar och är grymt nöjd. (Samma livslängd, bättre känsla än Pilot Road, jag hade tidigare).
Metzeler rekommenderar att Z6:an monteras i par både bak och fram eftersom bakdäcket inte har något mönster på mitten och behöver framdäckets hjälp att skyffla undan vatten vid körning rakt fram.

Jag fick mitt Metzler Sportec M3 däck från mcdackonline.com igår.
Beställde i torsdags.. fick det på måndagen 0900 ringde brevbäraren på dörren... bara att skriva på :tummenupp
Kostade 1500kr ink frakt om ja inte minns fel.
Hade ett likadant innan och har kört duktigt med bana och landsväg med det.. höll hela förra säsongen och nu var det slut :yoparty

Fan va snabba dem var med dig då!
Beställde ett däck förra tisdagen. Igår, en vecka senare, säger dem att det kommit till sverige...
Vågade inte chansa då jag behöver ett däck innan helgen, så jag köpte ett bättre beggat bandäck till helgens banåkning...

Minns förra gången jag beställde från mcdackonline.com då tog det 24 tim att nå sverige, sedan 5!! dagar att få upp det hit till Luleå :huvet

Effekt svaga rad4or äter inte däck lika mycket som 1000cc rad4 eller v-twinar därför annser jag Z6 är bättre eftersom de håller längre...Du kanske får ut ca 400mil på ett sportec m1 och jag får ut 250mil max när jag använder det på min Mille(har kört med det en gång och aldrig mer ca 250mil vart det då sen va däcket tok slut)

Vad jag har förstått är Pirelli Diablo Strada och Metzeler Roadtec Z6 egentligen samma däck med marginellt annorlunda mönster och annat tryck på däcksidorna.
Har själv kört med Z6 på mina två senaste hojar och är grymt nöjd. (Samma livslängd, bättre känsla än Pilot Road, jag hade tidigare).
Metzeler rekommenderar att Z6:an monteras i par både bak och fram eftersom bakdäcket inte har något mönster på mitten och behöver framdäckets hjälp att skyffla undan vatten vid körning rakt fram.

Tyvär tycker jag Z6 framdäcket är lite för hårt...men bakdäcket funkar kanon, har beställt M3 fram och Z6 bakdäck nu ska se hur bra det blir.

Last edited:
Pilot Sport slutade väl tillverkas för typ 3 år sedan!
Va inte dumsnåla nu...köp bra däck så slipper ni slita ut skinnställ och hjälm i onödan...är det inte farligt nog att köra hoj :fakta

Pilot tillverkas fortfarande...har kört på både pilot och power och kan säga att så stor skillnad är det inte..power har lite bättre fäste i regn, så upplevde jag det iaf

Fan va snabba dem var med dig då!
Beställde ett däck förra tisdagen. Igår, en vecka senare, säger dem att det kommit till sverige...
Vågade inte chansa då jag behöver ett däck innan helgen, så jag köpte ett bättre beggat bandäck till helgens banåkning...

Minns förra gången jag beställde från mcdackonline.com då tog det 24 tim att nå sverige, sedan 5!! dagar att få upp det hit till Luleå :huvet

Jag har också hört liknande historier... dom säger väl 5 arbetsdagar.
Tungt att vänta... jag fick låta bli att åka då corden började titta fram :va
Borde inte ta längre tid än ½ dag extra för att få det till Luleå tycker man ju :rolleyes:

Köpte från mcdackonline jag med. Tog 4 dagar, hemlevererat till dörren.
Power 2ct 120/190 för 2950 kr. Supernöjd.

Har köpt från mcdackonline.com och det brukar ta cirka 4 dagar, funkar fint och är bra priser.

Har köpt z6, pilot road och m1.

z6 och road är ganska likvärdiga.

Men metzeler sportec m1 är inget för en 12:a om man vill ha lite fler mil, jag klarade inte över 300 mil på bakdäcket, men visst greppet är ju väldigt bra.

Köpte nyligen ett par Pilot Road 2 och är hur nöjd som helst. Körde tidigare på ett par Pilot Sport men de höll inte länge. Kör aktivt men inte på bana (ännu).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti