Nytänkande i MC världen.....

• Thread starter Thread starter Gabor
  • Start date Start date
JAS/Gripen är ju state of the art. Många av dagens jämförbara konkurrentern nyttjar ju samma teknik nuförtiden. Gripen var före sin tid. Vem minns professor Ridders kritik idag.

Sen att du och jag är stockkonservativa är ju en annan sak! :D

Det tycker uppenbarligen inte norrmännen... :D

Ni är lika konservative som norrmännen alltså ...:)

Det känns som att tråden har spårat ur lite. Jag forstsätter OT eftersom det är en del föregående inlägg som jag inte förstår.
Att Gripen är instabil är inte state-of-the-art. Flera farkoster innan den var det, det finns även mer avancerade som inte är det. Trafikflygplan är stabila, ingen myndighet skulle tillåta instabila trafikflygplan och det finns heller ingen anledning för dem att vara instabila.
Elektronik måste man lite på i vissa sammanhang, ingen människa har lika bra reaktionsförmåga som elektroniken för att hålla planet kvar i luften. Att de använde Gripen som jordfräs var inte elektronikens fel, utan att planet inte var färdigutvecklat helt enkelt.

Men nu fattar jag inte hur du tänker, JAS är till för att döda.
Hur många människor har JAS 39 Gripen dödat då? Inte en enda, ens i en olycka? Trots att det har varit i aktiv tjänst sedan minnet av 90-talet. Borde inte det göra detta "stridsflygplan" ganska så misslyckat?

Med tanke på att alla bilder var datorgenererade så känns det som att det är en pappresprototyp, det vill säga inte något som är till närmelsevis färdigutvecklat. Jag tror heller inte framtiden ligger i att utveckla väg/luft-hybrider, utan snarare fossilt bränsle-alternativ (typ plug-in hybrider). Men för övrigt är det ju en cool idé. Även om den känns tagen ur star wars, och att inte "extendable wings" är ett fullgott säljargument i säg. Men men, nya idéer driver utvecklingen framåt,

Jag menade inte att egenheten att vara instabil var state of the art, jag menade att hela Gripen som koncept är state of the art ur många aspekter. Men då, i början 80-talet var det inte många vanliga flygintresserade svenskar som kände till det instabila konceptets för- och nackdelar.
Både vad gäller ILS, LCC såväl som ren prestanda. Iaf för de förhållanden vi har här i Skandinavien. Att ett trafikflygplan inte byggs instabilt är ju helt naturligt, kraven på manöverbarhet gör det ju helt onödigt och därför kostnadsdrivande.

Ja gripenkraschen på Långholmen var en olycklig resonans mellan en "analog" pilottyp och styrsystemet, som på den tiden var van att reglera mot en "digital" pilottyp. Idag känner ju system själv av vad det är för typ av människa som flyger planet, digital eller analog.

/J

Det känns som att tråden har spårat ur lite. Jag forstsätter OT eftersom det är en del föregående inlägg som jag inte förstår.
Att Gripen är instabil är inte state-of-the-art. Flera farkoster innan den var det, det finns även mer avancerade som inte är det. Trafikflygplan är stabila, ingen myndighet skulle tillåta instabila trafikflygplan och det finns heller ingen anledning för dem att vara instabila.
Elektronik måste man lite på i vissa sammanhang, ingen människa har lika bra reaktionsförmåga som elektroniken för att hålla planet kvar i luften. Att de använde Gripen som jordfräs var inte elektronikens fel, utan att planet inte var färdigutvecklat helt enkelt.

Last edited:

Att JAS 39 Gripen gick i backen berodde på reglertekniska problem. I och med att inte feed back pulsen var kalibrerad i fårhållande till styrspaken gav max styrutslag inte den verkan som det var tänkt. När piloten försökte korrigera felkurs så mycket han kunde så byggde han på berget av styrsignaler till reglersystemet, vilket resulterade i överbelastning och kollaps. Hade de använt sig av deriverande/integrerande system hade de kunnat kompensera för översvängning i systemet och därigenom möjligtvis undvikit krasch (något som de senare införde). Alltså störtade JAS 39 Gripen på grund av elektroniska problem, och inte av hårdvarutekniska fel.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage