Nytaget körkort = skyhög försäkring

Stiffler77

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
På G
I väntan på att mc kortet har jag kollat runt på lite olika försäkringar, jag hade tänkt att köpa en Suzuki SV 650 att leka lite med, men om man har nytaget körkort och bor i Göteborg verkar det som man får nöja sig med någon stånkare från före andra världskriget.

Det billigaste jag har hittat hittills är 2439:- / mån. Räknar man lite på det så tjänar man på att köpa en Triumph speed tripple med en max försäkring på under 9000 per år ????

Det måste finnas något försäkrings bolag som försäkrar en sv 650 billigare än detta ?

Mvh
Stiffler

Det är bara att ringa runt och kolla...

Ställ massa frågor om hur du kan få det billigare vid tex skyddskläder, inlåsning och annat...

Lycka till

Stiffler77 skrev:
I väntan på att mc kortet har jag kollat runt på lite olika försäkringar, jag hade tänkt att köpa en Suzuki SV 650 att leka lite med, men om man har nytaget körkort och bor i Göteborg verkar det som man får nöja sig med någon stånkare från före andra världskriget.

Det billigaste jag har hittat hittills är 2439:- / mån. Räknar man lite på det så tjänar man på att köpa en Triumph speed tripple med en max försäkring på under 9000 per år ????

Det måste finnas något försäkrings bolag som försäkrar en sv 650 billigare än detta ?

Mvh
Stiffler

Det finns,ring runt och kolla det tycks vara dagspriser på försäkringar.
Bli inte förvånad om du får olika pris från samma bolag.

Kolla också stickyn i försäkringsdelen här på forumet. :)

Stiffler77 skrev:

Mvh
Stiffler

Kolla med Susab (Tennant), tror de kan vara rätt billiga på sv 650 då den inte bör vara specialklassad. Annars är vtr 1000f en rätt bra hoj. Något tyngre än sv:n men också mer effekt och maffigare vrid. Köper du en 01 eller tidigare årsmodelll ska du betala 6200 hel/hel med den nya Hondaförsäkringen på IF :tummenupp

fogerty skrev:
Kolla med Susab (Tennant), tror de kan vara rätt billiga på sv 650 då den inte bör vara specialklassad. Annars är vtr 1000f en rätt bra hoj. Något tyngre än sv:n men också mer effekt och maffigare vrid. Köper du en 01 eller tidigare årsmodelll ska du betala 6200 hel/hel med den nya Hondaförsäkringen på IF :tummenupp
Tror inte att den är så billig med nytaget körkort om han ställer hojen på sej själv.Den summan som du pratar om har jag i bara trafik med antal år...
If är INTE dom brukar vara bland dom billigaste för övrigt

Vilka bolag har du kollat då?
Vilken omfattning snackar vi om?

Har Trygg-Hansa på båda mina hojar, de var billigast.
För min SV-99 betalar jag ca 5000 per år för halvförsäkrat.
Iofs över 25 år och haft kort i fem år :)
Har iofs inte fått den nya premien för 2005 men fick en 20% sänkning på Falcon :tummenupp

Tips!
Köp min billiga SV så får du lite över till försäkringen :7peta

Skorpan skrev:
Tror inte att den är så billig med nytaget körkort om han ställer hojen på sej själv.Den summan som du pratar om har jag i bara trafik med antal år...
If är INTE dom brukar vara bland dom billigaste för övrigt

IF kommer med en specialförsäkring för Honda.

Vtr1000f ligger i klass Sport.touring 2

Det enda kravet är att man är över 24 år, hittar inget om att man skall ha haft körkort en viss tid :tummenupp

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Jag kollade upp försäkringar på en sån för några år sedan, har säkert ändrat sig sen dess men då var Bilsport & MC Specialförsäkring billigast.

Jag misstänker att jag får köra på Fogertys linje... :) att titta på andra hojjar än SV 650. Hur räknar man ut vilken försäkringsklass en MC hamnar i ?

Kan vara bra att veta så inte försäkringsbolagen försöker snuva en på en massa stålar :tungan

//Stiffler

IF / Honda alternativet för VTR:en låter ju helschysst :tummenupp

Kollade lite i ett blad från Mässan och man kan ju tom försäkra en Blackbird till rimlig kostnad...ok inte samma hoj men ändå.

Men posör som man är så behåller jag min fågel :)

/Bw

Mary skrev:
Jag kollade upp försäkringar på en sån för några år sedan, har säkert ändrat sig sen dess men då var Bilsport & MC Specialförsäkring billigast.

Bilsport & MC vill inte ha sporthojar, 24000:- för trafik på en R6a. Men nu kanske varken SV650 eller VTR räknas som sporthojar... Jag har dock dem på motarden, 5800:- hel/hel är helt ok.

Stiffler77 skrev:

Mvh
Stiffler

Köp dig en hoj som är 20 år eller äldre och skaffa dig en classicaförsäkring hos Bolsport & Mc. Då kommer du undan med 1200-1300kr helförsäkrat helår.

Micke

Coola Ola skrev:
Bilsport & MC vill inte ha sporthojar, 24000:- för trafik på en R6a. Men nu kanske varken SV650 eller VTR räknas som sporthojar... Jag har dock dem på motarden, 5800:- hel/hel är helt ok.

Jodå hos Bilsport å MC är vtr en sporthoj = man är ICKE välkommen :näsblod

fogerty skrev:

Precis! Då gäller det bara att hitta nån som säljer en sådan så att man kan göra sig ett klipp... :rolleyes: :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT