Nytt bättre ljudkort...?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Jag har typ i alla mina år alltid använt det interna ljudkortet.

Men hur mycket bättre är egentligen ett nytt värsting Soundblaster kort från Creative? Visserligen 5.1, men jag har bara 2 högtalare hursomhelst.

Kommer kvaliten på ljudet bli märkbart, eller är det bara läge att köpa sådana kort om man tänkt koppla sig till 5.1?

Jag har även en 10 m kabel till förstärkaren i vardagsrummet, som jag kanske kan tro att ett nytt ljudkort med mer "kräm" i kan leverera starkare ljud igenom. För jag uppleverar att jag behöver höja volymen väldigt mycket på förstärkaren för att få till volym i filmer / ljudfiler.

Frågan är ju också vilket intern du kör. Finns ju både bra och dåliga ;)

Det som brukar vara uppenbart är ju antal kanaler och 12 / 24 bit osv.

Jag tycker mig hört skillnad på alla interna jag haft och de "externa" jag sedan satt in. Just nu kör jag ett x fi fatality. att det fanns internminne på ljudkorte som avlasta internminne mm lockade mig. Enligt flertalet benchmark var det en märkbar skillnad både i minne och total prestanda. Men vi snackar om ca 1% ;)

Som ovan säger också... kabelvalet är ju inte ointressant.

Mitt tips är läs på mer och fundera på om det är värt det för dig. Vi pratar troligen inte om revolution utan endast ett litet snäpp bättre.

Svart? :tungan

Ja det är inte värstingsorten, bara en vanlig stereokabel med mini-DIN ut från datorn o 2 kontakter på andra sidan.

Behöver inte alltid vara en svindyr kabel för att det skall låta bra. Att testa med en annan skulle kunna göra mer skillnad i ljudet än att byta ljudkort.

Testa googla: "difference between internal soundcard and sound blaster"
Eller liknande. Finns nog inga lätta svar i frågan.

Ja det är inte värstingsorten, bara en vanlig stereokabel med mini-DIN ut från datorn o 2 kontakter på andra sidan.

DIN ? :D så sa man på 80-talet :p numera kallas d för 3,5mm plugg.

Visst klart som faen du hör skillnad på ljudkort vännen ! Från komponentval till diverse kretsar som återskapar MP3format så gott som.
Tro det eller ej, men komponentval på ljudkortet är nästan avgörande. Ju ädlare metaller man använder i komponenterna destu renare signal kommer d fram till burken som förstärker signalerna. Allt handlar om ström och hur man hanterar den kretsen...ju kortare krets..destu bättre ljud..men då får man använda dyrare komponenter. Kiseln som komponenterna är byggda på har olika grader av "renhet" med...men d går vi inte in på nu..
Yamaha har riktigt fina externa kort, seriöst byggda måste jag säga. lägg ner en 5k på ett fint ljudkort och du har inprincip en inspelningsstudio a la Abbey Road :yoparty
Hoppa in i närmaste Hi-Fi Klubben så får du hjälp ! www.hifiklubben.se
Om du e seriös med HIFI ljud så PMa ;) me know me shitt :)

Behöver inte alltid vara en svindyr kabel för att det skall låta bra. Att testa med en annan skulle kunna göra mer skillnad i ljudet än att byta ljudkort.

Testa googla: "difference between internal soundcard and sound blaster"
Eller liknande. Finns nog inga lätta svar i frågan.

WTFFF...fick gåshud av ditt inlägg :gnissla :gnissla :gnissla hehehe
ingen skillnad på kablar ?? d e ENORMA skillnader på kablar...jag kan ändra ljudet i din hifianläggning med en 15-20 procent med hjälp utav kablar bara!

KOlla in dessa märken : Van Den hul och Tara Labs.....grejt schitt !:yoparty

Frågan är ju också vilket intern du kör. Finns ju både bra och dåliga ;)

Det som brukar vara uppenbart är ju antal kanaler och 12 / 24 bit osv.

Jag tycker mig hört skillnad på alla interna jag haft och de "externa" jag sedan satt in. Just nu kör jag ett x fi fatality. att det fanns internminne på ljudkorte som avlasta internminne mm lockade mig. Enligt flertalet benchmark var det en märkbar skillnad både i minne och total prestanda. Men vi snackar om ca 1% ;)

Som ovan säger också... kabelvalet är ju inte ointressant.

Mitt tips är läs på mer och fundera på om det är värt det för dig. Vi pratar troligen inte om revolution utan endast ett litet snäpp bättre.

wtf du bor juh i mölndal...jag e typ 15 minuter bort från dig....kom in i butiken på skånegatan så ska jag rocka din värld :yoparty

Last edited:
Med 10 meter kabel som brusar till och på annat sätt förvanskar signalen till stärkaren behöver du inget värstingkort. Ett CREATIVE SOUND BLASTER AUDIGY räcker och stöds av i princip alla nya och gamla operativsystem om du har kopparkabel till stärkaren. SB X-FI stöds bara av XP och Vista. Du kommer att märka skillnad mellan det inbyggda moderkortseländet och vilket annat nyare PCI-ljudkort, dyrt som billigt.

Använd SPD/F gärna optisk om du har det i datorn och köp ett juste högtalarpaket med dolbyavkodare tex Logitecs..

Så har vi kommit till slutsatsen att det vore bättre att köpa bättre kabel, än ett nyare ljudkort med mer kräm i, eller?

Vad finns det för kablar som har 3.5mm stereoplugg o vit/röd plugg på andra sidan, som gör jobbet? Egentligen behöver jag förlänga till 15 meter, för just nu går kablarna tvärs över golvet då jag inte kan dra ut med väggen.

Vore jag dig skulle jag åka förbi Kjell & Co och köpa deras billigaste kort med digital utgång á typ 299:-. En kabel på det och sen har du bättre ljud än vad du nånsin kommer få med 3.5mm plugg.

//H

Du köper en Squeezebox och skippar kabeln helt genom att streama Wi-Fi :)
Annars håller jag med KTM-R. Skicka ljudet digitalt till förstärkaren.

Tror inte in en ny audiokabel kommer göra skit. Du kan ju alltid köpa en kabel på öppet köp och prova!

Last edited:
Så har vi kommit till slutsatsen att det vore bättre att köpa bättre kabel, än ett nyare ljudkort med mer kräm i, eller?
Riktigt så enkelt kommer du inte undan ;)
En bättre kabel kan inte göra underverk med et skräpigt ljudkort, dock kan du få en viss förbättring.

En skräpig kabel kan bara göra et bra ljudkort sämre, en bra kabel kan göra at du får fram det fulla potentialet från dit ljudkort.

Du köper en Squeezebox och skippar kabeln helt genom att streama Wi-Fi :)
Annars håller jag med KTM-R. Skicka ljudet digitalt till förstärkaren.

Tror inte in en ny audiokabel kommer göra skit. Du kan ju alltid köpa en kabel på öppet köp och prova!
Tror inte jag vill ha en enhet stå igång varje gång jag ska spela upp ljud på förstärkaren, eller titta på film. För jag kommer inte låta den stå igång 24/7. Utan bara när jag vill bruka förstärkaren, och då är det bara en omständig pryl.

Mitt Sound Blaster 2 låter som en gammal kassettbandspelare jämfört med moderkortets inbyggda i Vista. Köp inget sådant.

Last edited:
Mitt Sound Blaster 2 låter som en gammal kassettbandspelare jämfört med moderkortets inbyggda i Vista. Köp inget sådant.

Tycker dom flesta ljudkort låter som kassettbandspelare tills man kommer upp lite i pris. Men då blir dom så pass "avancerade" för att få bra ljud att nån som kör med 3.5mm plugg ändå inte kommer ha nå nytta av kortet. Ne Swedie, köp ett billigt digitalt och en riktigt kabel istället & så låter du förstärkaren göra jobbet.

//H

Sa inte att det INTE var skillnad på kablar. Menade på att det finns billiga kablar som låter bra. Sedan är det en subjektiv bedömning så det som låter bra för dig kan låta skit för mig. Lyssnat diverse system med svindyra kablar och rynkat på näsan.

Kan du ändra ljudet 15-20% med hjälp av kablar? jag kan ändra 100% men frågan är väl om det är till det bättre ;) Återskapande mp3 kretsar... Låter ju fantastiskt ;) Lyssnat på fertalet varianter av dessa. en del har varit till det bättre och del inte. Ingen revolution vart fall. Handlar ju om antaganden eftersom du återskapar någon som inte finns. Ungefär som att interpolera. Brukar bli till det bättre men i vissa fall och detaljer blir det fel.

Nåväl nu var det inte mina åsikter om ljud utan att hjälpa en okunnig om ljudkort och kabel. Optiskt kanske är att föredra i detta fall men det vet jag faktiskt mindre om.

Pma mig om du vill sälja på mig prylar men jag lär inte köpa något. Gillar dock Hifi klubben. Perfekt om man vill ha bra prylars och är bekväm. Jag tillverkar mina egna högtalare och kablar personligen och är mer nöjd med det ;)

DIN ? :D så sa man på 80-talet :p numera kallas d för 3,5mm plugg.

Visst klart som faen du hör skillnad på ljudkort vännen ! Från komponentval till diverse kretsar som återskapar MP3format så gott som.
Tro det eller ej, men komponentval på ljudkortet är nästan avgörande. Ju ädlare metaller man använder i komponenterna destu renare signal kommer d fram till burken som förstärker signalerna. Allt handlar om ström och hur man hanterar den kretsen...ju kortare krets..destu bättre ljud..men då får man använda dyrare komponenter. Kiseln som komponenterna är byggda på har olika grader av "renhet" med...men d går vi inte in på nu..
Yamaha har riktigt fina externa kort, seriöst byggda måste jag säga. lägg ner en 5k på ett fint ljudkort och du har inprincip en inspelningsstudio a la Abbey Road :yoparty
Hoppa in i närmaste Hi-Fi Klubben så får du hjälp ! www.hifiklubben.se

WTFFF...fick gåshud av ditt inlägg :gnissla :gnissla :gnissla hehehe
ingen skillnad på kablar ?? d e ENORMA skillnader på kablar...jag kan ändra ljudet i din hifianläggning med en 15-20 procent med hjälp utav kablar bara!

KOlla in dessa märken : Van Den hul och Tara Labs.....grejt schitt !:yoparty

wtf du bor juh i mölndal...jag e typ 15 minuter bort från dig....kom in i butiken på skånegatan så ska jag rocka din värld :yoparty

lägg ner en 5k på ett fint ljudkort och du har inprincip en inspelningsstudio a la Abbey Road :yoparty

De där två meningarna kan man inte kombinera på ett korrekt sätt. Skulle tippa på att bägge sakerna du skriver inte stämmer.

Om du har en bra förstärkare så köp vilket skitkort som helst med digital ut och några meter optisk kabel och kör digitalt mot din förstärkare, så låter du stärkaren göra allt jobb. Det är garanterat den bästa och billigaste lösningen.

Måste du köra analogt av någon anledning så satsa på ett musikkort. Auzentech gör väldigt fina ljudkort som får bra betyg i tester och dylikt. Kolla t.ex. på detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84274 bra ljud för under tusenlappen. Sen måste du ju givetvis som tidigare nämnts ha åtminstone vettiga kablar till detta och inga lakritssnören. :tummenupp
Om du är lite nogräknad med ljud så låter du helst bli Soundblaster-korten.

Vill du vara lite jävlig sedan så kan du även installera ett ASIO plugin till winamp som låter dig gå förbi windows egen ljudmixer för bästa kvalitet. Lite överkurs dock. :)

Last edited:
Tack för hjälpen! :) När jag vill lägga pengar på det här, troligen i vinter så lär det bli ett nytt ljudkort samt schysta kablar.

Tack för hjälpen! :) När jag vill lägga pengar på det här, troligen i vinter så lär det bli ett nytt ljudkort samt schysta kablar.

Sök dig till musikaffärer istället för stormarknader/hifi butiker. Fint utbud av ljudkort ;)
Glöm inte att sätta en skiljetrasformator mellan förstärkare och ljudkort bara!
MVH

Om du har en bra förstärkare så köp vilket skitkort som helst med digital ut och några meter optisk kabel och kör digitalt mot din förstärkare, så låter du stärkaren göra allt jobb. Det är garanterat den bästa och billigaste lösningen.

Måste du köra analogt av någon anledning så satsa på ett musikkort. Auzentech gör väldigt fina ljudkort som får bra betyg i tester och dylikt. Kolla t.ex. på detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84274 bra ljud för under tusenlappen. Sen måste du ju givetvis som tidigare nämnts ha åtminstone vettiga kablar till detta och inga lakritssnören. :tummenupp
Om du är lite nogräknad med ljud så låter du helst bli Soundblaster-korten.

Vill du vara lite jävlig sedan så kan du även installera ett ASIO plugin till winamp som låter dig gå förbi windows egen ljudmixer för bästa kvalitet. Lite överkurs dock. :)

exakt...soundblaster e för kids som gamar...typ X-fI korten. till musik ska man ha en brutal tvåkanalskort !

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back