Nystylad hjälm

Här gör vi tygligen generalfelet allan och tror att sk glasfiber/kolfiber-hjälmar är av nått annat material än plast och därför tål saker som de vanliga "plasthjälmarna" inte tål.

ALLA HJÄLMAR ÄR TILLVERKADE I PLAST (såvida det inte är en riddarrustning)

Dessutom är de tillverkade av olika plaster vilket innebär att endel hjälmar som är armerade med glasfiber/kolfiber kan vara känsligare mot lösningsmedel o dyrligt jämfört med en oarmerad. Och vise versa.

Ja okej. Självklart är alla hjälmar tillverkade av plast.
Det jag menade var att glasfiberarmerade plasthjälmar bättre tål att lackas än polykarbonatditon. Kanske gällde 2-komponentslack, minns inte.
Det kanske inte alls stämmer, men jag vet att jag läst det någonstans.

Nu dödar vi myten:

http://www.shoei-europe.com/en/faq.php#g

Och för er som inte orkar klicka på länken:

"Can I paintbrush my Shoei helmet?
It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter the inside of the helmet.
You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence on the shell material. "

Och Arai svarar:

http://www.araihelmet-europe.com/php/page/index2.php?page=faq1

"1. Is painting of the helmet and use of decals allowed?
Painting of an Arai helmet is allowed (check the instructions in your manual), But before painting remove all plastic (polycarbonate) parts. DO NOT remove any (trim) rubbers and cover the complete inside of the helmet to avoid the agressive fumes will damage the inner part of the helmet. Self-adhesive decals ('stickers') may be used on the helmet, they don't have any influence on the material.

Do Not remove the inner lining, chinstrap nor trim rubbers at all circumstances!"

Svårt? Nä.

Rätta mig om jag har fel.
Har för mig att man inte får lacka om/fästa dekaler för att man då kan täcka över skador som hjälmen fått.
Vet iofs inte hurvida det är olagligt att köra med en krockad hjälm men det kan ju vara försäkringsbaserat.
Ganska enkelt att sätta en klisterlapp över skrapmärkena och sen sälja den.

Tycker själv det låter trovärdigt, lite iaf=)

Back