nytaget kort,,, tips på hoj för en nybörjare.....

sjölund.1

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
ska köpa min första
hallo alla....

har precis tagit mitt mc kort,,,,, ÄNTLIGEN!!!!
undrar om ni har nåt eller några bra tips på hojjar för en nybörjare,,
e sugen på en r6:a men undrar om det e en bra hoj att börja med, dyr att försäkra o.s.v?

vore mkt tacksam för all hjälp man kan få som färsking:va

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

e sugen på en r6:a men undrar om det e en bra hoj att börja med, dyr att försäkra o.s.v?

det är väl en ganska dyr hoj, inte bara försäkring...
glid runt i hoj affärer o provsit o så, du vet vilken hoj du vill ha, man bara ser den och så står man still och glor i timmar på den... ja det kommer...

ninjor är ju heta annars

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

Köp en r6a och gå en BKK med SMC så får du rabbat på folksams försäkring:)

Finns gott om delar och verkar vara en bra cykel:rolleyes: så köp:tummenupp

Grattis till kortet!

Edit ta ett regnr och ring något bolag och hör vad det kostar att försäkra!

Nytaget körkort+r6 kanske inte är den bästa mixen... börja med något lungnare tex en twin:tungan TRX 850/ Sv650/1000 / Monster +++

StyxXx skrev:
2375427 Nytaget körkort+r6 kanske inte är den bästa mixen... börja med något lungnare tex en twin:tungan TRX 850/ Sv650/1000 / Monster +++
Äh, lyssna inte på sånt där. Vill du ha en R6 skall du ha en R6! Kom ihåg att du inte måste köra lika fort som dina polare bara :tummenupp
Min första hoj är min Blade, bra hoj i alla lägen:D

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

thundercat är en riktigt rolig och smidig hoj att börja med det tycker jag iaf:tummenupp

Grattis till kortet!

Grattis :)

Ja R6 är en bra, kul hoj för aktiv körning men dessvärre svindyr att försäkra, i synnerhet för yngre män i storstäder med knappt torrt körkort :rolleyes:....det gäller för övrigt de flesta R-hojar eftersom de är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Hur mycket är du villig att lägga?

Jag kan absolut rekomendera CBR 600f.
Köpte själv en som första hoj och kunde inte vara mer nöjd.
Den är roligare än körskolans tråkiga hojar men den är ändå
ingen värsting så man kan byta upp sig sedan när man blivit
varm i kläderna.
Bra försäkring och du kan hitta en från slutet av 90-talet för under
40.000:-
Helt perfekt om du frågar mig!

Om du är ute efter sporthoj så ska du ju köpa sporthoj..Kolla runt lite på honda cbr gixxer och r6a dom är likvärdiga..Och trygghansa skulle ha runt 22,000kr hel hel för en 99a r6a.. dom var dom billigaste jag hittade..köp det du känner för...

StyxXx skrev:
2375427 Nytaget körkort+r6 kanske inte är den bästa mixen... börja med något lungnare tex en twin:tungan TRX 850/ Sv650/1000 / Monster +++

Om det är en bra mix eller inte hänger väl mer på vem som kör den? Om man kör med huvudet och kan kontrollera sina impulser att vilja dra på fullt i början, så är den hojen lika bra som ngn annan att lära sig på. Jag har en R6:a som första hoj, har kört 400 mil med den och den är totalt beroendeframkallade!

Dyr i försäkring - ja det är den. Det lönar sig att ringa runt till de olika bolagen och jämföra. Nästan lite kul att ringa runt: Jag ringde t ex Mc & Bil Specialförsäkringar och fick prata med en tjej där som var såååå trevlig. Hon berättade med len röst om deras försäkringar och sen fråga hon efter mitt regnr. Då bytte hon tonen till en mindre len och sa: "Jaha, så det här är alltså en Yamaha YZF?" "Jaaa, sa jag, det är det". Då fick jag till svar: "Lycka till, den försäkrar vi inte!" Nejhej, det gör ni inte, sa jag. Jahapp, sen ringde jag Tennant. Och efter lite knappande fick jag höra: Jag tror inte att du vill försäkra den hos oss... Nejhej, och varför vill jag inte det då, frågade jag. Han sa: Det kostar 202 000 kr helår (för en R6:a från 2003). HAHAHA, jo, den tar jag direkt!!! Helt sjukt!! Hade dock lite bättre tur på Länsförsäkringar, där blir det 2300 kr/mån så länge dne är påställd, sen 950 kr/år garageförsäkring. Nästa år byter jag till helårsförsäkring och kommer ner på 11 000 kr/år (tjejförsäkring).

Min teori om det där är ju att bolagen ogärna försäkrar den typen av hoj, eftersom de inte tjänar nåt på dem, så de sätter premier ingen klok människa vill ha, för att undvika dem. Jag menar 202 000 kostar ju inte ens hojen ny, det är ju ett skämt!!!

Lycka till med hojköpet, testa flera olika och när du hittat rätt känns det rätt!!!

:tummenupp SheDevil

Som förstahoj kan det ju vara bra med en äldre och billigare hoj. Skulle man råka lägga omkull den är det ju inte hela världen. Vilket är lätt hänt (jag har provat).

klart grabben ska ha en sv650 :tummenupp

Även om min faktiskt är strypt och inte har samma drag ur kurvorna som många andra hojar klarar jag ändå tempot längst fram i "minst snabba"-gruppen på samåkningarna! :)

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

Man måste inte ha en R1/R6 för att ha kul. Jag hade en zx6r förut o kan väl säga direkt att jag har minst lika roligt (om inte mer) på min nuvarande hoj.

Med SMC så betalar jag 5000 Hel/helår .. Hade inte ens vågat kolla vad en R1 skulle gå på för min del.

Så mitt råd är att du tar o kollar runt lite, ta en dag och åk runt på olika mc affärer :tummenupp

fazerfun skrev:
2375599 Grattis :)

Ja R6 är en bra, kul hoj för aktiv körning men dessvärre svindyr att försäkra, i synnerhet för yngre män i storstäder med knappt torrt körkort :rolleyes:....det gäller för övrigt de flesta R-hojar eftersom de är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Hur mycket är du villig att lägga?

Jasså? 750kr i månaden för helförsäkring/halvår R6 -03.. snindyrt? Skulle inte tro det! Vill han ha en R6:a så låt han köpa en R6:a!

vilket jäkla skitsnack det är på folk.
Vill du ha en R6 så köp en. Det är en skitbra första hoj, lättkörd, svänger bra och har fina bromsar.
Alla sporthojar är dyra som skam att försäkra, och lika dyra att krasha med.
R6 är säkert den hojen som är billigast att krasha pga. att alla kör roadracing med dom. så delar finns. Man köper ju en helt ny hoj för 30' om det vill sig så illa.

Som någon sa, ta en broms och kurvkurs, och kör med insidan av huvudet. Gör du det kan du köpa en turboladdad Busa som förstahoj.:tummenupp

sjölund.1 skrev:
2375410 hallo alla....

Ja skit dyr! köp en yamaha fs1, det är grejer det.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP