nytaget kort,,, tips på hoj för en nybörjare.....

Som jag brukar säga.

Skit i försäkringen, har du nån nytta av den när du klotat så kan du antagligen laga hojen själv för samma summa som självrisken.
O klotar du o pajar för mer än självrisk så kan du antagligen ändå inte utnyttja försäkringen :död

Hrms.. brutalt

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

har precis tagit mitt mc kort,,,,, ÄNTLIGEN!!!!
undrar om ni har nåt eller några bra tips på hojjar för en nybörjare,,
e sugen på en r6:a men undrar om det e en bra hoj att börja med, dyr att försäkra o.s.v?

vore mkt tacksam för all hjälp man kan få som färsking:va

Tyvärr är försäkringarna för vissa hojar för zon 1 (Sthlm, Gbg, Malmö) extremt mycket dyrare än för övriga zoner. Titta på Honda CBR 600 Hornet. Mycket rolig hoj att köra och billig försäkring för storstadsbor (If:s hondaförsäkring).

Jag kör min första säsong på en gammal 600 från -90 med >8000 på mätaren, kostade en spottstyver, begagnad utrustning för runt 5000 spänn och en försäkring på ett par tusenlappar om året.

Hojen går fortfarande snabbare både rakt fram och i kurvorna än vad jag har lust eller förmåga att köra den. Om jag råkar tappa den eller få den snodd så är det inte mer pengar än vad jag kommer få på en elräkning i vinter. Rasar motorn eller växellådan så verkar det alltid finnas någon på ebay som är tillsalu för ett par tre tusenlappar. Om det hade visat sig att åka mc inte var något för mig så hade det snabbt gått att sälja den för 3-5000:- mindre än vad jag köpte den för.

Men är det din dröm att ha en värstinghoj och du är beredd att betala alla utgifter så go for it! Du lever bara en gång.

Kom igen nu... ni ser väl att "sjölund.1" driver med er. Han har ju redan en R6:a. Står ju i profilen. Dock kan man väl tycka att det finns bättre humor än att starta en tråd om att köpa en hoj man redan har.

AndreasNo skrev:
2375853 Som jag brukar säga.

Skit i försäkringen, har du nån nytta av den när du klotat så kan du antagligen laga hojen själv för samma summa som självrisken.
O klotar du o pajar för mer än självrisk så kan du antagligen ändå inte utnyttja försäkringen :död

Hrms.. brutalt

Shit vad glad jag är att jag inte resonerade sådär!
Isåfall hade hela säsongen varit förstörd, utan tvekan.

Kraschade min zx9a och 2 veckor efter fick jag pengar av länsförsäkringar då dom löst in den. Samma dag som jag fick pengarna köpte jag ny hojj.
Gick otroligt smidigt och fick inga skambud utan fick bra betalt för hojjen.

Last edited:
Köp en R6à finns inte bättre första hojar! Neutrala och alldeles underbara att köra! Enligt mig så är det inte fel att börja på en sån, tvärtom så tycker jag att det är bättre att börja på en sån hoj, då den är så förlåtande och lyder minsta vink utan att tveka. Satsa på nåt nyare och lättstyrt hellre än en gammal sågbock med billig förs.!!! Så resonerar jag iaf.

//Jerry

Svemack skrev:
2375857 Tyvärr är försäkringarna för vissa hojar för zon 1 (Sthlm, Gbg, Malmö) extremt mycket dyrare än för övriga zoner. Titta på Honda CBR 600 Hornet. Mycket rolig hoj att köra och billig försäkring för storstadsbor (If:s hondaförsäkring).

Vill han ha en r6:a så tror jag inte en hornet är speciellt intressant?

Disasterpiece skrev:
2375828 Jasså? 750kr i månaden för helförsäkring/halvår R6 -03.. snindyrt? Skulle inte tro det! Vill han ha en R6:a så låt han köpa en R6:a!

Men lilla gubben :pannkyss coola ned dig nu...jag har väl inte förbjudit honom att köpa en R6? :va :va

Kul att du är nöjd med din premie men jag tror knappast han får samma pris i zon 1. Men tycker han det är värt det, så fine.

SheDevil skrev:
2375675 Om det är en bra mix eller inte hänger väl mer på vem som kör den? Om man kör med huvudet och kan kontrollera sina impulser att vilja dra på fullt i början, så är den hojen lika bra som ngn annan att lära sig på. Jag har en R6:a som första hoj, har kört 400 mil med den och den är totalt beroendeframkallade!

Det jag tror styx menar är att en modern sport 600 är så aplätt att köra, vilket är just det som är försåtligt när man är rookie.

Testade kompisen flong nya CBR 6000 RR i förra veckan och kände mig som Valentino Rossi efter en halvtimme på kurviga vägar....å ju fortare man körde desto bättre gick hojen, vid 11-12000 varv gick den som ett jävla spjut -och med full kontroll. Nu har jag kört hoj sen -91, lekt av mig det värsta och vet var mina gränser går (fast jag tvivlar ibland :D ). Men även för mig var det svårt att hålla igen på CBRn..den gick ju så jävla bra och det var ju så enkelt.

För många nybörjade ( i synnerhet unga män i storstäder :rolleyes: ) är denna känsla potentiellt livsfarlig....hojen får dig att känna dig som en mycket bättre hojåkare än du faktiskt är. Efter ett tag stiger självförtroendet, man vill gärna hänga på polarna och motorn är ju lite tam under 7000 varv....så man vrider på rullen och steker på. En R6a tar dig till och förbi din gräns som nybörjare på ett ögonblick och när man väl märker det kan det vara försent. Visst, man kan köra åt helvete på en Virago 535 också så det har inte så mycket med hästar att göra. Men en R6 lockar och pockar på ett helt annat sätt och då kan det vara svårt att stå emot, att köra med huvudet och kontrollera sina impulser.

fazerfun skrev:
2380478 Men lilla gubben :pannkyss coola ned dig nu...jag har väl inte förbjudit honom att köpa en R6? :va :va

Kul att du är nöjd med din premie men jag tror knappast han får samma pris i zon 1. Men tycker han det är värt det, så fine.

Nej det har du inte gjort, blir bara så less på alla som börjar tjata om försäkringar (och även annat) så fort nån frågar något om R1, R6 och liknande hojar. Men konstigt nog är det INGEN som har en sån hoj själv som gnäller. Avundsjuka?
Det är inte min premie. Smakar det så kostar det helt enkelt, sen måste man inte helförsäkra heller.

Disasterpiece skrev:
2381960 Nej det har du inte gjort, blir bara så less på alla som börjar tjata om försäkringar (och även annat) så fort nån frågar något om R1, R6 och liknande hojar. Men konstigt nog är det INGEN som har en sån hoj själv som gnäller. Avundsjuka?
Det är inte min premie. Smakar det så kostar det helt enkelt, sen måste man inte helförsäkra heller.

Tjata? :va Killen ställde ju för fan en fråga och jag svarade. Vad vet du om vilka hojar jag haft innan? Det är ju bra att du inte upplever premierna på nya sporthojar är något bekymmer men kika i försäkringsforumet så finns det rätt mycket frustration och andra åsikter än dina.

Last edited:
crashtestdummy skrev:
2375834 vilket jäkla skitsnack det är på folk.
Vill du ha en R6 så köp en. Det är en skitbra första hoj, lättkörd, svänger bra och har fina bromsar.
Alla sporthojar är dyra som skam att försäkra, och lika dyra att krasha med.
R6 är säkert den hojen som är billigast att krasha pga. att alla kör roadracing med dom. så delar finns. Man köper ju en helt ny hoj för 30' om det vill sig så illa.

Som någon sa, ta en broms och kurvkurs, och kör med insidan av huvudet. Gör du det kan du köpa en turboladdad Busa som förstahoj.:tummenupp

smartaste någon har sagt på länge... så länge man kör med insidan kan man köra vilken hoj som helst....:tummenupp

fazerfun skrev:
2383222 Tjata? :va Killen ställde ju för fan en fråga och jag svarade. Vad vet du om vilka hojar jag haft innan? Det är ju bra att du inte upplever premierna på nya sporthojar är något bekymmer men kika i försäkringsforumet så finns det rätt mycket frustration och andra åsikter än dina.

Du fattar nog inte vad jag menar, så fort någon av dessa hojar kommer på tal så är det ett oändligt tjat om försäkringar!
Vad du har haft för hojar innan har jag ingen aning om, men du har säkert bytt från en K6:a till en GSXR 1100 -86, jag bryr mig ärligt talat inte.
Jag vet att det är ett jäkla gnäll om försäkringar, men smakar det så kostar det helt enkelt.

Disasterpiece skrev:
2383646 Du fattar nog inte vad jag menar, så fort någon av dessa hojar kommer på tal så är det ett oändligt tjat om försäkringar!
Vad du har haft för hojar innan har jag ingen aning om, men du har säkert bytt från en K6:a till en GSXR 1100 -86, jag bryr mig ärligt talat inte.
Jag vet att det är ett jäkla gnäll om försäkringar, men smakar det så kostar det helt enkelt.

Fattar inte heller vad du menar? Killen frågar ju bl.a. om en R6 är dyr att försäkra! Kan ju vara intressant att känna till vid köp då det ofta är den största enskilda kostnadsposten. Däremot går det ju inte att svara på frågan, vill han veta så är det bara ta ett regnr. och ringa till försäkringsbolagen. Kan vara bra att kolla regnr på olika årsmodeller då det lär vara markanta skillnader!

Mr Magsnus skrev:
2383869 Fattar inte heller vad du menar? Killen frågar ju bl.a. om en R6 är dyr att försäkra! Kan ju vara intressant att känna till vid köp då det ofta är den största enskilda kostnadsposten. Däremot går det ju inte att svara på frågan, vill han veta så är det bara ta ett regnr. och ringa till försäkringsbolagen. Kan vara bra att kolla regnr på olika årsmodeller då det lär vara markanta skillnader!

Men killen svarar ju med: R6 är svindyr att försäkra! Den behöver inte alls vara speciellt dyr att försäkra som alla verkar tro.

Disasterpiece skrev:
2383646 Du fattar nog inte vad jag menar, så fort någon av dessa hojar kommer på tal så är det ett oändligt tjat om försäkringar!

Då får du väl uttrycka dig lite mer nyanserat tjabo...killen är sugen på en R6 men undrar specifikt kring...TA-DA just det, försäkringen (tror du det är en slump?). Jag talar om vad jag tycker, utifrån mitt perpektiv. Ingen absolut sanning, inget gnäll eller avrådan att köpa en eller 15 R6, det skiter jag i, bara en åsikt av många på det här forumet. Hänger du med så långt?

Och vad gör du? Jo, bitchar om att alla gnäller å "låt honom köpa en R6 om han vill...", "smakar det så kostar det" (bra svar :rolleyes: ) och annat svammel. Vafan är DU så känslig för? Du är ju nöjd och glad...varför gå igång på inlägg som är skrivna i alla välmening?

Om du vill ha en hoj som både är lättkörd och inte vill betala mer än 3000;-/år på en helårs försäkring så kan jag rekomendera Hyosung 650 Comet.
Du får en som inte rullat en meter under 40 lakan. Märket är inte så känt men den har bara fått bra kritik och motorn kommer från suzuki tillverkare.

Go out and hunt it down!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...